אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

"הכי חשוב שנשקיע בהון האנושי של המערכת הרפואית"

לאה ופנר, מזכ"לית ההסתדרות הרפואית בישראל, אמרה בוועידת התחזיות של כלכליסט, כי "מערכות האשפוז בסכנת קריסה עוד לפני הקורונה, אבל הן עמדו באתגר משום שיש לנו בו פוטנציאל עצום הנובע מהאנשים שהיו בתוך המערכת"

08.03.2021, 13:22 | תומר הדר

"השנה האחרונה הביאה את מערכת הבריאות לקדמת הבמה, כולנו בישראל נחשפנו למערכת הבריאות, ברמה האישית ובתקשורת. כשמערכת הבריאות הגיעה לקדמת הבמה ראינו בזכוכית מגדלת את המערכת ואת המגמות השונות שבה", כך אמרה לאה ופנר, מזכ"לית ההסתדרות הרפואית בישראל בוועידת התחזיות של כלכליסט.

"ראינו גם את תחלואי המערכת ואת הפוטנציאל העצום שבה", אמרה ופנר. "ידענו כיצד להוקיר ולהעריך את המערכת אשר עומדת במשימה שכל העולם מתמודד עמה במצב של תת תנאים ותת תקצוב.

"ברור לכולם שמערכת הבריאות אינה מוכנה, שמערכת הבריאות הגיעה לקצה עוד לפני המגפה, למצב של מחסור במיטות, למצב בו מערכות האשפוז קרובות להתמוטטות עוד לפני פרוץ הקורונה ואף על פי כן המערכת עמדה באתגר, משום שיש לנו בו פוטנציאל עצום הנובע מהאנשים שהיו בתוך המערכת.

"לכן הבנו שמערכת הבריאות אינה רק מכונות, אינה רק טכנולוגיה או דברים חדשניים, אלא בראש ובראשונה האנשים. הרופאים, הרופאות, האחיות ואנשי המינהל. אם אנחנו רוצים  להסתכל קדימה עלינו לדעת שאיננו בטוחים שזהו אירוע של אחת למאה שנה. ייתכן שזהו אירוע אשר מקדים אירועים נוספים ויכול להיות שאם נתכונן ונשקיע אז לא נצטרך, כפי שהיינו צריכים בפעם זו, לסמוך על הזרמה של מיליארדים רבים בתקופה קצרה על ידי המדינה.

לאה ופנר, מזכ"לית ההסתדרות הרפואית של ישראל לאה ופנר, מזכ"לית ההסתדרות הרפואית של ישראל לאה ופנר, מזכ"לית ההסתדרות הרפואית של ישראל

"לא בטוח ולא בהכרח שלוּ היינו מתכוננים יותר טוב הHינו יכולים לראות תוצאות יותר טובות.  בתוך הקורונה קיבלנו הזדמנות נדירה להסתכל קדימה, לנסות ולראות מה ביכולתנו לעשות יותר טוב. אנחנו יכולים ללמוד, יכולים להפיק לקחים, לאפיין מגמות, לזהות הזדמנויות ולהתכונן יותר טוב. אני משוכנעת שכל עולם הטכנולוגיות יתפוס תאוצה רבה יותר שזו שתפס עד כה.

"אנחנו יודעים שבזכות הטכנולוגיה והתשתיות הנכונות נוכל להביא רפואה לכל אזרחי המדינה ולא רק לחולי הקורונה, גם למי שזקוק לרפואה יועצת, וזאת בזכות תשתיות ה'טלה-מדיסין' (שירות שמאפשר לקבל ייעוץ רפואי בשיחת ווידאו או טלפון) שכבר הוטמעו במערכת. אני יודעים שבזכות המחשוב שכבר היה מרושת יכולנו להעביר מידע מבית חולים אחד לבית חולים אחר ומקופה לבית חולים וכו'. אני משוכנעת ששיתוף הפעולה שנוצר בתקופת הקורונה רק יילך ויגבר. ההבנה של כולם היא ששיתוף פעולה זה נזקק לטובת המטופלים, תבטיח שהמאמץ לא יילך לאיבוד", אומרת ופנר.

לדברי מזכ"לית ההסתדרות הרפואית בישראל, "כולנו למדנו את הערך של מהירות התגובה ואת הערך של הטכנולוגיות, אך עם כל דבר טוב מגיעים אתגרים. הרופאות והרופאים צריכים ללמוד עוד ועוד טכנולוגיות חדשות ויש להמשיך להשקיע בכך.

"עם זאת, יש גם שאלות אתיות שמתעוררות ומתעצמות בכל הנוגע לכל אחת מן הטכנולוגיות" אמרה ופנר. "כולנו מתגאים בעובדה שיש לנו רפואה מרחוק והדבר טוב למי שיש לו מחשב, אייפד, סמארטפון. אך ישנם גם אנשים שאין להם. נשאלת השאלה האם אנו עלולים להעמיק פערים בין אוכלוסיות. האם נעמוד בפני סוגיות של תיעדוף. 

"אני חושבת שכולנו יכולים להבין שהמרכזיות של האנשים היא לב ליבה של מערכת הבריאות וגם בעוד עשור כולנו נרצה את המגע האישי, את הרופאה, הרופא או את האחות, בהם עלינו להשקיע מכיוון שהם עמדו בפני אתגרים שלא עמדו בעבר. תמהיל החולים משתנה גם הוא. אין ספק שהדבר החשוב ביותר שעלינו לעשות הוא השקעה בהון האנושי שישרת אותנו ויטפל בנו ושההכנות לקראת המגפות הבאות יהיו כאלה שלא נזדקק להן", סיכמה ופנר. 

תגיות