אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"אנחנו הופכים פגמים של הטבע לתכשיט" טרגן (מימין) ולנדמן: לא צריך לצרוח כדי להראות את השוני שלך. יותר מעודן זה יותר חושני, מסקרן ומעניין" | צילום: רון קדמי

"אנחנו הופכים פגמים של הטבע לתכשיט"

זוג המעצבים המוכשרים שמאחורי "בז ולוטרה" יוצר בתכשיטים שלו שילובים יוצאי דופן של צדפים וקונכיות, טקסטיל, אבנים יקרות וכסף מושחר. לפעמים חלקו הנסתר של הפריט יפה יותר מחלקו הגלוי

14.03.2021, 08:32 | עילית מינמר

בשביל המוביל לביתם של המעצבים ליאורה טרגן ובועז לנדמן ביפו העתיקה טווס ססגוני פורש את נוצותיו הכחולות בגאווה. מאחורי דלת הזכוכית הגדולה נגלה חלל המגורים האקלקטי המשמש, כמו תמיד אצל טרגן, גם לעבודה. החלל האינטימי מלא שכיות חמדה: אוסף הבגדים של טרגן הנחשף מבעד הדלתות הפתוחות של ארון העץ הישן משוק הפשפשים, קופסאות קטנות עתיקות, צילום טבע בשחור־לבן, שטיח סיני אדום עתיק, פמוט ברזל מסיבי, וארון זכוכית שבו מונחים התכשיטים שמעצבים השניים למותג "בז ולוטרה" שהחודש מלאו לו שנתיים.


קראו עוד בכלכליסט:


המותג המסקרן הושק בשבוע האופנה ב־2019 בתצוגה של המעצב ויוי בלאיש ומאז שוקדים בני הזוג לחדד ולדייק את השפה שלהם, ועושים זאת בהצלחה לא מבוטלת. טרגן היא מעצבת מוכשרת וייחודית בעלת דמיון יצירתי ונפש אמנותית. לנדמן, מעצב תכשיטים זה 30 שנה, היה עד לפני כמה שנים בעל מותג פרטי לתכשיטי יוקרה קלאסיים, ששילבו יהלומים וזהב ואבני חן, ובין השאר גם עיצב למותג פדאני. בשלב כלשהו החליט לעזוב הכל ויצא למסע בעולם, אך בסופו חזר לתשוקה שלו לתכשיטים ועיצב תכשיטים בהזמנות אישיות. "ואז הגיעה ליאורה", הוא אומר, "ופתחה לי ערוץ חדש, אחר לגמרי". יחד הקימו את "בז ולוטרה". "מקור השם הוא דיאלוג בין גבר לאשה, בין חיה לחיה", הם אומרים. "עיקר הלקוחות שלנו הן נשים בנות 60-45 שמחפשות טוויסט, שרוצות להוסיף משהו אחר לאוסף שלהן. גם גברים. הם בגילנו. וזה הוביל אותנו למקום נוח יותר. אנחנו מדברים עם אנשים כמונו". 


טרגן (מימין) ולנדמן: לא צריך לצרוח כדי להראות את השוני שלך. יותר מעודן זה יותר חושני, מסקרן ומעניין"
, צילום: רון קדמי טרגן (מימין) ולנדמן: לא צריך לצרוח כדי להראות את השוני שלך. יותר מעודן זה יותר חושני, מסקרן ומעניין" | צילום: רון קדמי טרגן (מימין) ולנדמן: לא צריך לצרוח כדי להראות את השוני שלך. יותר מעודן זה יותר חושני, מסקרן ומעניין"
, צילום: רון קדמי


התכשיטים היפהפיים שהם יוצרים יחד משקפים את המורכבות הזאת. יש בהם משהו אפל, אדג'י וחושני, אך בה בעת גם קלאסי עם טוויסט, והם מהלכים על הקו שבין נוקשות לרכות. "לא צריך לצרוח כדי להראות את השוני שלך. כמה שזה יותר מעודן זה יותר חושני , מסקרן ומעניין". כך צ'וקר יפהפה של פנינה פראית ועליה שיבוץ של טיפות יהלומים תלויה על שרוך שחור שניכרת בה, כמו בפריטים אחרים, השראה מהתקופה הוויקטוריאנית. 

הפריטים מיועדים לגברים ולנשים ומשלבים טקסטיל, חומרים מהטבע, אבנים יקרות, אבני חן וזהב וכסף מושחר. חיבורים לא מובנים מאליהם, כמו קונכייה שנעטפה בעור שחור, שברי צדף שנשטפו אל החוף ונהפכו לשרשרת מעוטרת בעלי כסף ויהלום קטן. "אנחנו לוקחים את הפגמים של הטבע ויוצרים מהם תכשיט, מחבקים אותם באהבה", אומר לנדמן. השניים מייחדים חשיבות לפרטים הקטנים ביותר, לצדו האחורי של התכשיט, לצדה הנסתר של הטבעת, שרק בעליהם רואים. לעתים חלקו הנסתר מן העין של הפריט יפה עוד יותר מחלקו הגלוי לכל. "אנחנו חושבים על כל הכיוונים, הסודות הקטנים, פריטים בעלי משמעות מעבר לאסתטיקה שמדברים לזיכרון של מישהו". 



תכשיטים של “בז ולוטרה". מותחים את גבולות ההגדרה של יוקרה, צילום: אלכס קוצ תכשיטים של “בז ולוטרה". מותחים את גבולות ההגדרה של יוקרה | צילום: אלכס קוצ'נרקו 
תכשיטים של “בז ולוטרה". מותחים את גבולות ההגדרה של יוקרה, צילום: אלכס קוצ


הם מותחים את גבולות ההגדרה של יוקרה בתכשיטים, שכמה מהם ללא ספק עונים להגדרה "Conversation Piece", כאלה שמעוררים שיח כשרואים אותם. "זה לא פשוט לשלב טקסטיל בתכשיט יוקרה", אומרת טרגן. "אבל אנחנו רוצים לשלב בין אופנה לתכשיטים, המגע של הטקסטיל מרכך דברים". בינתיים הם מציעים גם שרשרות כסף מושחרות לתליונים במקום סרטי משי וחוטי שרוך שחורים. הקורונה תפסה אותם רגע לפני שהיו אמורים לנסוע להשיק את המותג בכמה בוטיקים בעולם. “השנה האחרונה”, הם מודים, “לימדה אותנו דברים חשובים, ואנחנו מחכים שהדבר הזה יעבור”. בינתיים הפריטים נמכרים גם בחנות קום איל פו בנמל תל אביב ובבוטיק INN7. בנוסף הם מקיימים בביתם בכל חודשיים ימי מכירה, שבהם הם מארחים בכל פעם אמן אחר (עדכונים על המכירות באינסטגרם bazzandlutra). "אנשים באים, יושבים, מנהלים דיאלוגים, שואבים השראה, נהנים. זו לא רק מכירה". המחירים:  10,000-500 שקל. בצד התכשיטים מוצעים בימי המכירה גם הבגדים של טרגן, קופסאות עתיקות, פריטים לבית, והשאיפה שלהם היא לבסס מותג לייפסטייל בשפתם העיצובית.  


תגיות