אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בנק ישראל: הענפים העיקריים שנפגעו במשבר - תעופה, אופנה והגז הטבעי צילום: ענר גרין

בנק ישראל: הענפים העיקריים שנפגעו במשבר - תעופה, אופנה והגז הטבעי

בנק ישראל ערך בדיקה מקיפה של תיקי האשראי של הבנקים, ומצא בין היתר כי המשבר הביא לירידה בביקוש לאנרגיה, לפגיעה במלונות העירוניים ובמלונות הבוטיק, וכי העסקים הגדולים נפגעו פחות מהקטנים במשבר

15.03.2021, 14:21 | עירית אבישר

ענפי התעופה, האופנה, הגז הטבעי וגם המלונאות הם הענפים שנפגעו בצורה המשמעותית ביותר מהמשבר, כך עולה ממחקר של בנק ישראל, שמתבסס על נתוני תיק האשראי של המערכת הבנקאית, שנאספו ברבעון השלישי של אשתקד.

קראו עוד בכלכליסט

מהנתונים שאספו בבנק ישראל עולה, כי בענף המלונאות, המשבר פגע באופן הקשה ביותר במלונות העירוניים ומלונות הבוטיק הנשענים בעיקר על תיירות חוץ, ובאופן מתון יותר במלונות הנופש והפנאי.

בענף הגז הטבעי, המשבר הוביל לירידה בביקוש לאנרגיה ולפיכך גם לירידה בביקוש לגז טבעי בישראל (לפחות עד חודשי הקיץ) ובעולם. כתוצאה מכך גם כמות הגז שנמכרה מהמאגרים הישראלים, פחתה. הפגיעה מהמשבר היתה עוצמתית יותר בתחילתו אצל לווים שהגיעו ממונפים למשבר. עם זאת, הסיכון הבנקאי ירד בהמשך, בעיקר כתוצאה מההצלחה במיחזור המימון שהועמד לבניית מאגר לוויתן.

מרכז ת"א בסגר הראשון, צילום: דוד הכהן מרכז ת"א בסגר הראשון | צילום: דוד הכהן מרכז ת"א בסגר הראשון, צילום: דוד הכהן

בענף הנדל"ן המניב, הפגיעה העוצמתית היתה בעיקר בקניונים הסגורים והגדולים, ופחות במרכזים שכונתיים בשל היותם ממוקמים באוויר הפתוח, קרובים לשכונות המגורים ועם תמהיל שוכרים המוטה יותר לפעילות חיוניות כגון מזון ופארם.

עפ"י המחקר, בענף הליסינג נרשמה פגיעה, אך בעיקר של פעילות ההשכרה הקשורה בתיירות חוץ, וכן היתה פגיעה מסוימת גם בחוזי הליסינג, לנוכח מעבר חלקי לעבודה מהבית.

לעומת זאת, ענף הבינוי ויבואני הרכב ספגו פגיעה מתונה יותר שכן פעילותם נמשכה במהלך השנה.

מבחינת תיק האשראי של הבנקים עלה גם כי קיים הבדל בין העסקים הקטנים לגדולים: הפגיעה בעסקים הגדולים היתה נמוכה יותר. גם אצל לווים שמיהרו לנקוט בפעולות להתאמתם למשבר כמו הוצאת עובדים לחל"ת, גיוס חוב ומימוש נכסים והקפאת הלוואות, וכן בקרב עסקים שעברו למכירות באונליין, הפגיעה היתה קלה יותר.

מטוסי אל על מושבתים בנתב"ג, צילום: רויטרס מטוסי אל על מושבתים בנתב"ג | צילום: רויטרס מטוסי אל על מושבתים בנתב"ג, צילום: רויטרס

כאמור, הבדיקה הזו נעשתה במהלך הרבעון השלישי של שנת 2020, ובמסגרתה העבירו הבנקים לבנק ישראל נתונים לגבי מצב החוב העסקי בענפים השונים כדי לאפיין את הסיכונים המרכזיים הקיימים בענפים העיקריים שנפגעו מהמשבר, ואת השלכתם על חשיפות האשראי של הלווים הגדולים במערכת הבנקאית ועל היציבות. הענפים שנסקרו הם אלו שלבנקים יש חשיפה גבוהה יחסית (מעל ל-3% מההון העצמי של הבנק).

לגבי העתיד, בבנק ישראל מציינים שעל אף הסימנים לחזרה לשגרה, עדיין קיים חוסר ודאות לגבי סוג השגרה: בחלק מהענפים השלכות המשבר צפויות להשפיע גם בטווח הארוך למשל, תעופה ומשרדים. "בענפים אחרים ההשפעה תלויה בעיקר בהתמשכות המשבר וצעדי הממשלה. בענפים נוספים בהם הביקוש קשיח, למשל, בינוי למגורים וגז טבעי - ההערכות הן כי רמת הסיכון לא צפויה לעלות באופן משמעותי גם בטווח הארוך", מעריכים בבנק ישראל.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות