אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בנגלור ולאגוס הפכו ליעדים הנחשקים של חברות התעופה צילום: אי.פי.אי

FT

בנגלור ולאגוס הפכו ליעדים הנחשקים של חברות התעופה

יעדים שנחשבו בעבר שוליים הפכו למקור הכנסה יציב לחברות תעופה בינלאומיות, בעיקר בזכות ביקורים משפחתיים של יוצאי אפריקה ודרום אסיה החיים במערב. בכיר ביונייטד איירליינס: "נשמר את הנתיבים האלה גם אחרי המגפה"

09.03.2021, 07:23 | פיליפ ג'ורג'יאדיס וקלייר בושי, פייננשל טיימס

חברות תעופה החלו לשדרג את מעמדם של יעדים שנחשבו שוליים, זאת בעודן משרטטות מחדש את מפת הנתיבים כדי להתמקד בטיסות שאליהן הביקושים נותרו גבוהים, בעקבות המגפה.

קראו עוד בכלכליסט

למרות מגבלות מסע שהוטלו באזורים מסוימים, אנשים טסים עדיין לבקר בני משפחה או חברים הפזורים ברחבי העולם, כך לפי בכירים בתעשייה — מה שמאפשר הכנסות יציבות.

לאחר שהביקושים לטיסות, בין אם לחופשות או עסקים, צנחו בנתיבים טראנס־אטלנטיים מרכזיים, חברות כמו וירג'ין אטלנטיק מבקשות ליהנות עתה מהביקושים לטיסות של הפזורה הדרום אסיאתית החיה בבריטניה, ליעדים כמו פקיסטן או הודו. חברת התעופה דיווחה גם על ביקושים ערים לטיסות ללאגוס בניגריה. הנתיבים הללו נהנים מתפוסה של עד 90%, פי שניים מהממוצע.

ואנג, ויינג לאוס, צילום: שאטרסטוק ואנג, ויינג לאוס | צילום: שאטרסטוק ואנג, ויינג לאוס, צילום: שאטרסטוק

מדובר בפעילות תעופתית מנוגדת לתדמית שהחברה טיפחה ושהתמקדה בהטסת נוסעים מעבר לאוקיינוס האטלנטי לניו יורק וליעדי חורף שטופי שמש כמו פלורידה.

לפני שפרצה המגפה, וירג'ין הסתמכה בעיקר על טיסות ארוכות לארה"ב, מהנתיבים הרווחים ביותר שלה, שהיוו עד 70% מכלל התפוסה של החברה. אבל, בעקבות סגירת הגבולות האמריקאיים במהלך מרבית השנה החולפת, ואיסור שחל כעת על נסיעות בינלאומיות מבריטניה, חברת התעופה נאלצה לקרוע לגזרים את המודל העסקי.

"נאלצנו לשנות לחלוטין את דרך הפעולה שלנו, להיות גמישים יותר ולנצל את ההזדמנויות הקיימות", ציינה ריקה כריסטנסן, מנהלת הרישות בווירג'ין אטלנטיק. "נאלצנו לפעול כדי לגוון את אסטרטגיית הרשת שלנו", ציינה, בהוסיפה כי פלח השוק של נוסעים היוצאים לבקר חברים או בני משפחה, הידוע כ־VFR בתעשיית התעופה, הפגין עמידות רבה למשבר.

חברות תעופה אחרות חוו גם כן שינויים בהרגלי הנסיעה, שגרמו לבכירים בתעשייה לערער על ההנחה כי טיסות ארוכות טווח חשופות יותר למגפה מאשר קצרות.

בחורף האחרון, למעלה מ־50% מהכנסות בריטיש איירווייז היו מנוסעים בנתיבים ארוכים שאינם טראנס־אטלנטיים, זאת לאחר שלפני המשבר, הנתיב הטראנס־אטלנטי היה אחד הרווחיים ביותר שלה.

לואיס גאלגו, מנכ"ל IAG, החברה־האם של בריטיש איירווייז, ציין כי טיסות ארוכות לדרום אסיה, מערב אפריקה ואמריקה הלטינית הוכיחו את עצמן כעמידות יותר למשבר מאשר הטיסות שחוצות את האוקיינוס האטלנטי, שצנחו לכ־15%־20% ממהכנסות במהלך ששת החודשים האחרונים.

"ההנחה הרווחת היא שטיסות ארוכות הן הפלח החלש ביותר כרגע, אבל זו אינה ההתרשמות שלנו", אומר גאלגו.

אייר פראנס ויונייטד איירליינס האמריקאית הושפעו גם כן. אייר פראנס נהנית מביקושים לטריטוריות צרפתיות לשעבר, בעוד יונייטד השיקה נתיבים ארוכים חדשים לערים בדרום אסיה ואפריקה בסתיו שעבר.

קהילות מהגרים גדולות

 

פטריק קווייל, סגן נשיא יונייטד איירליינס לרישות בינלאומי ובריתות תעופה, אמר כי חברת התעופה, שבסיסה בשיקגו, רצתה כבר זמן רב לטוס ליוהנסבורג, לאגוס ובנגלור. לחברה נמלי אם בשיקגו וסמוך לניו יורק, שם מתגוררות קהילות מהגרים גדולות שחבריהן מעוניינים לטוס לחברים ולמשפחה באפריקה ובהודו, מבלי שיצטרכו לעשות קונקשן באירופה.

"מדובר כאן על יישום תוכנית עסקית בתקופה שבה טיסות VFR נהנות מביקושים די חזקים", הוא מציין. לדבריו, חברת התעופה מתכננת "ללא כל ספק" לשמר את הנתיבים הללו גם לאחר שתחלוף המגפה.

תגיות