אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חלקה של עיריית ת"א בכיכר אתרים צפוי להימכר במכרז בכ-160 מיליון שקל צילום: אוראל כהן

בלעדי לכלכליסט

חלקה של עיריית ת"א בכיכר אתרים צפוי להימכר במכרז בכ-160 מיליון שקל

מהצעת החלטה שהוגשה לדיון בוועדת הכספים בעירייה עולה, כי היא מעוניינת למכור את חלקה בחניון בכיכר לפי שווי של 222 מיליון שקל. אם תרכוש את החלק של קרן JTLV ומלון מרינה בחניון - 27% - היא תשלם 60 מיליון שקל

01.03.2021, 17:05 | אמיתי גזית

עיריית תל אביב מעוניינת להגיש הצעה במכרז לרכישת חניון כיכר אתרים לפי שווי של 222 מיליון שקל, כך עולה מהצעת החלטה שמופיעה בסדר היום של דיון שיתקיים מחר (ג') בוועדת הכספים של העירייה. על פי נוסח ההחלטה שהגיע לידי כלכליסט, הצעתה המקסימלית של העירייה, שמחזיקה ב-73% מהחניון, היא לרכישת 27% ממנו  - החלק של קרן JTLV ומלון מרינה בחניון - עומדת על 60 מיליון שקל.

קראו עוד בכלכליסט

הצעת ההחלטה שתעלה לדיון היא למעשה אשרור של החלטה קודמת שקיבלה ועדת הכספים של העירייה ואושרה במועצת העיר ביוני 2018, וגם על פיה העירייה תציע לכל היותר 60 מיליון שקל לרכישת חלק השותפים בחניון.

כיכר אתרים , צילום: L כיכר אתרים | צילום: L'archittettura cronache e storia כיכר אתרים , צילום: L

המסקנה מהצעת ההחלטה שתעלה בפני ועדת הכספים היא כי JTLV או כל מתמודד אחר במכרז שייערך בעוד כמה שבועות, יוכלו לקנות את החלק של העירייה בקצת יותר מ-162 מיליון שקל. בחניון כ-350 חניות, אך חשיבותו בכך שהוא מקנה זכויות בתוכנית הבנייה החדשה שמקדמת כיום העירייה.

האשרור נדרש משום שבנובמבר 2020 נערכה שומה עדכנית שקבעה כי שווי החניון הוא 217 מיליון שקל. מנגנון המכרז עליו סיכמה העירייה ושותפיה במתחם ביוני 2018 בהליך פירוק שמתקיים בבית משפט השלום בהרצליה, הוא כי מחיר המינימום להגשת הצעות במכרז הפומבי יהיה בהפחתה של 15% ממחיר השומה, כלומר הצעת המינימום היא כ-185 מיליון שקל.

הליך המכרז נולד לאחר שביולי 2017 במסגרת הליך גישור שניהלה העירייה עם חברת נכסי עדית, שהחזיקה באותה עת ב-27% הזכויות בחניון ונמכרה ל-JTLV, סוכם כי החברה תוכל לקנות את חלקה של העירייה בתמורה ל-150 מיליון שקל.

תוכנית כיכר אתרים , הדמיה: עיריית תל אביב תוכנית כיכר אתרים | הדמיה: עיריית תל אביב תוכנית כיכר אתרים , הדמיה: עיריית תל אביב

באוגוסט 2017 איש העסקים ספי צביאלי עתר על כך לבית המשפט לעניינים מנהליים בטענה כי העירייה חייבת למכור את זכויותיה בהליך מכרזי. בינואר 2018 בית המשפט קיבל את העתירה וביטל את המכירה, באוגוסט 20 בית משפט העליון דחה את ערעורה של עיריית תל אביב.

צביאלי הוא בין היתר בעלים של מלון אולימפיה בירקון 164 שפועל כיום תחת רשת בראון. פרויקט הבנייה בכיכר אתרים עשוי לחסום את נוף הים שנשקף מהמלון.

"630 אלף שקל למקום חניה"

שמאי בכיר אומר על הערכת השווי העדכנית של החניון כי היא משקפת "630 אלף שקל למקום חנייה. זה גבוה ביחס למקובל כיום באזור היום של תל אביב בו מתומחרות חניות על פי שווי של 500 אלף שקל. להערכתי ההפרש הוא בגלל זכויות הבנייה שיקבל בעל החניון בתוכנית של כיכר אתרים כאשר תאושר. בנוסף לכך, ככל שמדיניות החנייה של העירייה מצמצמת את מספר החניות בעיר כך ערכן עולה".

הליך פירוק השיתוף נולד במטרה למנוע ריבוי בעלויות וליצור ודאות באשר לקידומה של התוכנית. על פי מסמך המדיניות שאושר בנובמבר 2020 בוועדה המקומית, כיכר אתרים תיהרס וייבנו 2 בניינים בני 24 קומות ברוחב יוצא דופן של 1200-1400 מ"ר. על פי המדיניות, בתוכנית הבנייה החדשה ישמרו 350 מקומות החניה, יוקצה לעירייה מבנה ציבור, מפלס הרחוב יחוזר לגובה מפלס רחוב בן גוריון.

תגיות