הנפקות SPAC
"בספאק יש למשקיעים יותר מידע מאשר ב-IPO"
לפי בן קאנה, מנהל צוות אשראי לא סחיר חו"ל ומנהל פעילות הספאק בהפניקס השקעות, תהליך ההנפקה המסורתי הפך נוקשה ומסובך ואילו בספאקים למשקיעים יש אפשרות להיכרות אמיתית עם החברה כמו גם גישה לתחזיות
02.03.2021, 15:53 | מעין מנלה
בספאק יש למשקיעים יותר מידע לעומת תהליך הנפקה מסורתי, כך אמר בן קאנה, מנהל צוות אשראי לא סחיר חו"ל ומנהל פעילות הספאק בהפניקס השקעות בראיון עם סופי שולמן במסגרת כנס הנפקות הספאק של כלכליסט ו-UBS.
קראו עוד בכלכליסט
לעומת זאת, השינוי הגדול שחל בחמש השנים האחרונות הוא שכיום יש ציפייה שספאקים יגייסו השקעות פרטיות בחברות ציבוריות (PIPE) לפני ההכרזה שהספאק מתמזג עם חברה פרטית. קאנה אומר בהקשר זה כי "לרוב, במשך חודש או חודשיים הספאק מגייס הון נוסף דרך PIPE ממשקיעים מוסדיים ובמהלכם יש היכרות אמיתית עם החברה. אפשר לשאול שאלות, וזה לא תהליך מואץ כמו בהנפקת IPO. בנוסף בעת הצגת הנתונים חברות רשאיות להציג תחזיות, בשונה מהמצב בהנפקה מסורתית, ואז לאחר ההכרזה הן יכולות למסור את התחזיות האלה לכולם, כולל למשקיעים קמעונאיים".
לשאלה האם משקיעים קמעונאיים מבינים לחלוטין את הסיכונים שבהשקעות ספאק השיב קאנה כי "משקיעים קמעונאיים יתאכזבו מהרבה מהחברות האלה כמו שהם עלולים להתאכזב מכל חברה שהם משקיעים בה. אני לא חושב שזה שונה. לפחות בתהליך הספאק לדעתי, הם רואים יותר נתונים. בתהליך ההנפקה המסורתי רק למשקיעים מוסדיים שמשלמים הרבה כסף יש גישה לתחזיות. זאת מפני שהאנליסטים מוסרים את התחזיות רק לבנקים שמבצעים את ההנפקה. משקיעים קמעונאיים לעולם לא רואים את התחזיות האלה". כך שבספאק יש למשקיעים יותר מידע. "האם יכול להיות שהמידע מוטעה או מוגזם? האם משקיעים קמעונאיים עלולים לעשות טעויות בהשקעות? כמובן", הוא אמר. לדבריו, "לפני שנתיים, אם היית חבר דירקטוריון בעיקר בחברת טכנולוגיה ההחלטה הנכונה הייתה בחירה בין הנפקה ראשונית או מכירה לחברה אסטרטגית. היום דירקטוריון של חברה פרטית צריך לבחור בין ספאק, הנפקה ומכירה" . לגבי ספונסרים של ספאקים שהם ידוענים ואינם אנשי שוק ההון אמר כי "רישום ספאק הוא החלק הקל. למצוא חברת יעד טובה, ליצור ערך לבעלי המניות ולדאוג שהמניה תיסחר במשך שנים רבות – זה החלק הקשה. ידוענים וקשרים טובים זה נהדר בשלב ההנפקה הראשונית אבל דרוש ניסיון וכישרון אמיתי כדי למצוא עסקה טובה, לבצע אותה ואז לעזור לחברות היעד להפוך לחברה ציבורית מצליחה. זה בסדר לגייס ידוענים, כי זה יכול לפתוח דלתות, אבל צריך תמיד לדאוג שיהיה מישהו מקצועי שיכול לבצע את העבודה הקשה".