אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אור לגויים של הרכב האוטונומי? כשהקומבינה המקומית תפגוש את הסדר העולמי צילום: שאטרסטוק

ניתוח כלכליסט

אור לגויים של הרכב האוטונומי? כשהקומבינה המקומית תפגוש את הסדר העולמי

אחרי שהבטיחה מרכזי רכב אוטונומי שלא קמו, מדינת ישראל מציעה ליצרנים רגולציה מקלה לניסויים ברכב ללא נהג. לא בטוח שהם ינהרו בהמוניהם

27.02.2021, 11:00 | תומר הדר

השבוע - במה שנדמה שהפך לריטואל מעט קבוע יצאה הודעה ממשרד התחבורה. כרגיל, בדומה להודעות רבות של המשרד, ההודעה ציינה מספר פעמים ובהבלטה את שמה של שרת התחבורה מירי רגב.

קראו עוד בכלכליסט

לפי לשון ההודעה: "עידן הרכב האוטונומי מתקדם בצעדי ענק". עוד נמסר בהודעה כי משרד התחבורה סיים לגבש את השלב הראשון בתהליך החקיקה בנושא ניסויי רכב אוטונומי לביצוע בישראל. למי שאינו יודע, בישראל מבוצעים בכל מקרה לא מעט ניסויי רכב אוטונומי על כל נגזרותיהם, כלומר מיפוי, שליטה וגם נהיגה.

מירי רגב, צילום: אבי מועלם מירי רגב | צילום: אבי מועלם מירי רגב, צילום: אבי מועלם

אך העיקרון המהפכני אשר עומד מאחורי היוזמה הישראלית, אותו "אור לגויים" הוא שהרגולציה של מדינת ישראל תאפשר ביצוע של הניסויים ללא נהג. כלומר ללא נוכחות אנושית ברכב. המטרה, לפי משרד התחבורה, היא לעודד כך יצרני רכב וחברות בינלאומיות להגיע לניסויים בישראל כדי להימלט מן המדינות שבהן יצרני הרכב צריכים לכרוע תחת משקל חוקים, כללים ותקנות.

יצרני הרכב כבר לא ממש ממוקדים ברכב אוטונומי

כמובן, בין המציאות שמציב משרד התחבורה ובין המציאות אשר שוררת בעולם פעורה תהום. יש להזכיר קודם כל כי במהלך השנים האחרונות יצרני הרכב הגדולים מצאו עצמם בפני משברים כלכליים משמעותיים, אשר דרשו מן היצרנים דווקא לסגת מיוזמותיהם לפתח רכבים אוטונומיים. מאז למעשה התרחשו עוד כמה תהליכים משמעותיים: הקורונה טרפה את הקלפים של יצרני הרכב ומנעה מהם תקציבי מחקר ופיתוח ולאחר מכן הגיעו דרישות האיחוד האירופי ההולכות ומחמירות מיצרני הרכב הגדולים לנקות את פליטת המזהמים של רכביהם, מה שעוד יותר צמצם את תקציבי המחקר והפיתוח לרכב אוטונומי.

רק בשבוע שעבר התראיין נשיא ארגון הגג של יצרני הרכב באירופה, אריק מארק הואיטמה, ב"כלכליסט" וציין כי מכוניות אוטונומיות מלאות ככל הנראה לא נראה במהלך העשור הנוכחי, אך לפחות למדינת ישראל יש היתר ליצרני הרכב שלא ייצרו מכוניות כאלה.

בסרט הזה כבר היינו לפני ארבע שנים

יש לציין: למי שאינו זוכר, למדינת ישראל היו כבר כמה וכמה תוכניות להקמת מרכזים של רכב אוטונומי. כך, לפני ארבע וחצי שנים יצאה הודעה רשמית ממשרד התחבורה עליה היה חתום שר התחבורה לשעבר ישראל כץ. לפי לשון אותה הודעה נחתם הסכם בוושינגטון בין כץ ובין אנתוני פוקס, מזכיר בכיר לענייני תחבורה בממשל האמריקאי. ההודעה המפורטת ציינה כי ישראל תשקיע ביחד עם הממשל האמריקאי עשרות מיליוני דולרים במרכז פיתוח לרכב אוטונומי בנתניה.

ישראל כץ, צילום: אבי מועלם ישראל כץ | צילום: אבי מועלם ישראל כץ, צילום: אבי מועלם

כץ עצמו ציין בשעתו: "ישראל נמצאת בחוד החנית במערכות הטכנולוגיה של הרכבים האוטונומיים. אנו מאוד גאים בשיתוף הפעולה עם ארצות הברית בתחום זה, הטומן בחובו פוטנציאל אדיר להצלת חיים. מרכז המצוינות החדש שייבנה בנתניה, יקדם את המחקר והפיתוח וימקם את העיר בקבוצה הנבחרת של הערים המובילות בתחום זה". מרכז הרכב האוטונומי של מדינת ישראל מעולם לא קם. אנתוני פוקס מועסק כיום על ידי חברת LYFT, ישראל כץ הוא שר האוצר של מדינת ישראל ואילו התוכנית הגרנדיוזית נגנזה כמובן, במקום אותה תכנית נתנייתית היו אמורים לקום 18 מרכזי נהיגה ברכב אוטונומי. במקומו הולך ומוקם באשדוד "מרכז רכב חכם" ששטחו בפועל קטן משטח מגרש כדורגל.

יצרני הרכב לא ימהרו לבוא למדינה שלא מציעה הרבה

אם כך, היתרון שישראל מציעה ליצרני הרכב הוא היכולת לנסוע ללא נהג. יצרני הרכב אשר כן מבצעים ניסויים ברכב אוטונומי עושים זאת כיום עם נהג משגיח מכיוון שמדובר בניסוי. יתרה מזאת, התנאים הביטוחיים דורשים זאת. יצרני הרכב עצמם החל באאודי וכלה בניסאן מדגישים בפרסומים שונים כי אם וכאשר יבצעו את הניסויים הללו, הדבר יבוצע עם נהג משגיח מסיבות משפטיות נרחבות ולמען האמת קשה להבין את היתרונות האדירים שמציעה הרגולציה הישראלית אשר שוללת את מקומו של נהג ממי שבכל מקרה ישים נהג מאחורי ההגה.

ניסוי ברכב אוטונומי של אינטל וב.מ.וו, צילום: AutoGuide ניסוי ברכב אוטונומי של אינטל וב.מ.וו | צילום: AutoGuide ניסוי ברכב אוטונומי של אינטל וב.מ.וו, צילום: AutoGuide

לא מדובר בטעות: בזמן שמדינות אחרות מציעות ליצרני הרכב משאבים כספיים כמעט דימיוניים כדי שיבצעו ניסויים ברכב אוטונומי בו ישב נהג, ישראל מציעה להסיר את הנהג פיזית, אך לא את המשאבים. לשם המחשה: בגרמניה, מדינה אשר נחשבת לערש התרבות המוטורית, מדינה בה קיימים מפעלים של ב.מ.וו, פולקסווגן ומרצדס בנץ, שלא לדבר על מפעל עתידי של טסלה, יושמו בין 2018 ל-2020 מעל 30 פרויקטים של נהיגה ברכב אוטונומי. הפרויקטים מומנו גם על ידי המדינה וגם על ידי עיריות, וזאת בסמוך למפעלי יצרני הרכב. לדוגמה: בהמבורג הושקע סכום של 3.7 מיליון יורו במנגנוני העברת מידע לרכב אוטונומי.

במינכן, עירה של ב.מ.וו הושקעו 6.59 מיליון יורו על ידי הממשל והעירייה בפרויקט פיילוט לרכב אוטונומי - בדטרויט, עירה של ג'נרל מוטורס, השקיע משרד התחבורה לפני הקורונה 60 מיליון דולר במלגות מחקר ליצרני רכב אוטונומי, טיפה בים של מענקים ומחקרים אשר מיועדים לעודד יצרני רכב להגיע לעיר בה שוכנים מפעלי היצרנים הגדולים בכל מקרה.

ואילו בישראל, מדינה שלא הצליחה להקים מרכז רכב אוטונומי בנתניה, מציעים ליצרני הרכב לשלוף את הנהג מן הרכב ולקוות לטוב ולהסתערות של יצרני רכב. ייתכן בהחלט שזה לא יקרה.

תגיות