אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשת בראון יוון במגעים לעסקת מניות עם ישראייר צילום: שאטרסטוק

בלעדי לכלכליסט

רשת בראון יוון במגעים לעסקת מניות עם ישראייר

חברת התעופה, שסיימה את שנת 2020 בהפסד של 68.5 מיליון דולר, תקצה 5%‑25% ממניותיה לרשת המלונות שבבעלות משפחת ויצמן. בתמורה, תקבל ישראייר עד 20% ממניות בראון יוון, לפי הערכת שווי

29.03.2021, 07:11 | גולן חזני

חברת התעופה ישראייר מנהלת מגעים לעסקת מיזוג או רכישה של נתח ממלונות רשת בראון ביוון. ל"כלכליסט" נודע כי מדובר בעסקת מניות, שבה תקצה ישראייר מניות שלה לרשת בראון, שבשליטת משפחת ויצמן, ותקבל מניות בחלק מהמלונות שמקימה הרשת ביוון.

בראון יוון אמורה לקבל 5%־25% ממניות ישראייר, וישראייר עד 20% ממניות בראון יוון. מתווה העסקה טרם גובש והצדדים עדיין מנהלים דיונים בנושא, כשהמיזוג כרוך גם בהערכת שווי למלונות בראון יוון.

קראו עוד בכלכליסט

ישראייר סיימה את 2020 בהפסד עתק של 68.5 מיליון דולר, לעומת רווח של 6.3 מיליון דולר ב־2019. הונה העצמי של החברה שאותה רכשו רמי לוי ושלום חיים מידי מחזיקי האג"ח של אי.די.בי פתוח בסוף 2020, נשחק ל־17.2 מיליון דולר לעומת 85.5 מיליון דולר בסוף 2019, כך שהקורונה הכתה בעוצמה בחברת התעופה. הרווח התפעולי תזרימי (אביטדה) של ישראייר, שעמד ב־2019 על 28 מיליון דולר נעלם והיא עברה לאביטדה הפסדי של 6.6 מיליון דולר.

ישראייר, המנוהלת בידי אורי סירקיס, היתה החברה היחידה שטסה לאילת בזמן הקורונה, ובשלבים מסויימים של השנה הטיסה ישראלים גם ליוון ודובאי, מה שלא סייע לה לחמוק מהפסד כבד. ההפסד נובע לא רק מהפעילות, אלא מהפחת שקיים בשבעת מטוסיה.

בראון יוון מפעילה כיום מלון אחד באתונה, מלון אקרופול, אולם אמורה לפתוח בשנה הקרובה כעשרה בתי מלון חדשים. היעד של החברה הוא להגיע להפעלה של 40 בתי מלון בערי יוון ובאיי המדינה, מחציתם תוך שנתיים.

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר , צילום: יובל חן אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר | צילום: יובל חן אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר , צילום: יובל חן

ישראייר עברה בתחילת 2021 לשליטה של רמי לוי, בעל השליטה ברשת שיווק השקמה, ושלום חיים. מחזיקי אג"ח סדרה ט' של אי.די.בי קיבלו בעסקה 120 מיליון שקל ונשארו עם 25% ממניות ישראייר. בי.ג'י.איי רכשה 51% ורמי לוי שיווק השקמה הציבורית 24%. שוויה של ישראייר בעסקה עמד על 161 מיליון שקל. מדובר במחיר שכפול כמעט פי 3 מהונה העצמי, כך שלוי וחיים צריכים לקוות ש־2021 תהיה שנה של חזרה לשיגרה ולטיסות, כדי שההשקעה לא תתברר כנפילה. בכל מקרה, המגעים עם בראון משקפים לישראייר את השווי בעסקה מול המחזיקים.

הרעיון במיזוג הוא בעיקר שיתוף פעולה של החברות להטסת נופשים מישראל באמצעות ישראייר ליוון, שכבר עתה מקבלת ישראלים מחוסנים לתחומה, ולבתי המלון של בראון ביוון, במסגרת חבילת נופש. לוי וחיים, יחד עם מנכ"ל בי.ג'י.איי מוטי חזן צפויים להחזיר את החברה למסחר לאחר המיזוג עם ישראייר. בימים אלה בוחנים השניים את הנפקתה המחודשת של בי.ג'י.איי בבורסה, לאחר שנמחקה ממסחר בסוף השנה, כשלא הצליחה לצאת מרשימת השימור בזמן.

לפני יותר משנה ניהלה רשת בראון מגעים לרכישת ישראייר מידי בעל השליטה הקודם באי.די.בי, אדוארדו אלשטיין, אבל ועד הטייסים של החברה טירפד אפשרות לעסקה. 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות