אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
צניחה בהכנסות לצד הפסד עתק וחוב ללקוחות: אל על מסכמת את שנת הקורונה צילום: רויטרס

צניחה בהכנסות לצד הפסד עתק וחוב ללקוחות: אל על מסכמת את שנת הקורונה

הכנסות חברת התעופה אשתקד נפלו ב-71% וההפסד שנרשם עמד על 531 מיליון דולר; החוב ללקוחות שרכשו כרטיסים - 238 מיליון דולר; בדוחות החברה עדיין מופיעה הפניית תשומת לב רואי החשבון בדבר ספקות משמעותיים לגבי המשך קיומה כעסק חי; מניית אל על יורדת מתחילת 2021 ב-10%

25.03.2021, 11:19 | יניב רחימי
אל על מסיימת את שנת הקורונה עם צניחה של 71% בהכנסות והפסד של 531 מיליון דולר. החוב של החברה ללקוחות שרכשו כרטיסי טיסה מראש מסתכם ב-238 מיליון דולר.

קראו עוד בכלכליסט

אל על היא בין הנפגעות הגדולות ממשבר הקורונה שכפה על חברת התעופה עוצר בפעילותה הסדירה. מצבה העגום של אל על בא לידי ביטוי בעובדה שבדוחותיה הכספיים של החברה עדיין מופיעה הפניית תשומת לב רואי החשבון בדבר ספקות משמעותיים לגבי המשך קיומה של החברה כעסק חי.

דלפקי אל על ריקים בתחילת המגפה במרץ 2020, צילום: תומר הדר דלפקי אל על ריקים בתחילת המגפה במרץ 2020 | צילום: תומר הדר דלפקי אל על ריקים בתחילת המגפה במרץ 2020, צילום: תומר הדר

שנת 2020 התאפיינה בירידה חדה בביקוש לטיסות בשל התפשטות נגיף הקורונה והנחיות רגולטוריות על איסור כניסה למדינות וחובת בידוד. כל אלו הביאו למשבר חריף ביותר בענף התעופה.

משבר זה בא לידי ביטוי בצניחה של 71% בהכנסות של אל על שהסתכמו ב-623 מיליון דולר לעומת הכנסות של 2.178 מיליארד דולר בשנת 2019. בשורה התחתונה, אל על עברה להפסד של 531 מיליון דולר, בהשוואה להפסד זניח יחסית של 60 מיליון דולר שנרשם בשנת 2019.

השאיפה: איזון תזרימי

הנהלת אל על שמה לה למטרה להגיע לאיזון תזרימי במהלך הרבעון השני של השנה הנוכחית, ושואפת לחזור לפעילות בשנת 2022 בהיקף שיניב לחברה תזרים מזומנים חיובי. על מנת לעמוד בהתחייבויותיה לשנת 2021, באל על מבצעים מספר פעולות כדי להגדיל את יתרת המזומנים, לרבות גיוס הון נוסף של 105 מיליון דולר ורה-ארגון של תשלומי הלוואות וחכירות.

במקביל, אל על נוקטת במהלכי התייעלות וחיסכון במטרה לצמצם למינימום האפשרי את הוצאות השכר וההוצאות התפעוליות של החברה. מצבת העובדים של אל על בשנת 2019 עמדה על כ-6,300 עובדים, ולאחר יישום תוכנית ההתייעלות החברה צפויה לפטר כאלפיים מתוכם ולהישאר עם 4,300 עובדים.

מהלכי ההתייעלות לא פסחו על ההנהלה הבכירה של אל על, אולם מהנתונים שמופיעים בדוחות ניתן ללמוד כי אלו ספגו רק מכה קלה בכנף. כך לדוגמא, עלות שכרו של המנכ"ל הפורש גונן אוסישקין הסתכמה ב-2020 ב-1.88 מיליון שקל בהשוואה לשכר בעלות של 1.98 שנה קודם לכן.  

עלות שכרה של סמנכ"ל משאבי אנוש ומנהל יהודית גריסרו עמדה בשנה שחלפה על 1.29 מיליון שקל, לעומת עלות שכר של 1.66 מיליון שקל ב-2019. עלות השכר של סמנכ"ל הכספים הפורשת, דגנית פלטי ב-2020 הסתכמה ב-1.26 מיליון שקל, בהשוואה לעלות שכר של 1.52 מיליון שקל שנה קודם לכן. 

חוב של 238 מיליון דולר ללקוחות

עקב ביטולי הטיסות אל על נדרשת לבצע החזרים ללקוחותיה שרכשו כרטיסי טיסה מראש בהיקפים מהותיים. יתרת ההתחייבויות של אל על בגין מכירה מראש של כרטיסי טיסה נכון להיום עומדת על 238 מיליון דולר. מתוך הסכום הזה, 53 מיליון דולר הם בגין שוברים שאל על הנפיקה כחלופה להחזר כספי.

הטיפול בהחזרי כרטיסי הטיסה נעשה באופן הדרגתי בהתאם למועד ההמראה המקורי. באל על מציינים שלאור כמות הכרטיסים הגדולה הדורשת את טיפול החברה ובעיקר לנוכח המצב התזרימי שלה, לא עלה בידי החברה להשלים את ביצוע ההחזרים בגין ביטולי הטיסות במועדים הנדרשים לפי הדינים הרלוונטיים.

עוד מציינים באל על שקבלת מימון הינו הכרחי ליכולתה של החברה לתשלום ההחזרים ללקוחות החברה שרכשו כרטיסים מראש.

תגיות