אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלי תחרות: פוקס שולטת בקניוני עופר צילום: עמית שעל

ניתוח כלכליסט

בלי תחרות: פוקס שולטת בקניוני עופר

דו”חות מליסרון ממחישים את ההתחזקות של קבוצת האופנה, שדמי השכירות שלה מהווים 8.2% מהכנסות הקניונים. את הזינוק הגבוה במכירות רשם תחום עיצוב הבית

16.03.2021, 06:59 | אורנה יפת

דו”חות מליסרון לשנת 2020, מהקשות שידע ענף הקניונים והמסחר, מבטאים היטב את המשבר אבל גם את שינוי יחסי הכוחות בעולם האופנה.

מליסרון מדווחת על עשר קבוצות השוכרים המובילות בקניוני עופר, מבחינת היקפי דמי השכירות שהן משלמות לה.

קראו עוד בכלכליסט

בראש הטבלה מדורגת קבוצת פוקס כשוכרת הגדולה ביותר של מליסרון, נתון לא מפתיע. אך הפער בין היקף דמי השכירות של הקבוצה בראשות הראל ויזל לבין שוכרים אחרים ממחיש עד כמה היא התחזקה בשנים האחרונות.

מימין: בעל השליטה בפוקס הראל ויזל ומנכ”ל מליסרון אופיר שריד, צילומים: דימה טליאנסקי, SIVANFARAG מימין: בעל השליטה בפוקס הראל ויזל ומנכ”ל מליסרון אופיר שריד | צילומים: דימה טליאנסקי, SIVANFARAG מימין: בעל השליטה בפוקס הראל ויזל ומנכ”ל מליסרון אופיר שריד, צילומים: דימה טליאנסקי, SIVANFARAG

דמי השכירות ששילמה קבוצת פוקס מהווים 8.2% מדמי השכירות והניהול הכוללים בקניוני מליסרון. לשם השוואה, לפני חמש שנים, ב־2015, היקף השכירות של פוקס היווה 4.8% מהכנסות מליסרון, והקבוצה היתה השוכרת השנייה בגודלה אחרי המשביר לצרכן. המשביר ניצבת כיום במקום השני, עם 4.8% מהכנסות השכירות ודמי הניהול בקניוני הקבוצה. במקום השלישי ניצבת קסטרו, שבמשבר הקורונה סגרה חלק מהחנויות שלה בקניונים, עם דמי שכירות שמהווים 3.8% מההכנסות. ב־2015, טרום המיזוג עם הודיס, ניצבה קסטרו במקום השישי.

אחרי קסטרו נמצאת קבוצת זארה (גוטקס מותגים), שדמי השכירות שמשלמת מהווים 3.4% מהכנסות מליסרון. אחריה שופרסל וקבוצת גולף, שדמי השכירות של כל אחת מהן מהווים 3.2%. סופר־פארם מהווה 2.6%, דמי השכירות של רנואר מהווים 2.4%, של קבוצת MGS (מגה ספורט, אדידס, סקצ’רס ועוד) מהווים 1.9%, ושל H&M מהווים 1.7% בלבד מהשכירות הכוללת בקניוני מליסרון.

נשענים על אופנה

הקניונים היו סגורים בשנה החולפת במשך 150 ימים. קבוצות הקניונים הגדולות נאלצו לשאת בהקלות לשוכרים ולא זכו לפיצוי מהמדינה. בשנת 2020 הסתכמו הקלות הקורונה שהעניקה מליסרון בשכר הדירה ובדמי הניהול לשוכרי הקניונים ומרכזי הקניות הפתוחים ב־357 מיליון שקל. זאת כחלק מההתמודדות עם ההשלכות הכלכליות של משבר הקורונה. למרות זאת, החברה מדווחת על עלייה של 2% בפדיונות בתקופה של בין הסגרים ביחס לתקופה המקבילה שנה קודם לכן, ועל תפוסה של 97% בקניונים.

למרות המשבר שעבר ענף האופנה עוד לפני הקורונה, ושטחי מסחר הרבים שנסגרו, מליסרון עדיין נשענת משמעותית עליו. תמהיל ההכנסות בקניונים של מליסרון מחולק כך שמוצרי צריכה מהווים 77% מההכנסות, שירותי בריאות ועסקים מהווים 13% וחנויות פנאי וחוויה 10%. סקטור האופנה וההנעלה מהווה 49% מתמהיל ההכנסות של הקניונים, ההסעדה ובתי קפה מהווים 8% מההכנסות, נותני שירותים 7%, מרפאות ופארמים, בתי כלבו וסופרמרקטים 5% כל קטגוריה, בתי קולנוע, חדרי כושר ומלונאות 1%.

שוק האופנה שולט בקניוני מליסרון שוק האופנה שולט בקניוני מליסרון שוק האופנה שולט בקניוני מליסרון

מליסרון השוותה את פדיונות השוכרים לפי מגזרי פעילות. את המכירות הגבוהות יותר רשמו תחום עיצוב הבית 12%, פעילות פנאי ומתנות 9%, רשתות מזון 6%, קמעונאות כללית ושירותים 7%. המכירות בתחום אופנה, הנעלה ואביזרים עלו ב־1% בלבד. פדיונות בתי הקולנוע צנחו ב־33%, בתחום ההסעדה ומזון מהיר ירדו הפדיונות ב־7%, בבתי כלבו ירדו ב־9% ובתחום הטיפוח והיופי ירדו ב־4%. גם הפדיונות בתחום התכשיטים ירדו ב־3%. במליסרון דיווחו כי הגידול בפדיון נמדד על ידי השוואת ימי העבודה בין שנת 2020 לשנת 2019.

הפחתות שווי משמעותיות

 

למליסרון 16 קניונים, מתוכם ארבעה פאוור סנטרים (מרכזים פתוחים). השינוי בפדיונות של סוגי המרכזים ממחיש גם הוא את השינויים בהרגלי הצריכה. ב־2020 הקניונים השכונתיים, כמו גם הפאוור סנטרים, התחזקו על חשבון הקניונים האזוריים, בין היתר בגלל שפעילות הפנאי והבילוי, שמהווה נדבך חשוב בקניונים האזוריים, היתה סגורה. הפדיון בקניונים האזוריים של מליסרון ירד ב־3% ובקניונים העירוניים ירד ב־6%, אך הפדיונות בקניונים השכונתיים עלו ב־7% ובפאוור סנטרים של הקבוצה עלו ב־16%.

במליסרון שומרים על אופטימיות, ובראייה קדימה, על אף ההשלכות המשמעותיות של משבר הקורונה על ענף הקניונים ועל הרגלי הצריכה בישראל, מעריכים בקבוצת הנדל”ן כי ציבור הלקוחות ימשיך לבקר בקניונים, עם החזרה לשגרה סבירה. אופיר שריד, מנכ"ל מליסרון, ציין כי שיעורי התפוסה לאורך השנה גבוהים ונאמדים במעל 97% בקניונים ובכ־95% במתחמי ההייטק והמשרדים. לדבריו, דמי השכירות הממוצעים בחוזים שנחתמו בשנה האחרונה עלו בכ־3%.

מאז אפריל, ולאחר ההטבות שנתנה הקבוצה, מדווחת מליסרון על שיעורי גבייה של 97% בדמי השכירות. מליסרון רשמה בסוף 2020 הפחתה של 738 מיליון שקל בשווי הנכסים שלה, שנובעת בעיקר מהערכת החברה את הפגיעה הצפויה בהכנסות מפעילות הנכסים בשנתיים הקרובות. הפחתת השווי כוללת הקלות קורונה כגון הנחה בדמי שכירות, פריסת תשלומים, עלויות החלפת שוכרים וסיוע לסקטורים שנפגעו במשבר.  

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות