אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"הגיבור הטראגי" של המשבר בתעלת סואץ עבד אל פאתח א-סיסי אסיסי א סיסי נשיא מצרים דאבוס 2015 חדש | צילום: בלומברג

פרשנות

"הגיבור הטראגי" של המשבר בתעלת סואץ

הנשיא א-סיסי הוביל ב-2014 פרויקט להרחבת קטע קטן מתעלת סואץ - וספג על כך ביקורת; לרוע מזלו, הספינה Ever Given נתקעה דרומית לקטע שהורחב; בינתיים, מצרים, שהעניקה באחרונה הנחות גדולות על המעבר בתעלה - היא הנפגעת הראשונה והישירה מהמשבר

28.03.2021, 20:27 | דורון פסקין


את הכותרות העולמיות בימים האחרונים, לצד החדשות "הרגילות" על הרמת הראש מחדש של נגיף הקורונה בעולם, תופס המשבר ההולך ומתארך בתעלת סואץ. זה היום השישי שספינת הענק "אבר גיבן" (Ever Given) התקועה בקילומטר ה-151 של התעלה חוסמת את התנועה באחד מאפיקי הסחר החשובים ביותר של העולם. 


קראו עוד בכלכליסט:


קשה עדיין להעריך את השלכותיו של המשבר בייחוד לאור העובדה שאין כרגע בנמצא הערכת זמן מדויקת לגבי משכו. הצוותים המצריים והבינלאומיים מדברים על עבודה מסביב לשעון לחילוץ הספינה אך בינתיים ללא תוצאות. דבר אחד ברור - ככל שהמשבר מתארך כך הנזקים הכלכליים מצטברים, כשבתסריט הקשה ביותר קווי ייצור ברחבי העולם יושבתו עקב אי הגעת התשומות. 

למרות שבשנים האחרונות היו ניסיונות לקדם חלופות לתעלה, בין השאר על ידי סין ורוסיה, היא נותרה האופציה מועדפת לתנועת הסחר בין מזרח ומערב. כ-30% מתנועת המכולות בעולם עוברת מדי יום בתעלת סואץ וכ-12% מכלל הסחורות. על החשיבות של התעלה לסחר העולמי ניתן ללמוד גם מהנתון הבא: בשנת 2020 עברו בה מ-1 מיליארד טונות של סחורות, פי ארבעה ממה שעבר בתעלת פנמה, התעלה השנייה בחשיבותה בעולם, במהלך אותה שנה. שווי הסחר היומי העובר בתעלה מוערך בכ-10 מיליארד דולר. נכון לכתיבת שורות אלה יש קרוב ל-400 ספינות הממתינות למעבר בתעלה וכל יום נוסף של עיכוב מגביר את הפקק ואת מועד אספקת הסחורות. 



אוניות שממתינו במפרץ סואץ, היום, צילום: גטי אימג אוניות שממתינו במפרץ סואץ, היום | צילום: גטי אימג'ס אוניות שממתינו במפרץ סואץ, היום, צילום: גטי אימג

הנפגעת הראשונה והישירה ממשבר התעלה היא מצרים שמייחלת לחילוץ מהיר ככל הניתן של ספינת הענק. בשנה שעברה ספגה מצרים מכה כלכלית לא פשוטה לאחר שתנועת התיירות אליה נעצרה עקב משבר קורונה. במציאות זו, התעלה נשארה מקור חשוב להכנסות מט"ח עבור המשק המצרי עם כ-5.6 מיליארד דולר ומעבר ממוצע של כ-50 ספינות ביום. אבל למצרים לא היה קל להגיע להכנסות אלה, שכן הירידה החדה במחירי הנפט עודדה חברות ספנות להשתמש בחלופה הארוכה יותר לתעלה – דרך כף התקווה הטובה. זו הסיבה שבכדי לשמור על האטרקטיביות של התעלה נאלצה מצרים להציע רק באחרונה הנחות גדולות, לעיתים ביותר מ-50%, באגרות המעבר בתעלת סואץ. 


האונייה Ever Given שנתקעה בתעלת סואץ , צילום: איי אף פי האונייה Ever Given שנתקעה בתעלת סואץ | צילום: איי אף פי האונייה Ever Given שנתקעה בתעלת סואץ , צילום: איי אף פי



עבד אל פאתח א-סיסי, צילום: בלומברג עבד אל פאתח א-סיסי | צילום: בלומברג עבד אל פאתח א-סיסי, צילום: בלומברג


במשבר הנוכחי אי אפשר שלא להצביע על "הגיבור הטראגי" – במקרה זה נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי. זמן קצר לאחר שנכנס לתפקידו בשנת 2014 החל לקדם הנשיא מגה פרויקט להקמת "מסדרון פיתוח תעלת סואץ". המרכיב החשוב בפרויקט ששוויו היה הרחבת התעלה לתנועה דו צדדית בקטע קטן יחסית מהתעלה (35 ק"מ). לרוע מזלו של א-סיסי ושרשרת האספקה העולמית, הקטע המורחב מצוי צפונית למקום בו תקועה "אבר גיבן". כשנחנך פרויקט ההרחבה בשנת 2015 הבטיח א-סיסי כי הוא יוביל להכפלת ההכנסות של מצרים מהתעלה, אך זה לא קרה, מה שהוביל להתגברות הביקורת כלפיו וטענה כי מדובר בפרויקט מגלומני עם תרומה תשואה כלכלית נמוכה. אם הספינה הייתה נתקעת בחלק המורחב, א-סיסי היה יכול היום להפוך לגיבור הבינלאומי. 

המשבר של ספינת הענק בתעלת סואץ יחלוף במוקדם או במאוחר, אך הוא חשף את השבריריות של מערכת האספקה העולמית. החדשות הרעות הן שברחבי המזרח התיכון ישנן עוד נקודות רגישות לתנועת הסחר העולמית (למשל מצרי הורמוז) שכרגע אין להן תחליף משמעותי וייקח שנים ומיליארדי דולר לממש חלופות נאותות. 

הכותב הנו מנהל חברת קונקורד המזה"ת www.concordmena.com 


תגיות