אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פז תרכוש את סופר יודה תמורת יותר מ־25% מההסכם הראשון צילום: אוראל כהן

בלעדי לכלכליסט

פז תרכוש את סופר יודה תמורת יותר מ־25% מההסכם הראשון

המשא ומתן בין חברת האנרגיה לרשת המרכולים התל אביבית בשלבי סגירה. מבדיקת הנאותות עלה כי הרשת סגרה שנת שיא במכירות ב־2020 ולפי הערכות הגיע המחזור שלה ל־300 מיליון שקל. בתגובה המחיר שדובר נסק ויגיע עד 175 מיליון שקל

02.03.2021, 06:59 | גולן חזני

בא לשכונה רוכש חדש: עסקת רכישת סופר יודה קרובה לחתימה על הסכם סופי. ל"כלכליסט" נודע כי המשא ומתן בין חברת האנרגיה פז לסופר יודה בשלבי סגירה, וכי המחיר יהיה גבוה משמעותית מזה שעליו דובר עם חשיפת המגעים.

קראו עוד בכלכליסט

באוגוסט האחרון נחשף ב"כלכליסט" כי פז רוכשת את רשת המרכולים התל אביבית תמורת 140 מיליון שקל. פז אישרה למחרת את הידיעה בדיווח לבורסה, וציינה כי חתמה על מזכר כוונות לרכישת הרשת ב־130 מיליון שקל.

יהודה גואטה, הבעלים של סופר יודה, צילום: דנה קופל יהודה גואטה, הבעלים של סופר יודה | צילום: דנה קופל יהודה גואטה, הבעלים של סופר יודה, צילום: דנה קופל

מעל חצי שנה ארכו בדיקות הנאותות של פז, שבעקבותיהן קרה דבר חריג. בדרך כלל בבדיקות נאותות מגלחים "עזים" שמביאים להורדה בשווי החברה, או להשארת השווי על כנו. במקרה הזה קרתה סיטואציה לא שכיחה: במהלך הבדיקות התברר כי סופר יודה סגרה שנת שיא במכירות ב־2020.

שני רימוני הלם ובדיקות אישיות לגואטה

סופר יודה צומחת בשיעור דו־ספרתי, והמכירות של חנויות זהות - כלומר כאלה שפעלו במתכונת מלאה הן ב־12 החודשים האחרונים והן בתקופה המקבילה - צמחו בשיעור חד־ספרתי גבוה. לפי הערכות הגיע מחזור המכירות של סופר יודה ל־300 מיליון שקל ב־2020. שיעורי הרווחיות של הרשת הם מהגדולים בענף, ודומים לאלה של פרש מרקט הבורסאית, שגם היא מתמקדת בסניפים במרכזי ערים, בדגש על אזור גוש דן.

הבעלים של הרשת, יהודה (יודה) גואטה, דרש כי פז תעלה את המחיר בהצעתה, וככל הנראה קיבל פניה מגורם מתחרה לרכישת הרשת. פז החליטה בתום משא ומתן ממושך ומתיש להעלות את המחיר, וזה יעמוד בסופו של דבר על 175-160 מיליון שקל, גבוה ב־30%-25% מהמחיר המקורי שנכלל במזכר הכוונות שנחתם באוגוסט האחרון.

סופר יודה הוקמה על ידי גואטה, הידוע כאיש עסקים ממולח, שקונה סחורה ישירות מהחקלאים. בתוך עשור הקים גואטה רשת חזקה המונה 16 סניפים וכוללת גם מרכז לוגיסטי בצריפין. הרשת היא תולדה של פיצול בין שני שותפים, גואטה ויוסי ראובני, שהחזיקו יחד בסופר באבא ברחוב ירמיהו בתל אביב.

השניים נקלעו לסכסוך קשה וממושך, שהגיע לבית המשפט, ודרכיהם נפרדו ב־2013. גואטה הרחיב את הרשת וכיום היא מציעה גם קניות אונליין. בשנים האחרונות התרחשו סביב הרשת כמה אירועים חריגים, בראשם שני רימוני הלם שנזרקו לשני סניפים שלה; בעקבותיהם טען גואטה כי אין לו חובות.

במהלך בדיקות הנאותות ביצעה חברת פז גם בדיקות אישיות על גואטה, שהובילו להתארכות תהליך הבחינה. מנכ"ל סופר יודה קובי כהן מכהן בתפקיד מזה עשר שנים. כהן ישאר כמנכ"ל הרשת, אולם גואטה עצמו עשוי לעזוב אחרי תקופה מסוימת, וזאת לפי החלטה שיקבל דירקטוריון פז. נוסף לרשת מחזיק גואטה ב־10% ממכון כושר פאר בצפון תל אביב, שם שותפיו הם השחקן יהודה לוי והקבלן הירושלמי ראובן אלה.

המטרה: לאזן את המכה בגזרת האנרגיה

פז נסחרת לפי שווי של 3 מיליארד שקל, לעומת שווי של 2.7 מיליארד שקל אחרי הדיווח באוגוסט על העסקה. מבחינת פז, העסקה סינרגטית לפעילות שלה. בלב ההחלטה על רכישת סופר יודה עומדת הכוונה לחזק משמעותית את זרוע הקמעונאות של הקבוצה, הנשענת כיום על 250 חנויות הנוחות yellow. בכוונת פז להעביר את 16 חנויות הרשת התל אביבית למותג yellow. פז חותרת לחזק את כוח המיקוח של yellow מול ספקיה באמצעות הרכישה, לאור המחזור הגדול יחסית של הרשת הנרכשת.

מנכ"ל פז נפט ניר שטרן, צילום: יוסי צבקר מנכ"ל פז נפט ניר שטרן | צילום: יוסי צבקר מנכ"ל פז נפט ניר שטרן, צילום: יוסי צבקר

זוהי תפנית דרמטית בהתנהלותה של פז. זו הפעם הראשונה שזה החברה מבצעת רכישה בסדר גודל כזה בתחום הקמעונאות, מהלך שמעיד על תיאבון צמיחה גדול שלה בו. המהלכים של החברה בכיוון זה אמורים לפצות על השינויים שעובר עולם האנרגיה ועל הירידה הצפויה בשנים הבאות בצריכת הדלק, עם התגברות המעבר לכלי רכב חשמליים.

הרכישה של סופר יודה משתלבת בתוכנית האסטרטגית של פז, שהוצגה בפברואר 2020. באותה עת כיהן כיו"ר פז אברהם ביגר, שהתפטר בינתיים ובמקומו מונה הראל לוקר.

התוכנית סימנה את הפעילות הקמעונאית כאחד מארבעה מנועי צמיחה של החברה, שמיועדים להכפיל את שוויה בתוך חמש שנים. פז, שבניהול ניר שטרן, מעריכה שחנויות שכונתיות הפועלות 24 שעות ביממה על שטח קטן נהנות מקצב הצמיחה הגבוה ביותר בתחום הקמעונאות. החברה מעוניינת להפוך את רשת Yellow לשחקן המוביל בשוק חנויות הנוחות בישראל באמצעות הקמת סניפים חדשים ורכישות נוספות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות