אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מה מחזיק את שוק הרכב בישראל - והאם זה יימשך כך בחודשים הקרובים צילום: יוסי דוס-סנטוס

ניתוח כלכליסט

מה מחזיק את שוק הרכב בישראל - והאם זה יימשך כך בחודשים הקרובים

בזמן שבשווקים באירופה נרשמה ירידה חדה במסירות הרכב בפברואר - בישראל נרשמה דווקא עלייה. הסיבה המרכזית היא העלאת מס הקנייה שגרמה ליבואנים לשחרר מכוניות רבות ממכס בדצמבר ולמכור אותן בתחילת השנה. המשך השנה צפוי להיות פחות ורוד - בגלל מחסור חמור ברכיבים אלקטרוניים

03.03.2021, 15:48 | תומר הדר

שוק הרכב הישראלי, כך ניכר, נמצא במצב טוב. רישומי מסירות מוקדמים של חודש פברואר מציגים אינדיקטור לפיו היקף המסירות צפוי להתקרב ל-26 אלף יחידות של רכבים חדשים, כלומר עלייה משוערת קלה ביחס ל-24,861 מכוניות חדשות אשר נמסרו בפברואר אשתקד.

קראו עוד בכלכליסט

לשם השוואה, בשווקים גלובליים אחרים המצב היה דווקא הרבה יותר גרוע. נתונים רשמיים שמתפרסמים השבוע אודות מסירות רכב באירופה מצביעים על ירידות משמעותיות. כך, בספרד נמסרו 58,279 מכוניות - ירידה של 38% ביחס לפברואר 2020. באיטליה המסירות ירדו ב-12% ל-142,998 מכוניות חדשות ואילו בגרמניה נמכרו 194,349 מכוניות חדשות, ירידה של 19%.

לכל אחת ממדינות אירופה יש סיבות משלה לירידה. בספרד מדובר במס סביבתי חדש וגם בהפסקת הסובסידיות למכוניות ירוקות. באיטליה הסובסידיות המשיכו אך הדרישה לרכבי השכרה וציי רכב ירדה ואילו בגרמניה סגירת הסוכנויות עשתה את שלה וגרמה לצרכנים לא לרכוש. ישראל כאמור אינה סובלת כלל מירידות משמעותיות, זאת לאור העובדה שרוב המכוניות החדשות אשר נמסרו ללקוחות בחודש שעבר הן מכוניות עודפים, כלומר מכוניות אשר הגיעו לישראל בדצמבר האחרון, שוחררו ממכס ואז "טפטפו" לשוק. בינואר האחרון נכנס לתוקף עוד שלב במתווה המס הירוק של מדינת ישראל, אותו מתווה שמעלה את מס הקנייה על רוב סוגי המכוניות החל ב-1 בינואר, מה שגורם ליבואני הרכב להיכנס להיסטריה בדצמבר ולשחרר עשרות אלפי מכוניות ממכס. מכוניות שמגיעות לידי הלקוחות בינואר ובפברואר.

מכוניות מיובאות בנמל אילת, צילום: יוסי דוס סנטוס מכוניות מיובאות בנמל אילת | צילום: יוסי דוס סנטוס מכוניות מיובאות בנמל אילת, צילום: יוסי דוס סנטוס

אך השנה הנוכחית צפויה להיות שנה שונה - ובעייתית. עד כה המכוניות החדשות הגיעו ללקוחות ללא הפרעה ושוק הרכב הישראלי רשם שיאי מכירות. אך שוק הרכב הישראלי פועל לפי לוח זמנים מאוד ברור שהשנה משתבש. ראשית, חודש מרץ הוא אומנם חודש מת מבחינת הלקוחות הפרטיים, אך חודש חזק מבחינת ציי הרכב. מדובר באחד מ"צמד הרגלים" – פסח ושבועות – שלקראתם חברות ההשכרה מצטיידות באלפי מכוניות לקראת הגעת תיירות פסח ותיירות הקיץ. השנה, על תיירות פסח אין כלל מה לבנות ועד תיירות הקיץ יש עוד זמן.

מעבר לכך, שוק הרכב הישראלי מאוים על ידי מציאות הרבה יותר בעייתית: המחסור בצ'יפים. תעשיית הרכב הגלובלית מתמודדת בימים אלה עם מחסור כבד ברכיבים אלקטרוניים ואלה גורמים להשבתה של פסי ייצור. מספר יבואני רכב אינם ממהרים לפרסם בפני לקוחותיהם, אך כיום בחלק ממותגי הרכב אשר מגיעים ארצה מן המזרח יהיה אפשרי לקבל את הרכב החדש רק לקראת תחילת הקיץ. אם כי במצב כזה לא מן הנמנע שיבואני הרכב וחברות הליסינג ימצאו פתרון משותף שיועיל לשני הצדדים: המכוניות השכורות שלא ישרתו כבר את תיירות פסח יוכלו לפחות להגיע לידיהם של לקוחות אשר ממתינים למכונית חדשה, וכך תתאפשר לחברות ההשכרה "החזרת אובדן" על אי הגעת התיירים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות