אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
“חבירת פוקס לג'מבו היא תחרות לא הוגנת" צילום: איגור אוסדצ'י, שוקה כהן

“חבירת פוקס לג'מבו היא תחרות לא הוגנת"

ג’מבו סטוק הישראלית הגישה התנגדות לרישום השם ג’מבו בארץ תחת הרשת היוונית וחשפה את הכנסותיה: “ההסכם של ג’מבו עם פוקס הוא חטא על פשע”

21.02.2021, 07:30 | נורית קדוש

המאבק על השם המסחרי ג'מבו מספק הצצה לתוצאות ג'מבו סטוק, רשת הפריטים המוזלים שבבעלות רועי ונונו. מראיות שהגיש ונונו לרשם סימני המסחר במסגרת התנגדותו לכניסתה של רשת ג'מבו היוונית לארץ, אשר הגיעו לידי "כלכליסט", עולה כי רשת הסטוק צומחת בקצב מהיר ומכירותיה זינקו בשנתיים האחרונות ב־240% ועמדו על 62.8 מיליון שקל ב־2020. לרשת 12 סניפים, וחוזים לפתיחת חמש חנויות נוספות.

קראו עוד בכלכליסט

הראיות הוגשו במסגרת ניסיונו של ונונו למנוע מקבוצת פוקס, שהתקשרה עם ג'מבו היוונית לקבלת זיכיון, להפעיל בישראל רשת תחת אותו השם. במסמך ההתנגדות שהגיש לרשם סימני המסחר ונונו חושף עוד כי הוא מצוי במשא ומתן מתקדם עם משקיע זר ועם שותף פונטציאלי למטרת התרחבות בישראל, אשר תגביר אף יותר את קצב הגדילה וההתפתחות של הרשת. בנוסף, ונונו טוען כי הרשת מצויה בתהליך הקמת תת־רשת של חנויות עירוניות בישראל, תחת מותג ג'מבו סטוק, עם שותפים פוטנציאליים ואסטרטגיים. זאת מתוך כוונה להפעיל בזכיינות חנויות קטנות, ברחובות עירוניים סואנים, שיתחרו במקס סטוק שפועלת בעיקר בזירה זאת.

לטענת ונונו במכתב, בכל אחד מהסניפים משקיעה הרשת בממוצע כמיליון שקל. בנוסף, במהלך פעילותה השקיעה החברה כ־2 מיליון שקל בפרסום ובשיווק המותג המפעיל מועדון לקוחות שבו חברים כ־130 אלף ישראלים. בנוסף, הרשת מפעילה תחת המותג מערך מכירות אונליין למוצרי הסטוק.

ג ג'מבו סטוק | צילום: ניצן גור ג

את התנגדותו לבקשת הרישום של ג'מבו היוונית נימק ונונו בכך שהסימן המבוקש זהה פונטית לרכיב הדומיננטי בסימני הרשת שבבעלותו, מאוית ונהגה באופן זהה, ועל כן צלילו זהה. עוד טוען ונונו כי בעוד ג'מבו היוונית טוענת כי הסימן המבוקש הוא סימן מעוצב, כך שכל אות צבועה בצבע שונה, ממכתבה לרשם הפטנטים עולה כי ביקשה לרשום את הסימן המבוקש לגבי כל הצבעים, כולל בשחור־לבן — ולפיכך אין להתייחס לצבעים כעיצוב. ביחס לטענה שהסימן המבוקש כתוב בגופן ייחודי, טוען ונונו כי גופן כזה או אחר, כשלעצמו, לא יכול להיחשב כעיצוב ייחודי של סימן מסחר וכן כי השם מופיע באתרי האינטרנט תחת פונטים שונים. "בבקשה החמדנית, המבקשת (ג’מבו — נ”ק) חושפת את פרצופה האמיתי, בנסותה לרשום על שמה את המילה JUMBO ללא כל עיצוב – וכך להשיג מונופול על השימוש במילה זו שלא כדין ובחוסר תום לב", כתב ונונו בהתנגדותו.

בספטמבר האחרון דיווחה קבוצת פוקס בשליטת הראל ויזל כי חתמה על הסכם לזיכיון עם רשת ג’מבו היוונית, הפועלת במתכונת של סניפים גדולים ומוכרת מוצרים זולים ממגוון קטגוריות. ההסכם בין הצדדים נכרת כחודשיים קודם לדיווח, ואילו פוקס התמהמהה עם דיווחה למשקיעים.

עוד קודם לדיווח הגישה ג'מבו היוונית שתי בקשות לרישום סימן מסחרי בישראל: האחת לרישום הסימן המילולי ג'מבו והשנייה לרישום השם ג'מבו בלוגו מעוצב, כפי שמופיע בחנויות בחו”ל.

רועי ונונו , צילום: אוראל כהן רועי ונונו | צילום: אוראל כהן רועי ונונו , צילום: אוראל כהן

ונונו התנגד לבקשה בטענה כי זה עשוי להטעות את לקוחות ג’מבו סטוק. במכתב של ונונו לרשם נטען כי ג'מבו היוונית מודעת זה שנים לשימוש שג'מבו סטוק עושה בלוגו ובשם החברה, אך כשראתה כי הרשת הישראלית התרחבה וצברה מוניטין בשוק המקומי, בחרה להיכנס לישראל. "די בתזמון זה כדי להוכיח כי רישום הסימן המבוקש, מבוקש בחוסר תום לב במטרה לרכוב על המוניטין של הרשת בישראל", נכתב. ונונו מוסיף גם על חבירתה של ג’מבו לפוקס: “לקבוצת פוקס פריסה ארצית של חנויות בהיקף ניכר. חבירת המבקשת לפוקס, לשם כניסה לתחום שבו לא היתה לפוקס דריסת רגל, תוך שימוש שלא כדין במוניטין העצום של המתנגדת, היא בבחינת ‘חטא על פשע’ והתגלמות התחרות הבלתי הוגנת”.

במקביל להליך הסימן המסחרי, ג'מבו היוונית הגישה תביעה נגד ג'מבו סטוק בבית המשפט המחוזי בתל אביב בטענה כי הרשת הישראלית היא שניצלה את המותג הבינלאומי להצלחתה: "אם היה ניתן לחיות עד כה עם העובדה שהנתבעים רכבו על המוניטין חוצה הגבולות של רשת ג'מבו לטובת פעילותם בישראל, מהסיבה הפשוטה שלרשת לא היתה נוכחות בישראל, הרי משעה שרשת ג'מבו עתידה לפעול בישראל בקרוב, ישנו חשש כבד כי ההטעיה הקיימת כיום תלך ותתגבר". כעת לג’מבו היוונית ניתנו חודשיים להגיב על טענות ונונו. פוקס, בעלת הזיכיון לרשת מוצרי הסטוק היוונית, ציפתה להקים חנויות ראשונות למותג כבר ב־2021, וציינה בפני הרשם בעבר כי "להכרעה בתיק זה עשויות להיות השלכות כלכליות אדירות".

תגיות