נאומי אוסקה: ספורטאית על, מותג על ומשקיעת על
הטניסאית היא דוגמה לאבולוציה שעברו הסכמי החסות: אין כבר כאלו. יש הסכמי שיתופי פעולה ערכיים
"איך את מעדיפה שיקראו לך? ג'ני או ג'ניפר? קודם כל אני רוצה לברך את ג'ניפר. שיחקנו בחצי הגמר של היו.אס.אופן לפני מספר חודשים ואמרתי לכל מי שהסכים להקשיב לי שאת תהיי בעיה. וצדקתי. מאוד קשה לי לשחק נגדך וזה מאוד מגניב לראות את הצמיחה שלך בחודשים האחרונים".
כך פתחה נאומי אוסקה את נאום הניצחון שלה בגמר באליפות אוסטרליה הפתוחה על ג'ניפר בריידי. אם יש ציטוט שיכול לגלם את האישיות המיוחדת של אוסקה הוא הציטוט הנ"ל. מעבר להיותה טניסאית על מוערכת על ידי אגדות טניס כמו סרינה וויליאמס, אותה ניצחה בחצי הגמר של אותו טורניר במשחק שזכה לחשיבות עצומה בכל הקשור לספורט נשים, האישיות שלה היא זו שגורמת למותגי על להעניק לה חסות ואלף להפוך אותה למשקיעה עסקית. וגם לגרום לכל העולם להתמקד ולחשוב על אחריות חברתית.קראו עוד בכלכליסט
שנת 2020 הציבה בפנינו אתגרים רבים, ואלו חשפו את יכולות המנהיגות האמיתיות של נבחרי ציבור ברחבי העולם. בנוסף לקורונה, התפרצו סוגיות חברתיות שונות ובראשן ענייני הצדק החברתי (שלא לומר צדק אתני) בארה"ב. בהיעדר מנהיגות אמיתית וקבלת החלטות, ספורטאיות וספורטאים לקחו את האחריות ומובילים שינוי. נאומי אוסקה היא אחת מאותם ספורטאים כאלה.
ספורטאית על, מותג על, ומשקיעת על
תחום שיווק ספורטאים וספורטאיות עבר שינוי בשנים האחרונות. ברמה הכי בסיסית מותגים חוברים לספורטאים על מנת להשתמש בתדמית שלהם לקידום מוצרים ושירותים תמורת פיצוי כספי, ללא קשר אמיתי בין מהות המותג לערכי הספורטאי. כיום, ספורטאים מובילים בוחרים בקפידה את המותגים איתם הם יוצרים קמפיינים, כשבבסיס ההתקשרות נמצאים ערכים חברתיים בהם שני הצדדים מאמינים.
ספורטאים היום גם מבינים שהקריירה שלהם עשויה להיות קצרה מהצפוי בעקבות סיכון לפציעות והחלטות מקצועיות שפוגעות בהצלחה שלהם. יחד עם סוכנויות שיווק ספורט המייצגות את הספורטאים הבכירים (אוסקה מיוצגת על ידי IMG) מודלים של עסקת חסות עברו אבולוציה למודלים של חסות+מניות חברה וחסות+ליין מוצרים (Licensing). אוסקה היא ספורטאית שצמחה עם האבולוציה הזו. ב-2019 אוסקה עמדה בפני החלטה משמעותית: האם להמשיך בחוזה עם אדידס או שמא לעבור לנייקי. בסופו של דבר אוסקה בחרה בנייקי והעסקה כללה ליין ביגוד שהושק לאחרונה עם לוגו ייחודי לאוסקה, המשקף את שורשיה היפניים. בנוסף, במגזין Forbes פורסם שהחוזה עם נייקי כולל תקדים המחזק את ההערכה של נייקי לאוסקה. לרוב, טניסאים וטניסאיות עם חוזה בנייקי לובשים ביגוד וציוד נייקי מכף רגל ועד ראש ללא פרסום נוסף של חברות אחרות. במקרה של אוסקה, היא רשאית להציג נותני חסות אחרים שלה, ויש הרבה כאלה. אוסקה מושכת אליה קטגוריות מותגים שונות. חברת השירותים הפיננסים Mastercard, חברת הגיוס וההשמה Workday, חברת התעופה היפנית ANA, מותג המוזיקה Beats, חברת המזון Nissin, מותג שעוני היוקרה Tag Heuer, יצרנית הרכב Nissan, מותג מוצרי הטניס Yonnex. שנמשיך? חברת הביגוד Levi’s, בית האופנה Louis Vuitton, חברת Playstation. אוקיי עד כאן. במאי 2020 המגזין העסקי פורבס הגדיר את אוסקה כספורטאית המכניסה ביותר בעולם, עם הכנסה של 37 מיליון דולר ב-2020.אוסקה וצוות הניהול שלה מנתבים את הכנסותיה בכדי לבנות פורטפוליו השקעות עסקי. כשהיא חברה למותג משקאות הספורט Bodyarmor לא היה מדובר רק בעסקת חסות אלא בקבלת אחוזים מהחברה וכעת יש לה השפעה בניהולה. מסע ההשקעות של אוסקה המשיך עם השקעה בחברת רפואת הספורט Hyperice וממש לאחרונה אוסקה ביצעה מהלך בעל השפעה אדירה על ספורט נשים בכלל וכדורגל נשים בפרט.
במהלך אליפות אוסטרליה הפתוחה אוסקה הודיעה שהיא מצטרפת לקבוצת הבעלות על קבוצת הכדורגל צפון קרולינה Courage מה-NWSL, ליגת כדורגל הנשים בארצות הברית. ההודעה זכתה לחשיפה תקשורתית רבה ואוסקה ניצלה את במת הטורניר לקידום הקבוצה כאשר הופיעה לראיונות ולאימונים עם חולצת וכובע הקבוצה. רגע השיא הגיע כאשר אוסקה התמודדה מול סרינה וויליאמס בחצי הגמר. במהלך שנת 2020 סרינה הצטרפה לקבוצת משקיעים ומשקיעות באנג'ל סיטי FC, מועדון מלוס אנג'לס שעתיד להצטרף לליגת ה-NWSL ב-2022. טניסאיות על ובעלות מועדוני כדורגל בקרב ראש בראש.