אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לדרבי חוקים משלו: הטיל שחיל האוויר ויתר עליו נמכר כבר במיליארד דולר צילום: דוברות רפאל

לדרבי חוקים משלו: הטיל שחיל האוויר ויתר עליו נמכר כבר במיליארד דולר

ניסוי שנערך בשבוע שעבר לעיני עיתונאים ב-i-Derby-ER הסתיים בפיצוץ עצמי שלו, אבל סדרת שיגורים בהמשך, בגרסה ארוכת טווח חדשה, הסתיימה בהצלחה

25.02.2021, 17:48 | אודי עציון

"שתיים, אחת, שגר", נשמע בשבוע שעבר בקשר במתקן הניסויים של רפאל "שדמה", במכתש רמון. טיל ה-i-Derby ER יצא כמתוכנן מזוויל השיגור של מערכת ההגנה האווירית ספיידר, אבל אחרי שלוש שניות פוצץ את עצמו, שלא כמתוכנן.

קראו עוד בכלכליסט

תקלות בניסוי הן לא עניין נדיר, אבל הפעם בוצע השיגור לעיני אורחים, כולל עיתונאים שצפו באירוע בזמן אמת. ניתוח השברים העלה כי תקלה בהפעלת השלב השני של המנוע גרמה לטיל לסטות ממסלול הטיסה המתוכנן, מה שגרם לו אוטומטית להשמיד את עצמו.

טיל רפאל i-Derby-ER, צילום: דוברות רפאל טיל רפאל i-Derby-ER | צילום: דוברות רפאל טיל רפאל i-Derby-ER, צילום: דוברות רפאל

היום הודיעה רפאל כי סדרת שיגורים שבוצעה בהמשך הסתיימה בהצלחה, לקראת כניסת הגרסה החדשה לייצור. מדובר בטיל שפיתוחו החל כבר בשנות ה-90, והגרסה החדשה היא כבר השלישית שלו, כעת עם מנוע דו שלבי, שהעניק לו טווח של יותר מ-100 קילומטרים.

הדרבי הוא טיל ייחודי בארסנל של יצרנית כיפת ברזל, שרביט קסמים, וסדרת טילי האוויר אוויר פיתון שמיוצרת מאז שנות ה-60. בעוד שטילי הפיתון מוצאים את מטרתם על סמך החום שהיא פולטת, ובדור האחרון ממש מסוגלים לראות תמונה שלה, מה שמסייע להם להתגבר על אמצעי שיבוש, הדרבי נועד להיות הטיל

הראשון מסוגו של רפאל שבחרטומו יותקן מכ"ם, מה שמאפשר לו לפעול בטווחים ארוכים יותר.

הדור הראשון פותח במימון מנהלת המחקר הפיתוח של משרד הביטחון (מפא"ת) עבור חיל האוויר ולקוח זר. אבל בתחילת שנות ה-2000, כאשר הגיע רגע האמת לקבלת החלטה האם לרכוש אותו, חיל האוויר ויתר עליו. אלוף (מיל') עמוס ידלין, שהיה אז ראש מטה חיל האוויר, היה האיש שקיבל את ההחלטה, לאחר שהתברר כי אילוצי התקציב השקלי לא יאפשרו לחיל הצטייד במקביל גם בדרבי וגם בדור החמישי של הפיתון. לאחר סדרת דיונים הוחלט לרכוש את הפיתון, וכטיל מכ"ם לבחור באמראם האמריקאי שאפשר לרכוש בכספי הסיוע האמריקאי.

טילי הדרבי נמכרו בכמיליארד דולר

ברפאל האיצו את השיווק ללקוחות זרים, ובמקביל הפכו את הדרבי כבסיס למערכת הגנה אווירית ניידת נגד מטוסים, שקיבלה את השם ספיידר. התוצאה: עד היום נמכרו טילי הדרבי בכמיליארד דולר, גם בגרסה האווירית וגם בגרסת ההגנה האווירית. בין הלקוחות: הודו, שרכשה את הטיל בשתי הגרסאות, וברזיל, צ'ילה, קולומביה ולפי מקורות זרים גם סינגפור, שהתקינו אותו על מטוסי הקרב שלהן.

i-Derby-ER של רפאל, צילום: דוברות רפאל i-Derby-ER של רפאל | צילום: דוברות רפאל i-Derby-ER של רפאל, צילום: דוברות רפאל

מערכת הספיידר נמכרה לפי פרסומים בחו"ל גם לגיאורגיה, אזרבייג'אן, ויטנאם, אתיופיה, שמשתמשת בה כדי להגן על הסכר שבנתה על הנילוס, והשנה הוא יסופק גם לפיליפינים. צ'כיה הודיעה בשנה שעברה כי תרכוש סוללות ספיידר בשווי של 430 מיליון דולר, וכעת מנהלת שיחות עם רפאל לקראת חתימה על העסקה.

פיני יונגמן, סמנכ"ל בכיר ברפאל וראש חטיבת מערכות ההגנה האווירית ברפאל, אמר ל"כלכליסט", כי "אנחנו תמיד שמחים למכור לחיל האוויר, אבל יש לנו לקוחות נוספים. טיל שחיל האוויר לא רוכש קל יותר לקבל אישור למכור בחו"ל, והדרבי מצא את הנישה שלו בשוק. נציע את הדגם החדש ללקוחות הקיימים, וגם ללקוחות חדשים".

לפי ההערכות השקיעה רפאל כמה עשרות מיליוני דולרים במימון עצמי בפיתוח הגרסה החדשה, שמצוידת בין השאר במכ"ם מפיתוח עצמי, ולא במכ"ם מתוצרת אלתא של התעשייה האווירית, שהותקן בדור הראשון. טילי ספיידר זכו כבר להפעלה מבצעית בקרבות של גיאורגיה מול רוסיה, הודו מול פקיסטאן ואזרבייג'אן מול ארמניה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות