אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אזרח ששהה בבידוד יפוצה ב-10,000 שקל: "התקשר 15 פעם למשרד הבריאות כדי לערער" צילום: AP

אזרח ששהה בבידוד יפוצה ב-10,000 שקל: "התקשר 15 פעם למשרד הבריאות כדי לערער"

ד"ר שלמה צדוק קיבל הודעה כי עליו להיכנס לבידוד לאחר שלכאורה שהה ליד חולה קורונה. לאחר שבדק עם שני האנשים שהיו איתו בפגישה וראה שאף אחד מהם לא חולה או קיבל הודעה בעצמו, התקשר למשרד הבריאות לערער. במוקד הבטיחו שנציג יתקשר אליו, אולם אף אחד לא חזר אליו. כעת ביהמ"ש קבע כי יפוצה על עוגמת הנפש. "אדישות לזעקת אזרח"

25.03.2021, 18:22 | ליטל דוברוביצקי
10,000 שקל. זה סכום הפיצוי שיקבל אזרח ממשרד הבריאות בגין עוגמת נפש שנגרמה לו לאחר שהשגה שהגיש על חובת בידוד בשל חשיפה לכאורה לחולה קורונה, לא נדונה. פסק הדין בעניין ניתן אתמול (רביעי). על ידי הרשם הבכיר אורן כרמלי מבית משפט לתביעות קטנות בפתח תקווה.

 

קראו עוד בכלכליסט

 

מפסק הדין עולה כי בתחילת ספטמבר קיבל התובע, ד"ר שלמה צדוק, הודעה ממשרד הבריאות לפיה עקב חשיפה לחולה קורונה עליו להיכנס לבידוד מה-5 בספטמבר ועד ה-16 בספטמבר. על פי ההודעה, חקירה אפידמיולוגית העלתה כי החשיפה לחולה קורונה היתה ב-2 בספטמבר בין השעות 11:00 ל-12:00.

 

ד"ר שלמה צדוק ד"ר שלמה צדוק ד"ר שלמה צדוק

 

 

ד"ר צדוק בדק ביומנו ומצא כי באותו מועד היה בפגישה עם שני אנשים. מבירור איתם, אף אחד מהם לא אובחן כחולה קורונה ואף אחד מהם לא קיבל הודעה המחייבת אותו בכניסה לבידוד. בנסיבות אלה, ד"ר צדוק חשב שמדובר בהודעה שמקורה בטעות וביקש להגיש השגה על חובת הבידוד שהוטלה עליו. את ההשגה הגיש כבר ב-6 בספטמבר ולמרות הבטחה של נציג השירות במוקד שנציג המוסמך לבחון את טענות ההשגה יתקשר אליו, אף אחד לא דיבר איתו.

 

ד"ר צדוק שוחח לטענתו בפועל עם המוקד הטלפוני של משרד הבריאות לא פחות מ-15 פעמים. למרות הפניות החוזרות, אף נציג מוסמך של משרד הבריאות המוסמך לדון בהשגה לא התקשר אליו כדי לבחון את טענותיו. בסופו של דבר, השלים ד"ר צדוק את כל תקופת הבידוד המתחייב, עד ל-16 בספטמבר, מבלי שההשגה שהגיש נדונה.

בשל הבידוד שנכפה עליו, נפגע בין השאר כלכלית מאחר והוציא הוצאות כספיות גבוהות בשל הצורך במשלוחי מזון, וכן נאלץ לשהות בגפו תוך פגיעה מורלית. מנגד, טען משרד הבריאות כי את פעולת הרשות יש לבחון בזמן אמת ולא כחוכמה בדיעבד. עוד נטען, כי באותה תקופה בשל עלייה בהיקף התחלואה, היה עומס חריג במוקדי השירות שמפעיל משרד הבריאות שבגינו נדרשה המתנה ארוכה מהרגיל לשם קבלת תשובה ממוקד ההשגות.

 

"אדישות לזעקת אזרח"

הרשם לא התרשם מעמדת משרד הבריאות וקבע כי התביעה לא הוגשה על ידי התובע בנוגע לחיוניות הבידוד ככלי למיגור מחלת הקורונה בישראל, אלא התובע טוען רק בהקשר לאופן הטיפול בהשגה שהוגשה.

השופט קבע כי משרד הבריאות התרשל כאשר ההשגה לא הועברה לגורם מסמך. "מדובר בהתעלמות מוחלטת מהשגה שהוגשה ...בעיקר מדובר באדישות של מוקדני קו ראשון לזעקה חוזרת של אזרח בבידוד על שלילת חירותו... זכות ההשגה של אזרח בישראל היא זכות מהותית ...בסופו של דבר מדובר בתובע שבילה את כל תקופת הבידוד בהמתנה ששער החוק ייפתח לפניו והשגתו תידון. הוא חזר וביקש, חזר והתריע, חזר וזעק - ללא הועיל. ההשגה לא נדונה. בשל כך, זכאי התובע לפיצוי בגין עוגמת נפש".

בית משפט העמיד הפיצוי על סך 10,000 שקל, בתוספת 500 שקל הוצאות משפט. משרד הבריאות יוכל להגיש בקשת רשות ערעור על פסק הדין לבית המשפט המחוזי בתוך 15 יום.

תגיות