אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נתיבי ישראל: עורכי דין פרטיים מועסקים שנים במיליוני שקלים ללא תחלופה צילום: חברת נתיבי ישראל

דו"ח המבקר

נתיבי ישראל: עורכי דין פרטיים מועסקים שנים במיליוני שקלים ללא תחלופה

המבקר מצא כי בחברה מועסקים 10 משרדים תקופות ממושכות העולות על 10 שנים, תוך חריגה מגבלת 6 השנים שקבעה רשות החברות. אחד ממשרדי עוה"ד קיבל שכר טרחה של 14.8 מיליון שקל עבור 4 שנים. 3 משרדים נוספים קיבלו 7-5 מיליון שקל כל אחד כשכר טרחה

15.03.2021, 15:17 | ענת רואה

ב-13 מתוך 21 מכרזים שפרסמה חברת נתיבי ישראל (לשעבר מע"צ) לא נקבע סף מינימלי למרכיב האיכות – כך עולה מדו"ח מבקר המדינה.

הדו"ח מתייחס למספר ליקויים בנוגע להתקשרויות עם ספקים ומינויים של החברה הממשלתית העוסקת בתכנון מאות פרויקטים בתחום תשתיות תחבורה בישראל וביצועם ותקציבה הרב שנתי לשנים 2017 עד 2021 הסתכם במצטבר בכמעט 52 מיליארד שקל.

חברת נתיבי ישראל אחראית לתכנון, לפיתוח ולתחזוקה של רשת הכבישים הבין-עירונית, וכן של גשרים ומנהרות, צמתים, תמרורים, שלטים ונקודות מאור והיא מתחזקת כבישים באורך 8,000 ק"מ, 1,300 גשרים ומנהרות ומעסיקה מעל 400 עובדים.

נת"י היא זרוע הביצוע המרכזית של הממשלה לצורך קידום פרויקטים לאומיים, והביקורת העלתה ליקויים בניהול ההתקשרויות עם ספקים שונים, בביצוע הערכות לספקים ובניהול המאגרים של היועצים המשפטיים.

ליקויים בהליכי הגיוס של העובדים הבכירים

עוד העלתה הביקורת ליקויים בהליכי הגיוס של העובדים הבכירים בחברה, אשר רובם נקלטו בה לאחר המשבר שפקד אותה בנובמבר 2015, בעת שפעלה ללא שדרת ניהול נאותה.

לנוכח מכלול הליקויים, המבקר ממליץ להנהלת החברה ולרשות החברות לוודא כי הליכי ההתקשרות עם הספקים, וכן גיוס העובדים לחברה בכל הדרגים, ייערכו בהתאם לכללים ולנוהלי החברה, בשקיפות מלאה ותוך שמירה על עקרון השוויון ועל כללי מינהל תקין.

תקופת העסקה זו חורגת ממגבלת 6 השנים

הליקוי המרכזי העולה מדו"ח מבקר המדינה נוגע להעסקת יועצים משפטיים חיצוניים – נמצא כי בחברה מועסקים 10 משרדים תקופות זמן ממושכות העולות על 10 שנים. המבקר מצא כי תקופת העסקה זו חורגת ממגבלת 6 השנים שקבעה רשות החברות. לפי המבקר, רשות החברות המשיכה לאשר את העסקת אותם משרדים בחלק מהמקרים בנימוק של היכרות המשרד עם החברה או עם המקרה הרלוונטי. בנוסף נמצאו היקפי תשלומים בלתי שוויוניים למשרדים השונים, בהתבסס על מנגנון חלוקת העומסים שיושם בחברה.

כבישי נתיבי ישראל, צילום: נתיבי ישראל כבישי נתיבי ישראל | צילום: נתיבי ישראל כבישי נתיבי ישראל, צילום: נתיבי ישראל

בהיותה חברה ממשלתית, חלים עליה כללי רשות החברות לפיהם מוגבלת ההתקשרות עם משרד עורכי דין ל-3 שנים ואפשרות להארכה עד 6 שנים. היועצים המשפטיים החיצוניים מעניקים לחברה שירותים בחמישה תחומים: ליווי ביצוע וליטיגציה, דיני עבודה, דיני מכרזים ועתירות מנהליות, נזיקים ומקרקעין.

המבקר מצא כי החברה קיבלה ב-2019 שירותי ייעוץ משפטי מ-22 משרדים, מתוכם כ-10 משרדים סיפקו את שירותיהם במשך 10 שנים ומעלה (2 משרדים במשך 14 שנים; 5 משרדים במשך 12 שנים; ו-3 משרדים במשך 10 שנים), החורגות ממגבלת תקופת ההתקשרות שנקבעה בחוזר רשות החברות.

מהדוח עולה כי אחד המשרדים קיבל מחברת נתיבי ישראל שכר טרחה בהיקף 14.8 מיליון שקל במצטבר עבור 4 שנים (2016 עד 2019). שלושה משרדים נוספים קיבלו 7-5 מיליון שקל כל אחד כשכר טרחה.

החברה הסבירה בתשובתה כי חלק מהמשרדים עבדו עד 2014 ומאותה שנה לא קיבלו מטלות חדשות אלא רק מטלות המשכיות ובשנת 2018 זכו במכרז חדש.

משרד מבקר המדינה המליץ לחברה לנצל את גודלה וחוזקה כמעסיק חשוב בענף ולבחון הוספת יועצים משפטיים חדשים למאגר, בדרך שתרחיב את מעגל היועצים המשפטיים של החברה תוך עמידה בעקרונות של חלוקת עבודה בסבב מחזורי הוגן בין היועצים המשפטיים הוותיקים לחדשים. כמו כן, על רשות החברות לפעול ליישם הנחיותיה כדי למנוע מצב שבו מספר מצומצם בלבד של יועצים משפטיים מעניקים את שירותיהם לחברה.

מחברת נתיבי ישראל נמסר בתגובה לעניין היועצים המשפטים: "כל המשרדים לייעוץ משפטי שהחברה מעסיקה זכו כדין במכרזים פומביים שהחברה פרסמה והעסקתם אושרה ע'י רשות החברות הממשלתיות".

תגובת משרד התחבורה: "משרד התחבורה בוחן בימים אלה את ההנחיות הקיימות לצורך טיוב והתאמתן לעבודת חברות התשתית. יודגש כי הדיווח של החברה למשרד התחבורה הינה נוהל מנחה בלבד ואין בו כדי לפגוע בשיקול דעתה של ועדת המכרזים של חברת התשתית הממשלתית, בבואה לדון במכרז ספציפי בעל מאפיינים מסוימים. לאור זאת, חברות התשתית רשאיות לסטות מהנוהל ואין בכך כל פסול".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות