אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למה היבואן המקביל הגדול בישראל נכנס לבורסה בדלת צדדית צילום: יוסי דוס-סנטוס

למה היבואן המקביל הגדול בישראל נכנס לבורסה בדלת צדדית

מיזוג גלובל אוטומקס לשלד של מטומי לפי שווי של 168 מיליון שקל אושר. על החברה ובכיריה מעיבה פרשה פלילית וכן אי עמידה בקובננטים, שאולי בעקבותיהן העדיפה לוותר על הנפקה בתל אביב. גם תוצאות החברה נחלשו

02.03.2021, 08:24 | תומר הדר

ברקס להנפקה, גז למיזוג עם שלד בורסאי: גל ההנפקות ששוטף את הבורסה עושה רושם שהדלת פתוחה לכל החברות, אך חברת גלובל אוטומקס, השחקנית הגדולה בענף יבוא הרכבים המקביל לישראל, בוחרת להיכנס לאחוזת בית בדלת האחורית, באמצעות מיזוג עם מטומי, שהיא כיום שלד בורסאי.

קראו עוד בכלכליסט

מטומי דיווחה אתמול כי המיזוג, לפי שווי של 168 מיליון שקל, אושר אתמול. על גלובל אוטומקס מעיבים פרשה פלילית וכן אי־עמידה באמות מידה פיננסיות. ייתכן שזו הסיבה לכך שגלובל אוטומקס לא מצטרפת לחגיגת ההנפקות (IPO) בבורסת תל אביב.

ינון עמית מנכ"ל גלובל אוטומקס ינון עמית מנכ"ל גלובל אוטומקס ינון עמית מנכ"ל גלובל אוטומקס

בתוך כך, נחשפות התוצאות העסקיות של החברה שמייבאת לארץ את 12 מותגים, בהם יונדאי, סקודה, ג'יפ וטיוטה, וזאת במקביל ליבואן הרשמי שלהם. בתשעת החודשים הראשונים של 2020 מכרה גלובל אוטומקס 1,997 רכבים, ירידה של 33% בהשוואה ל־2,990 רכבים שמסרה בתקופה המקבילה ב־2019. בהתאם לכך, המכירות ירדו ב־19% והסתכמו ב־191.3 מיליון שקל.

המכירות מתפלגות בצורה כמעט שווה בין לקוחות פרטיים ללקוחות מוסדיים. הראשונים רכשו רכבים ב־87 מיליון שקל, בעוד שהאחרונים רכשו רכבים ב־104 מיליון שקל. כשבוחנים את התמונה מאז 2017, ניתן לראות כי ישנן תנודות בהתפלגות הזו. באותה שנה, לקוחות מוסדיים רכשו רכבים ב־13 מיליון שקל, בעוד שלקוחות לא מוסדיים רכשו רכבים ב־92 מיליון שקל.

הירידה בהכנסות הובילה לכך שהרווח התפעולי של החברה הצטמק ב־12.6% ועמד על 15.9 מיליון שקל, בעוד שהרווח התפעולי התכווץ בכמעט 36.5% והסתכם ב־5.4 מיליון שקל. הטבת מס שיככה את הפגיעה בשורה התחתונה, וגלובל אוטומקס סיכמה את תשעת החודשים הראשונים של 2020 עם רווח נקי של 4.1 מיליון שקל, ירידה של 14.5% בהשוואה לרווח הנקי בתקופה המקבילה אשתקד, שהסתכם ב־4.8 מיליון שקל.

כאמור, רואי החשבון של החברה מזהירים כי היא אינה עומדת באמות המידה הפיננסיות שנקבעו לה במסגרת האשראי שנטלה מהבנקים. אמות המידה שנקבעו לגלובל אוטומקס הן שההון העצמי המוחשי לא יפחת מ־7 מיליון שקל; החברה לא תחלק דיבידנד אם ההון העצמי יהיה נמוך מ־12 מיליון שקל; ההון העצמי המוחשי ל־2019 לא יפחת מ־16.5% מהמאזן המוחשי, ואילו מ־2020 לא יפחת מ־20% ממנו.

בנוסף, רואי החשבון מפנים את תשומת הלב לפרשה הפלילית שמרחפת מעל ראשה של החברה, שבמסגרתה בכירים בה יעמדו לדין בכפוף לשימוע. מדובר בפרשה שנחשפה ב"כלכליסט" לראשונה לפני מעט יותר מחמש שנים. בשנת 2015 הסתיימה חקירה של רשות המסים נגד בכירי חברת אלבר ביניהם ינון עמית, כיום מנכ"ל גלובל אוטומקס, שכיהן אז בתפקיד מנכ"ל אלבר.

בהמשך הורחבה החקירה וכללה גם את חברת אוטומקס בתקופה בה נוהלה על ידי עמית. בשנת 2020 הודיעה רשות המסים כי תעמיד לדין את עמית, את אלי אלעזרא הבעלים של אלבר, את מנכ"ל אלבר המכהן אורן אלעזרא, את סמנכ"לית הכספים דאז אירית פרנקו ואת מנהלת הרכש דאז רעות בנודיס. באחד הביאורים מציינת אוטומקס כי מספר נושאי משרה בחברה קיבלו מכתבי שימוע לפיהם הפרקליטות שוקלת להעמידם לדין בגין עבירות זיוף, מרמה והלבנת הון וכי טרם התקבלה החלטה בנושא.

לפי נוסח אישור ההתקשרות בין גלובל אוטומקס לעמית מופיע כי "ככל שיקבע על ידי רשות מוסמכת או גוף שיפוטי בהחלטה חלוטה כי מר עמית אינו רשאי להמשיך לכהן בתפקידו, או כנושא משרה בחברה, או תקום מניעה על פי דין המונעת ממנו לכהן בתפקידו, החברה תציע לעמית תפקיד אחר ההולם את כישוריו וניסיונו בתנאים דומים".

עם השלמת המיזוג ימונו לדירקטורים דורון שורר, עמנואל פז פוזאילוב, אייל ברוך, תומר לוי ואמיר מרקוביץ'. שורר כיהן בעבר כמנכ"ל משרד התחבורה וכממונה על שוק ההון במשרד האוצר. שורר יכהן כיו"ר דירקטוריון פעיל של אוטומקס וחברות־הבת ויהיה זכאי לשכר חודשי של 25 אלף שקל.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות