אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בניו יורק בתי הקולנוע נפתחו, באיחוד האירופי האולמות עדיין נעולים צילום: איי פי

בניו יורק בתי הקולנוע נפתחו, באיחוד האירופי האולמות עדיין נעולים

בתי הקולנוע בתפוח הגדול החלו לפעול בתפוסה חלקית, לוס אנג'לס צפויה להצטרף למגמה ובתעשייה מקווים שעולם הסרטים ייכנס הקיץ להילוך גבוה. בהודו התפוסה מלאה ובסין נשבר שיא מכירות. המצב באירופה, לעומת זאת, נותר עגום

06.03.2021, 20:15 | אדר פרימור

"צעד קטן לאנושות, זינוק ענק לאולפני הסרטים של הוליווד ולחובבי הסרטים בכלל" — כך החליט ה"הוליווד ריפורטר" להתייחס להחלטת מושל ניו יורק, אנדרו קואומו, לפתוח את בתי הקולנוע בתפוח הגדול במתכונת מצומצמת. ואמנם, פתיחת הקופות ביום ששי האחרון, שעליה הוחלט לפני כשבועיים, מעוררת התרגשות עצומה בתעשייה שמקווה כי עולם הסרטים ייכנס להילוך גבוה כבר בקיץ הקרוב.

קראו עוד בכלכליסט

על פי הבי.בי.סי, מכירות הכרטיסים בעולם הצטמקו בשנה שעברה ב־70%, ובארה"ב וקנדה ב־80%. רבים מבתי הקולנוע נאלצו להיסגר ורבים אחרים הגיעו לפשיטת רגל. נכון לעכשיו, 39% מבתי הקולנוע בצפון אמריקה פתוחים תחת מגבלות, אך לפי הערכת בכירים בתעשייה, ההודעה של קואומו מאותתת כי ההתאוששות בדרך ומסמנת את הנתיב לפעילות של אזורים אחרים במדינה ובעולם שבהם בתי הקולנוע עדיין סגורים.

כצעד ראשון, מסר קואומו כי בתי הקולנוע, שנסגרו בעיר ניו יורק לפני כמעט שנה, יפעלו בתפוסה של 25%, או של 50 איש לכל אולם, הנתון הגדול מביניהם. הצופים גם נדרשים לעטות מסכות. על פי מקור בתעשייה, המפתח לפעילות מאוזנת של בתי הקולנוע טמון בהרחבת האור הירוק ואישור לתפוסה של 50%. גם בסן פרנסיסקו נפתחו בסוף השבוע הקופות על פי אותן המגבלות שהוטלו בניו יורק, ואולם ה"הוליווד ריפורטר" מציין כי לחגוג ממש ניתן יהיה רק לאחר שגם לוס אנג'לס תודיע על פתיחת בתי הקולנוע. ניו יורק ולוס אנג'לס, שוקי הצפייה הגדולים בארה"ב, נחשבות למפתח להצלחתו של כל סרט. 16.4% מכלל ההכנסות בקופות בארה"ב, מגיעים מצופים בשתי ערים אלה.

לפי ההערכה, ייתכן וכבר השבוע יתן מושל קליפורניה, גאווין ניוסם, את האור ירוק לפתיחת בתי הקולנוע. זאת לאחר שאתמול נמסר כי דיסנילנד וכן אצטדיונים ופארקי שעשועים אחרים בקליפורניה יוכלו להיפתח במתכונת מצומצמת החל ב־1 באפריל.

סין: 1.7 מיליארד דולר בחודש

 

התקוות של בכירי התעשייה האמריקאית טמונות לא רק בהתפתחויות בארה"ב עצמה. עיניהם נשואות לעולם בכלל ולמה שקורה בשוק הסרטים הגדול ביותר, השוק הסיני, בפרט. בשעה שנגיף הקורונה נמצא תחת שליטה ולמרות שבתי הקולנוע בסין פועלים עדיין במחצית מתפוסתם, הצופים כבר שברו את שיאי המכירות בקופות בעוד ההפקות המקומיות עולות על מתחרותיהן בהוליווד: הרעב לקולנוע בא לידי ביטוי בפברואר, שהיה לחודש שבו נרשם שיא של כל הזמנים במכירת כרטיסי קולנוע במדינת הענק. המכירות הסתכמו בחודש זה ב־11.2 מיליארד יואן (1.7 מיליארד דולר).

התיאטראות הסיניים שנסגרו בשיא המגפה באביב האחרון, נפתחו בהדרגה מחדש בקיץ, כשמאז חלה עלייה מתמדת בנתוני הצפייה בבתי הקולנוע. התעשייה המקומית נהנתה גם מתקופות "האפלה" לא רשמיות, שבהן הותר להציג רק הפקות מקומיות. היעלמותם של שוברי הקופות ההוליוודיים בחודשים האחרונים הקפיצה את שוק הסרטים הסיני שנהנה גם ממסע מקוון לקידום הסרטים ומהמחסור באלטרנטיבות בידוריות אחרות. לפי סוכנות אי.פי, 95% ממכירות הכרטיסים בסין הגיעו משבעה סרטים מקומיים שהפצתם תוזמנה סביב פסטיבל השנה החדשה, שנפתח ב־12 בפברואר.

בית קולנוע בווהאן, סין, צילום: גטי אימג בית קולנוע בווהאן, סין | צילום: גטי אימג'ס בית קולנוע בווהאן, סין, צילום: גטי אימג

בשנה שעברה מכרה סין כרטיסים בכ־2.7 מיליארד דולר לעומת 2.3 מיליארד דולר בארה"ב. "השמונה מאות", סרט פעולה דרמטי שמהלל את התנגדות סין לפולש היפני בשנגחאי בשנות ה־30 של המאה שעברה, היה ללהיט המכניס ביותר בעולם, כשהכניס בקופות, רובן בסין, 461.3 מיליון דולר.

השלטונות בסין אוכפים את שמירת המרחק בין הצופים ומחייבים עטיית מסכות בעת הצפייה. כמו כן חלה על הצופים החובה להירשם באפליקציה סלולרית כדי שאפשר יהיה לאתר אותם במקרה של התפרצות נגיפית.

הודו: עדיין מאמינים בקולנוע

 

תעשיית סרטים נוספת שחוגגת את השיבה לקולנוע היא זו ההודית. אך לפני ששה חודשים נראה היה כי מצב הקורונה במדינה יוצא מכלל שליטה, וכמעט 100 אלף מקרים נרשמו מדי יום, השיעור הגבוה בעולם. בינואר כבר נרשם ניגוד כמעט מוחלט כשדווח על פחות מ־10 אלפים מקרים בימים מסוימים.

המדינה הגיבה בפתיחה מחודשת של הכלכלה והודיעה שהחל ב־1 בפברואר בתי הקולנוע יורשו לפעול בתפוסה מלאה, לאחר שהותר להם להיפתח כבר באוקטובר בתפוסה של 50%. הצופים נדרשים לעטות מסכות וחלה עליהם גם חובת הריחוק החברתי מחוץ לאולמות.

בוליווד חוותה ב־2020 את אחת השנים הקשות בתולדותיה. תעשיית הסרטים ההינדיים הפסידה בשנה זו 284 מיליון דולר, כך העריך אנליסט שצוטט ב"טנסי טריביון". שנה זו עמדה במגמה הפוכה מקודמתה, 2019, שהיתה הרווחית ביותר בהיסטוריה של בוליווד. בשנה זו הוציאה התעשייה ההודית 792 כותרים והרוויחה 624 מיליון דולר.

תעשיית הסטרימינג שגשגה בהודו במהלך 2020, ואמזון ונטפליקס ניצלו את המצב לעשיית רווחים. ואולם לא היה בכך כדי להכניע את תעשיית הקולנוע המקומית הוותיקה.

בראיון ל"הוליווד דדליין" אמר דוואנג סמפאט, מנכ"ל הסניף ההודי של סינפוליס, מענקיות הפצת הקולנוע בעולם, כי "אנו משחררים 1,100 כותרים חדשים מדי שנה. יותר מ־20 מדי שבוע. רק פחות מ־10% מהסרטים שיועדו להפצה בבתי הקולנוע הגיעו לשידור מקוון ב־2020, כלומר הרוב המכריע הושאר אצל המפיצים שרק המתינו להזדמנות לשחררם על מסך גדול ב־2021". סמפאט, אמר כי "המפיקים בהודו עדיין מאמינים בקולנוע", והוסיף כי הוא מעריך שהעסק שלו יתאושש ויחזור לעצמו השנה.

ההתאוששות ההודית וכוונת בוליווד לשוב לזירה עם רשימה ארוכה של כותרים חדשים היא בגדר חדשות טובות גם לתעשיית הסרטים האמריקאית: ב־2019 שחררה הוליווד 65 סרטים בהודו והרוויחה 236 מיליון דולר, הרווח הגדול ביותר שלה מעולם במדינה. את עיקר ההכנסות עשו הסרטים הנוקמים: סוף המשחק, מלך האריות ולשבור את הקרח 2.

האיחוד האירופי: אי אפשר לחגוג

 

ומה קורה באירופה. בקיץ שעבר, עת התקיים פסטיבל ונציה, תחת מגבלות אמנם, אבל באופן פיזי — נדמה היה ליבשת שהיא רואה את האור שבקצה העלטה השוררת באולמות הקולנוע. ואולם גל התחלואה השני זרע הרס וייאוש בתעשיות של כל מדינות היבשת, וברובם המכריע, בתי הקולנוע נותרו נעולים. תמונת המצב במדינות הגדולות מעורבת ומעורפלת.

בצרפת, שבה בתי הקולנוע סגורים מאז אוקטובר, שלחו 800 בכירים מתעשיית הקולנוע המקומית מכתב פתוח לנשיא עמנואל מקרון, שפורסם בעיתון "לה מונד", ובו קריאה לפתיחת האולמות. ואולם במדינה שבה נרשמים מאז דצמבר 20 אלף מקרי הדבקה ביום, ובשעה שמבצע החיסונים נמצא בפיגור רב, איש אינו שוקל עכשיו פתיחה מחודשת.

בבריטניה (שפרשה מהאיחוד בסוף 2020), בתי הקולנוע שסגורים מאז 31 בדצמבר עשויים להיפתח ב־17 במאי במסגרת השלב השלישי של תוכנית ממשלתית רב־שלבית, וזאת בקיבולת של 50%. הקרנות באוויר הפתוח ובתי הקולנוע במתכונת דרייב־אין יוכלו להיפתח כבר בשלב השני של התוכנית, ב־12 באפריל. באיטליה, בתי הקולנוע הסגורים מזה שנה, עשויים להיפתח תחת מגבלות קפדניות כבר ב־27 במרץ, אך זאת רק בהתאם למצב התחלואה כפי שישתקף בתוכנית רמזור לאומית.

ואילו בגרמניה, הקנצלרית אנגלה מרקל הודיעה בשבוע שעבר על תוכנית בת חמישה שלבים להוצאת המדינה מהסגר, כולל פתיחת בתי הקולנוע ששעריהם נעולים מאז נובמבר. לפי התוכנית, שעליה דיווח ה"הוליווד ריפורטר", הסגר יימשך לפחות עד ל־28 במרץ, אך חלק מהעסקים יורשו להיפתח בהתאם לרמת התחלואה: חמשת השלבים בתוכנית מתייחסים למספר מקרי הקורונה לכל 100 אלף תושבים כאשר בכל שלב יוסרו חלק מההגבלות אם ההבראה תאפשר זאת. האולמות יוכלו להיפתח החל מהשלב הרביעי בתוכנית — שלב שבו שיעורי ההדבקה יצטרכו להיות נמוכים מ־50 מקרים חדשים לכל 100 אלף תושבים. לפי תוכנית זו, בתי הקולנוע לא יוכלו להיפתח לפני ה־22 במרץ לכל המוקדם, וגם אז זה ייעשה כנראה בתפוסה חלקית. לנוכח כל אלה ובשעה ששיעורי התחלואה במדינה עדיין גבוהים מאוד ומבצע החיסונים נמצא בפיגור ניכר, תעשיית הקולנוע הגרמנית אינה יכולה אפילו להתחיל לחגוג.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות