אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התחרות בנמלים התחילה: מגבלת ה־5% שהוטלה על מספנות ישראל התפוגגה צילום: דניאל צרסקי

התחרות בנמלים התחילה: מגבלת ה־5% שהוטלה על מספנות ישראל התפוגגה

מספנות ישראל דיווחה ששינעה 4.5 מיליון טונות סחורה, שמהוות 7.9% מהיקף הסחורות ששונעו בנמלי ישראל ב־2020. בכך, חצתה החברה בפעם השלישית את מגבלת ה־5%. החברה תקים מפעל לייצור גבס

23.03.2021, 06:57 | ענת רואה

שני הנמלים הפרטיים החדשים, באשדוד ובחיפה, ייפתחו רק לקראת סוף שנת 2021, אך יריית הפתיחה של התחרות כבר נורתה: חברת תעשיות מספנות ישראל דיווחה אתמול על תוצאותיה הכספיות לשנת 2020, ומהנתונים שפרסמה עולה כי מגבלת ה־5% ההיסטורית (שלפיה הנמל לא יטפל במטענים בהיקף של יותר מ־5% מכלל המטענים שמשונעים דרך הנמלים בישראל) שהוטלה עליה מראשית קיומה כנמל הפרטי הראשון, התפוגגה מעצמה מבלי שהרגולטור, משרד התחבורה, יעגן את הדברים באופן פורמלי.

קראו עוד בכלכליסט

זהו הדו"ח הכספי הראשון שמספנות ישראלת מפרסמת מאז הפכה לציבורית בספטמבר האחרון. מהדו"ח עולה כי ב־2020 שונעו בישראל 57 מיליון טונות סחורה באמצעות הנמלים, כשבנמל של מספנות ישראל בחיפה שונעו 4.5 מיליון טונות — היקף שמקנה נתח שוק של 7.9%.

נמל מספנות ישראל בחיפה, צילום: אלבטרוס, צילום אווירי נמל מספנות ישראל בחיפה | צילום: אלבטרוס, צילום אווירי נמל מספנות ישראל בחיפה, צילום: אלבטרוס, צילום אווירי

הנמל של מספנות ישראל, שהחל לפעול ב־2007, הוא הנמל הפרטי הראשון בארץ. בעת שנפתח הוחלט ועוגן בכתב כאמור, שלא יטפל במטענים בהיקף של יותר מ־5% מכלל המטענים שמשונעים דרך הנמלים בישראל. ב־2018 חרג נמל מספנות ישראל לראשונה ממגבלת ה־5% והיקף הפעילות שלו הסתכם ב־5.8%.

בשל החריגה זימן משרד התחבורה את נמל מספנות לשימוע וטען כי החריגה מהווה הפרה של כתב ההסמכה. אלא שמאז משרד התחבורה טרם הודיע על החלטתו בעניין. גם ב־2019 בוצעה הפרה. הטענה של מספנות היא שבמהלך השנה ייפתחו שני נמלים פרטיים חדשים ולא יוטלו עליהם מגבלות דומות, כך שנכון להסיר את המגבלות החלות על מספנות ישראל.

אלא שבפועל, בשל קשיים מול הנמלים האחרים, המגבלה נותרה בעינה. ב־2017 הגישה מספנות ישראל עתירה לבג"ץ לצורך ביטול מגבלת ה־5%. בפברואר האחרון אמור היה להתקיים דיון בעניין, אך כמה ימים קודם לכן הוגשה בקשה מוסכמת של מספנות ישראל, ביחד עם משרדי התחבורה, האוצר, רשות הספנות והנמלים ורשות התחרות, לכך שהעתירה תימשך, וזאת בכפוף להתחייבות משרדי התחבורה והאוצר לבחון מחדש את נחיצות המשך קיום המגבלה, תוך הבטחה שתינתן החלטה עד אפריל 2022.

מספנות ישראל סבורה שלא צפויות סנקציות בשל הפרת המגבלה — מחשבה הגיונית לאור העובדה שעד היום לא הוטלה סנקציה בשל ההפרה הראשונה מ־2018.

מדו"חות החברה עולה כי את 2020 סיימה החברה עם הכנסות של 765 מיליון שקל, עלייה של 3% בהשוואה ל־2019, אז ההכנסות עמדו על 741 מיליון שקל. לעיקר העלייה אחראי מגזר המלט, שהכנסותיו זינקו ב־46% והסתכמו ב־413 מיליון שקל. הרווח הנקי של החברה עלה ב־18% והסתכם ב־70.6 מיליון שקל, בעוד ב־2019 הוא הסתכם ב־59.8 מיליון שקל.

אתמול הודיעה מספנות ישראל על כניסה לתחום הגבס וכוונתה להקים מפעל לייצור קירות ומוצרי גבס, בהשקעה של 100 מיליון שקל. תחום הגבס בישראל מגלגל מיליארד שקל בשנה ונשלט על ידי אורבונד וטמבור.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות