אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"יש עלייה במיזמים חדשים, המציאות מזמנת אתגרים שצריך לפצח" צילום: ריינהולד כהן

עושות כסף

"יש עלייה במיזמים חדשים, המציאות מזמנת אתגרים שצריך לפצח"

הקורונה הביאה איתה פרץ של יזמות, חשיבה מחוץ לקופסא, ויציאה לדרכים חדשות. יש לך פיתוח מדהים, רעיון שאף אחד עוד לא חשב עליו? עו"ד ליהי גולדנברג מסבירה איך להתנהל נכון

01.04.2021, 12:56 | אתי אפללו

לאבד מקום עבודה, זה תמיד קשה, אבל יציאה לדרך חדשה יכולה להוביל למקומות לא צפויים. לפתע התפנה זמן לקדם חלומות ישנים, ובהתאם, יש זמן לקדם רעיונות ששכבו במגרה.

"גם עבור נשים שלא איבדו את מקום העבודה, מדובר בתקופה של שינוי, חשיבה מחודשת על המשרה ועל כיווני התפתחות", אומרת לכלכליסט עו"ד ליהי גולדנברג, שותפה בגילת ברקת, מקבוצת ריינהולד כהן, המתמחה בקניין רוחני. "החודשים האחרונים הם המשך של מגמה בולטת שהחלה בתקופת הקורונה, ומאופיינת בעלייה בטכנולוגיות ובמיזמים חדשים. חלקם קשורים לאתגריים החדשים שהמציאות בתקופה זו מכתיבה לנו".

אם אני רוצה להיות פרקטית: לרבות מאיתנו יש כל מיני רעיונות שנראים מהפכניים, איך אפשר לדעת אם יש להם התכנות עסקית?

"ראשית, כדאי לבצע מחקר שוק ראשוני באופן עצמאי, בדרך כלל באינטרנט. כדאי לבדוק האם יש צורך במוצר – מי קהל היעד שאת פונה אליו ואמור לשלם כסף עבור המוצר. בנוסף, לבדוק קיימים בשוק מוצרים או שירותים זהים או דומים, ואם כן מה היתרון שיש למוצר או לשירות שלך על פניהם.

"אם לא קיים מוצר או שירות דומה, שווה לחשוב מדוע והאם יש בכלל שוק למוצר הזה. כדאי גם לחשוב באופן כללי מה הוא פוטנציאל השוק שיש למוצר או לשירות ולוודא שעל פניו מדובר במוצר או שירות בעל פוטנציאל משמעותי שיזכה לביקוש בהיקף שיצדיק את ההשקעה.

עו"ד ליהי גולדנברג , צילום: ריינהולד כהן עו"ד ליהי גולדנברג | צילום: ריינהולד כהן עו"ד ליהי גולדנברג , צילום: ריינהולד כהן

"למשל אם הרעיון שלי הוא אפליקציה, כדאי להתחיל לחפש באתרי האפליקציות של גוגל, אנדרואיד ואפל ולראות אם יש אפליקציה דומה, ולתת את הדעת לנקודה של האם האפליקציה שלי טובה או יעילה יותר ובמה".

בהנחה שיש שוק ואני פונה לפיתוח טכנולוגי. איך אני יכולה לדעת שהמפתח לא יגנוב לי את הרעיון?

"חשוב כבר משלב ראשוני להבין מהן הדרכים להגן על הקניין הרוחני שבמוצר והאם ניתן להגן עליו או על השירות באמצעות פטנט, עיצוב או זכויות יוצרים, אם למשל מדובר באפליקציה.

"זה גם רלוונטי להצגה של הפיתוח למשקיעים או שותפים פוטנציאלים. אם ניתן להגן על הרעיון באמצעות פטנט כדאי להגיש בקשה לפטנט לפני שמתקדמים עם משקיעים, שכן אז את כבר הראשונה שהגישה בקשת פטנט לגבי ההמצאה ואחד היתרונות שהגשת בקשת הפטנט נותנת  הוא האפשרות לשתף בחופשיות.

"במידה ויש צורך בשיתוף של אנשים נוספים בשלב יחסית ראשוני של התהליך, כאשר המידע שצברת טרם הבשיל לכדי בקשת פטנט, הדרך הכי פרקטית היא במסגרת פגישה ראשונית להציג את הרעיון בכללותו, ולא להיכנס לפירוט שאינו הכרחי.

 אילוסטרציה, צילום: shutterstock אילוסטרציה | צילום: shutterstock  אילוסטרציה, צילום: shutterstock

"נושא נוסף שחשוב לשים אליו בשלב התחלתי הוא האם יש גוף כלשהו שיכול לטעון לזכויות כלשהן ברעיון שלך. זה רלוונטי בעיקר אם במקביל את גם עובדת שכירה או חוקרת במוסד אקדמי. חוק הפטנטים קובע שהמצאה של עובד שהוא מגיע אליה עקב ובתקופת העבודה שלו, שייכת למעביד, אלא אם יש בניהם הסכם אחר. לכן, לפני שמתקדמים בהליך הפיתוח, או בהליך רישום בקשת הפטנט חשוב "לנקות את השטח" ולוודא שאין גוף אחר שיכול לקבל את הזכות על הפיתוח שלכן".

אם הגענו לשיתוף פעולה, ויש צורך להיכנס לפרטים. מה עכשיו?

"במקרה כזה ניתן לעשות שימוש בהסכם לשמירת סודיות המוכר כ- NDA - Non Disclosure Agreement. הסכם זה הוא חוזה שמאפשר לשני הצדדים לחשוף ביניהם מידע מבלי שהוא יופץ לאחרים. במקרה שבו שני צדדים (או יותר) רוצים לשתף פעולה וכל צד חושף לצורך ההחלטה אם לשתף פעולה את הטכנולוגיה שלו, אפשר לחתום על הסכם סודיות הדדי (Mutual NDA). בדרך כלל הסכם הסודיות הוא לתקופת זמן מוגבלת של שנה עד 3 שנים והוא כמובן לא חל על מידע שהיה נחלת הכלל.

"לעיתים משקיעים שונים, בדרך כלל כאלו שנפגשים עם הרבה רעיונות, מעדיפים להימנע מחתימה על הסכם סודיות בפגישה ראשונית ולעיתים גם בהמשך. במקרה זה, קיימת גם הגנה מכח חוק עוולות מסחריות, אבל ההגנה דורשת הוכחה שנעשה שימוש שאינו כדין ושמדובר בסוד מסחרי כהגדרתו בחוק. לכן, חשוב לסמן את המידע הסודי ככזה ולהקפיד שלא לחושפו שלא לצורך".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות