אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חודש המכרז להפרטת נמל חיפה: רועי כחלון ימונה כמ"מ יו"ר ועדת המכרזים צילום: טל שחר, עמית שאבי

פרסום ראשון

חודש המכרז להפרטת נמל חיפה: רועי כחלון ימונה כמ"מ יו"ר ועדת המכרזים

המחלוקת בין היועמ"ש מנדלבליט לשר הדיגיטל אמסלם עיכבה את מכרז הפרטת הנמל, שכן לא ניתן היה להכניס מתמודדות לחדר המידע; הערב הודיע מנדלבליט לאמסלם שהוא מאשר מינויו של סגן מנהל רשות החברות כמ"מ יו"ר הוועדה

17.02.2021, 22:25 | ענת רואה

רועי כחלון, סגן מנהל רשות החברות הממשלתיות ומי שאחראי על נמלי הים, צפוי לשמש כמ"מ יו"ר ועדת המכרזים (הוועדה להפרטת מניות המדינה בנמל חיפה), כך שהמכרז יוכל לשוב להתנהל כסדרו – כך עולה ממכתב ששיגר הערב (ד') היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לשר שר הדיגיטל הלאומי דודי אמסלם, הממונה על רשות החברות הממשלתיות.

קראו עוד בכלכליסט

מנדלבליט אישר למנות את אחד מסגני מנהל הרשות לתפקיד יו"ר ועדת המכרזים. ישנם 7 סגנים כאלה, והשר אמסלם מעוניין למנות את כחלון, כך שלפני הערכה הוא ימונה.  

עד לאחרונה בראש ועדת המכרזים עמד יעקב (ינקי) קוינט בתפקידו הקודם כמנהל רשות החברות. ואולם בסוף 2020 הוא מונה למנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), כך שוועדת המכרזים של נמל חיפה נותרה ללא יו"ר.

המשמעות היתה שלא ניתן לקבל החלטות והמכרז למעשה עוכב. לדוגמה כדי לקבל אישור להיכנס לחדר המידע על המתמודדות במכרז לקבל אישור של הוועדה. עיכובים במכרז להפרטת הנמל עשויים לייצר יתרון לנמל המפרץ שנבנה בימים אלו בסמוך, על ידי החברה הסינית SIPG, שמתכננת לפתוח את הנמל הפרטי ברבעון האחרון של 2021.

נמל חיפה, צילום: אלעד גרשגורן נמל חיפה | צילום: אלעד גרשגורן נמל חיפה, צילום: אלעד גרשגורן

מנדלבליט דרש מאמסלם למנות ממלא מקום לקוינט מקרב עובדי המדינה (ומי שהיה מתמנה היה מכהן גם כיו"ר ועדת המכרזים), אך אמסלם סירב. לאחרונה פנה אמסלם ליועמ"ש וביקש למנות את סגן מנהל הרשות, כחלון, כמ"מ יו"ר הועדה ובכך לאפשר לחדש את הליכי מכרז הפרטת הנמל.

מימין: היועמ"ש אביחי מנדלבליט והשר דודי אמסלם, צילום: טל שחר, עמית שאבי מימין: היועמ"ש אביחי מנדלבליט והשר דודי אמסלם | צילום: טל שחר, עמית שאבי מימין: היועמ"ש אביחי מנדלבליט והשר דודי אמסלם, צילום: טל שחר, עמית שאבי

"אני מסתייג מסגנון מכתביך"

במכתב ששיגר מנדלבליט הערב לאמסלם הוא ציין כי בראש ובראשונה "אבקש להביע את הסתייגותי מסגנון מכתביך ומהדברים הקשים והלא מבוססים שנאמרו בהם אודות עובדי המדינה בכלל ועובדי היעוץ המשפטי הציבורי בפרט העושים עבודתם נאמנה על מנת לסייע למשרדי הממשלה והשרים העומדים בראשם, לקדם את מדיניותם בגבולות הדין".

בעניין הפרטת נמל חיפה כתב מנדלבליט כי לא מדובר בעניין טכני והעיכוב נובע מהקושי המשפטי שנוצר עקב החלטתו של אמסלם שלא למנות ממלא מקום למנהל רשות החברות, שגרר עמו קשיי התנהלות רבים ובהם גם את השאלה המשפטית שהתעוררה בנוגע להרכב ועדת המכרזים.

לדברי מנדלבליט הבקשה למנות ממלא מקום ליו"ר ועדת המכרזים, בהעדר מנהל לרשות עצמה, מעלה קשיים משפטיים משמעותיים. ואולם על מנת שלא לגרום לפגיעה באינטרס

הציבורי, התקיימה בחינה מעמיקה של הסוגיה ושיח עם הגורמים הצריכים לעניין ובהם גורמי היעוץ המשפטי של משרד האוצר. "לאחר בחינת הנושא, מקובלת עלי העמדה לפיה על אף הקושי המשפטי המשמעותי שעליו עמדתי לעיל, ניתן למנות סגן מנהל של הרשות לממלא מקום יושב ראש ועדת המכרזים לתקופת הביניים שעד למינוי ממלא מקום לתפקיד מנהל הרשות".

מנדלבליט מבהיר כי עמדתו נובעת "מן הנסיבות יוצאות הדופן שלפנינו ומוגבלת להן", ופירט בין היתר כי כחלון הוא איש מקצוע המכהן כבר כסגן מנהל היחידה והוא יכהן כממלא מקום יו"ר ועדת המכרזים גם לנושאים אחרים ולא רק בעניין הפרטת נמל חיפה. "מדובר כידוע בהליך הפרטה משמעותי ביותר שנדרש להסתיים עובר לפתיחת התחרות בין החברה לבין נמל הצפון החדש, הצפויה להתחיל בעוד מספר חודשים. הצלחת רפורמה מבנית זו בענף הנמלים שההפרטה היא חלק מרכזי בה, היא בעלת השלכה ישירה על אינטרסים ציבוריים כבדי משקל של הציבור כולו והיא צפויה להשפיע בין היתר על יוקר המחייה, מצב הקופה הציבורית ועוד", כתב.

מנדלבליט הוסיף כי מן הראוי לאייש בכל ההקדם את משרת מנהל רשות החברות הממשלתיות במילוי מקום מקרב עובדי המדינה וביקש כי השר אמסלם יעשה זאת ללא דיחוי. 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות