אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שנת הקורונה חתכה את הרווח הנקי של רכבת ישראל ב-50% צילום: דוברות רכבת ישראל

שנת הקורונה חתכה את הרווח הנקי של רכבת ישראל ב-50%

הרווח הנקי של הרכבת שמספר נסיעותיה קטן ב-65% ב-2020 בעקבות הקורונה, עמד על 23.4 מיליון שקל; ועדיין היקף ההכנסות הכללי ירד ב-6.5% בלבד ל-2.4 מיליארד שקל - כיוון שעיקר מקורותיהן הם מדמי הפעלה הממשלתיים

22.03.2021, 22:18 | ענת רואה

חברת רכבת ישראל מסכמת את שנת הקורונה 2020, שהשפיעה משמעותית על תוצאותיה: החברה פרסמה הערב (ב') את דוחותיה הכספיים לשנת 2020 ומהם עולה כי הרווח הנקי נחתך ב-50%  ועמד על 23.4 מיליון שקל לעומת 50.6 מיליון שקל ב-2019.

קראו עוד בכלכליסט

הפעילות העיקרית של הרכבת היא הסעת נוסעים וב-2020 פעלה רכבת ישראל באופן חלקי בלבד, לאור התפשטות נגיף הקורונה ולסירוגין אף הופסקה פעילותה בכל הרשת ובקווים ספציפיים בהתאם להנחיות משרד התחבורה.

רכבת ישראל ריקה מאנשים במהלך התפרצות הקורונה, צילום: עופר צור רכבת ישראל ריקה מאנשים במהלך התפרצות הקורונה | צילום: עופר צור רכבת ישראל ריקה מאנשים במהלך התפרצות הקורונה, צילום: עופר צור

כתוצאה מכך, פחות מספר הנסיעות ברכבת ועמד על 24 מיליון נסיעות ב-2020. מדובר בקיטון של כ-65% לעומת היקף הנסיעות ב-2019 שעמד על 69 מיליון נסיעות. בהתאם, מספר הנסיעות היומי הממוצע עמד על 119 אלף ב-2020, לעומת 259 אלף נסיעות ליום בממוצע ב-2019 ו-256 אלף נסיעות בממוצע ביום ב-2018.

הצמצום במספר הנסיעות הוביל גם לירידה בהכנסות: 241 מיליון שקל הכניסה הרכבת ב-2020 מהסעת נוסעים לעומת הכנסות שהיו גבוהות למעלה מפי 3: 737 מיליון שקל ב-2019. תחום הסעת הנוסעים היווה ב-2019 כמעט שליש מכלל הכנסות הרכבת וב-2020 השיעור מכלל הכנסות החברה הצמצם ל-10% בלבד.

אלא שלמרות הנתונים הללו, מסתבר שהיקף ההכנסות הכולל של חברת רכבת ישראל ב-2020 הסתכם בכמעט 2.4 מיליארד שקל, לעומת 2.56 מיליארד שקל ב-2019, כלומר ירידה של 6.5% בלבד.

מרבית הכנסות הרכבת הם מדמי הפעלה ממשלתיים

מהדוחות עולה ב-2020 הכניסה חברת רכבת ישראל מדמי הפעלה 1.95 מיליארד שקל לעומת 1.58 מיליארד שקל ב-2019 מדמי הפעלה. למעשה מרבית הכנסות הרכבת הם מדמי ההפעלה הממשלתיים: בהתאם להסכם הפיתוח וההפעלה מתחייבת החברה לממש את מדיניות הממשלה בתחום התחבורה הרכבתית, בתמורה לדמי הפעלה בגין הפעילות התחבורתית השוטפת. גובה דמי ההפעלה נגזר מההפרש שבין ההוצאה המוכרת של החברה לבין ההכנסה המוכרת של החברה לאותה שנה, בניכויים מסוימיים שמתבצעים. למעשה דמי ההפעלה הממשלתיים הם שאפשרו לרכבת לסיים את השנה במצב של רווחיות.

רכבת ישראל, צילום: דוברות רכבת ישראל רכבת ישראל | צילום: דוברות רכבת ישראל רכבת ישראל, צילום: דוברות רכבת ישראל

אגב, צמצום מספר הנוסעים עומד ביחס הפוך לעלייה באחוז הדיוק השנתי עבור הנסיעות, כך שב-2020 עמדה רכבת ישראל באחוז דיוק העומד על 95.7, לעומת 90.8% בשנת 2019. בנוסף להסעת נוסעים עוסקת הרכבת באספקת שירותי הובלה רכבתיים למטענים בתוך גבולות המדינה. מפעילות זו הכניסה רכבת ישראל 168 מיליון שקל ב-2020, לעומת 182 מיליון שקל ב-2019.

החברה מפעילה 60 רכבות משא באמצעותן שינעה ב-2020 כמעט 31 אלף טון משא בממוצע בכל יום, המהווים כ-8 מיליון טון בשנה. עיקר הפעילות בתחום המטענים הינה הובלה של מחצבים מאיזור הדרום לנמל אשדוד והובלה של מכולות מנמל חיפה ונמל אשדוד אליהם וביניהם. ההובלה בין הנמלים היא העיקרית ועומדת על כ-50% מהובלות המכולות ולכן מהותית לפעילות החברה בתחום זה.

הפסד מגזר המטענים בשנת 2020 עמד על כ-47 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-34 מיליון שקל בשנת 2019. ההפסד במגזר המטענים מיוחס בין היתר להקטנת כמות רכבות המטען המופעלות, בשל הפסקת תנועה יזומה לצורך עבודות תשתית ופיתוח, כמו כן לצורך עבודות לחישמול רשת המסילות.

בשנת 2020 החלה רכבת ישראל בביצוע פרויקט המסילה המזרחית אשר תהווה ציר עוקף למסילות החוף ופרוזדור איילון, ותגדיל משמעותית של הגמישות התפעולית של רכבת ישראל וכן את פוטנציאל שינוע המטענים.

לדברי החברה, עד עתה הובלת מטענים ברכבת אינה מתועדפת על ידי המדינה וכן פיתוח תשתיות המסילה והחישמול פוגעים ביכולת ההובלה וברווחיות התפעול באופן ניכר. מצב זה צפוי להשתנות רק עם השלמת פיתח המסילה המזרחית ו/או תעדוף ממשלתי וסובסידיה המביאה בחשבון את התועלות המשקיות של ההובלה ברכבת.

תוכנית חשמול בהיקף של 12 מיליארד שקל

תחום פעילות נוסף הוא סחר: תחנות הרכבת כוללות מתחמי מסחר המציעים תמהיל חנויות בתחום הקפה והמזון, מכונות אוטומטיות, שטחי פרסום, הפצת חינמונים. ב-2020 פתחה הרכבת את תחנת לוד החדשה שהיא התחנה הראשונה בארץ שנבנתה בתחנה מכוונת מסחר וכוללת למעלה מ-1,000 מ"ר שטחי מסחר וקמעונאות.

ב-2016 אושרה תוכנית הפיתוח של רכבת ישראל לשנים 2013-2020 בהיקף כולל של 31 מיליארד שקל, מתוכם 12 מיליארד שקל תקציב פרויקט החשמול. במהלך השנה האחרונה, ועל רקע הפסקת תנועת רכבות הנוסעים בחציון הראשון, וצמצומה במהלך החציון השני, האיצה רכבת ישראל פרויקטים רבים בתחום התשתית, החישמול, שדרוגי תחנות, תחזוקת צי הנייד ועוד. האצה זו הביאה להקדמה של לוחות זמני הפרויקטים השונים.

פריקת קרונות חדשים של הרכבת, צילום: דוברות רכבת ישראל, סיגל ספנות פריקת קרונות חדשים של הרכבת | צילום: דוברות רכבת ישראל, סיגל ספנות פריקת קרונות חדשים של הרכבת, צילום: דוברות רכבת ישראל, סיגל ספנות

כך למשל הואצה תשתית החישמול המבוצעת כיום ברשת הרכבתית כולה, והושלמה בהקדמה משמעותית פתיחת כל הקו המהיר בין ירושלים יצחק נבון עד לתחנת הרצליה, והפעלתו לנוסעים ברבעון השלישי. כמו כן הואצה הנחת תשתית החישמול לכיוון נתניה וממשיכה העבודה הנמרצת לחישמול הקו מאשקלון לתל אביב ולקשת השרון. במהלך החציון השני החלו להיקלט הקרונועים החשמליים החדשים מדגם DDEMU, אשר צפויים להיכנס לשירות לקראת סוף שנת 2021.

מהדוחות עולה עוד כי עלות שכרו של מנכ"ל רכבת ישראל, מיכאל מיקסנר מסתכמת ב-1 מיליון שקל בשנה. עלות שכרו של המבקר הפנימי אביעד שקדי מסתכמת ב-829 אלף שקל בשנה, ואחריו המשנה למנכ"ל, סמנכ"ל תשתיות וסמנכ"ל פיתוח שעלות שכרם 817-821 אלף שקל בשנה.

תגיות