אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
זה לא השכר. איך לגייס לחברה שלכם עובדים טובים באמת צילום: יריב אלדד

זה לא השכר. איך לגייס לחברה שלכם עובדים טובים באמת

רשמו באופן ברור מהם ערכי החברה ונסו 'חבר מביא חבר' - המטרה שלנו כיזמים היא שמועמדים ירצו לעבוד אצלנו כי הם מתחברים לאופי של החברה, ולא רק בגלל המותרות והתנאים שהיא מעניקה לעובדיה

16.03.2021, 15:37 | אמיל פישר
רבות דובר על התנאים המפליגים שמעניקים הסטארטאפים וחברות ההייטק לעובדיהם. אם זה שכר מפוצץ, כרטיסי הסיבוס, ימי גיבוש מפנקים וטיסות לחו"ל ליעדים חלומיים. אבל אלה בדרך כלל לא אמורות להיות הסיבות המרכזיות למוטיבציה בעבודה בה השליחות וה-Mission הם העיקר. במקרים כאלו, מועמדים שיגיעו בגלל הסיבות הלא נכונות הם בדרך כלל לא העובדים המתאימים עבורכם.

קראו עוד בכלכליסט

המציאות היא שהביקוש לעובדי הייטק טובים עולה הרבה על ההיצע הקיים, במיוחד בפיתוח תוכנה. התחרות האינטנסיבית הזאת יצרה "קרב סכינים" על כל מועמד איכותי, ובקרב כזה כל האמצעים כשרים, כולל תנאי שכר חלומיים ומשרדים שרואים רק בסרטים. ישנן חברות שהוציאו ומוציאות מיליוני דולרים על קמפיינים ומהלכי פרסום רעשניים לגיוסי עובדים, אך זו לא בהכרח הדרך הנכונה להגיע לעובדים שאתם באמת רוצים.

ראיון עבודה, אילוסטרציה, צילום: שאטרסטוק ראיון עבודה, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק ראיון עבודה, אילוסטרציה, צילום: שאטרסטוק

אמנם, קרב זה התמתן מעט בחלק משנת 2020, עקב נגיף הקורונה והמעבר לעבודה מרחוק, אך בתקופה האחרונה נדמה שגם התנאים להם זכו עובדי ההייטק חוזרים בשיא עוצמתם. שכן, הביקוש לעובדים טובים, רק עולה וגם התנאים בהתאם.

התנאים המפליגים והשכר הגבוה הם אמצעי לגיטימי ואף מחייב על מנת למשוך עובדים טובים לסטארטאפ שלכם. כולם מבינים היום שחברה תקום ותיפול על סמך העובדים שהיא מגייסת לשורותיה. עם זאת, מלאכת גיוס עובדים היא דבר מורכב מאוד, יעידו חברות ומחלקות כוח האדם השונות, שיודעות שגיוס עובדים הוא מורכב ומאתגר.

לצד הקשיים הרבים, שכרוכים בהליך, מתווסף קושי נוסף והוא לגייס עובדים טובים שבאמת מאמינים במטרה שעומדת בבסיסה של החברה, ושיש מתאם בין הערכים, התרבות וה-DNA שהחברה מייצגת לבין הערכים שהעובדים מאמינים בהם ובין האופי שלהם. בעיני זהו הגורם החשוב ביותר שמשפיע על סיכויי הצלחת החיבור בין העובדים לחברה, עוד לפני הכישורים וההתאמה המקצועית לתפקיד. עובדים שמחוברים למשימה ונלהבים מהמסע, ירגישו בעוצמות אחרות את הסיפוק ואת העובדה שהעבודה שלהם היא בעלת השפעה מעבר לתפקיד הרשמי שלהם.

כשאנו מגייסים עובדים, אנחנו לא רוצים שיבואו לחברה שלנו, רק בגלל השכר המפתה והתנאים הטובים שאנחנו מציעים. עוד לפני, אנחנו רוצים שמועמדים ירצו לעבוד אצלנו כי הם מזדהים עם המטרות והערכים שלשמן הוקמה החברה. המטרה שלנו כיזמים היא שמועמדים ירצו לעבוד אצלנו כי הם מתחברים לאופי של החברה, ולא רק בגלל המותרות והתנאים שהיא מעניקה לעובדיה.

בשנים האחרונות כוח חדש עולה בשוק "הסטארט אפ ניישן" הישראלי, וקוראים לו חברות אימפקט, שמאמינות שיחד עם הניסיון למקסם את הרווחים של החברה ניתן גם לקדם מטרות חברתיות, כגון: שמירה על איכות הסביבה ופיתוח רפואה דיגיטלית. הערכים והמטרות החברתיות של אותן חברות, תואמים לא אחת את סט הערכים של דור ה-Y, שחשוב לו שיהיה מתאם בין הערכים שהחברה מייצגת לערכים שהוא מאמין בהם.

אז שאלת מיליון הדולר או אפילו יותר, הרבה יותר, היא איך נגייס עובדים טובים לחברה שלנו, מזדהים עם הערכים והמטרות החברתיות שעליהם החברה קמה?

להלן מספר הצעות:

1. רשמו באופן ברור וגלוי מה הם הערכים של החברה - שימו את הקלפים על השולחן, ורשמו באופן חד משמעי הן באתר של החברה והן במודעת חיפוש העבודה, מהם הערכים והמטרות של החברה, ובדקו/חפשו אחר עובדים שמזדהים ומאמינים בערכים אלו. ככה גם תהיו שונים ממרבית מודעות הגיוס התבניתיות עמוסות הדרישות.

2. נסו לגייס עובדים בשיטת "חבר מביא חבר" - שיטת גיוס מוכרת ופופלרית בהרבה מקומות עבודה. בקשו מהעובדים בחברה, לבדוק אם הם מכירים אנשים איכותיים שמחפשים מקום עבודה שמאמין בערכים של החברה שלכם. הם השגרירים הכי טובים של האימפקט של החברה ושל העשייה שלהם עצמם.

3. פוסטים אישיים של עובדים ברשתות החברתיות ואותנטיות - למשל, בתחום טכנולוגיות הבריאות והסביבה, אנחנו מכירים פעילים רבים שמתנדבים ביוזמות אקטיביות התנדבותיות. יש גם דרך לסייע פעמיים - גם בעבודה יום יומית בחברה שכירה וגם בהתנדבות. יש קבוצות פייסבוק רבות של אנשים אשר מעוניינים לקחת חלק במיזם אשר דוגל בערכים של שמירה על איכות הסביבה או שמקדם את שיפור בריאותם של אנשים באמצעים שונים.

ההנחה שעובדים מגיעים להייטק רק בגלל התנאים או לחברה שהקימה את הקמפיין היקר והרועש, מוכיחה עצמה כלא אפקטיבית - במרוץ אחר התנאים והכסף יפסידו הסטארטאפים לחברות הענק. יותר ויותר עובדים היום, נותנים חשיבות רבה לערכים ולמטרות של החברה בהם הם עובדים. יותר ויותר עובדים רוצים לקחת חלק בעשייה חברתית, לרבות שמירה על איכות הסביבה ובריאותם של אנשים, שהיא כיום צו השעה. בעיני, כל חברה צריכה לשאוף לכך שסט הערכים של העובדים שלה יתאים לסט הערכים שהיא מאמינה בו. בסופו של דבר, הרווח הן של החברה והן של העובדים יהיה כפול, כספי וחברתי - מציאות בה אנשים עובדים יחד למען מטרה משותפת וראויה ולא אסופת פריטים שרק מקבלים שכר על מנת לקדם משימות ב-Roadmap של החברה בדרך אל ההנפקה או האקזיט המיוחלים לכאורה.

הכותב הוא מייסד משותף ו-CTO בסטארטאפ BreezoMeter.

תגיות