אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חברות התעופה רוצות לחזור לשגרה, אבל חוששות מעלויות הדרכון הירוק נמל התעופה בסינגפור, בחודש שעבר | צילום: אי.אף.פי

חברות התעופה רוצות לחזור לשגרה, אבל חוששות מעלויות הדרכון הירוק

התוכנית של האיחוד האירופי להנפקת דרכון מיוחד למחוסנים עלולה להפיל הוצאות נוספות על חברות התעופה, הצפויות השנה להפסדים של 95 מיליארד דולר. ההשקה צפויה באמצע יוני

06.04.2021, 08:05 | חדשות החוץ

חברות תעופה גלובליות חוששות כי חלק מעלויות תוכנית האיחוד האירופי להנפקת דרכונים ירוקים ובדיקתם עלולות ליפול עליהן, בתקופה שבה הן רושמות הפסדי שיא בעקבות משבר הקורונה — על כך מדווח "הוול סטריט ג'ורנל".

תוכנית האיחוד האירופי טרם יצאה לדרך, אבל ממשלות באירופה שואפות להשיקה באמצע יוני. הדרכון יונפק עבור אזרחי האיחוד המחוסנים, כאשר לא ברור בשלב זה אם האישור יהיה מודפס או דיגיטלי, עם ברקוד הניתן לסריקה בנמלי התעופה. בעוד חברות התעופה תומכות במהלך על מנת להחיות את הענף, הן מנהלות כעת לובי נגד ההצעות הראשוניות לפיהן האחריות להפעלת המערך תיפול עליהן. החברות גם מתנגדות לרעיון של סריקת ברקודים בנמלי התעופה, בטענה כי תאריך את זמני הצ'ק־אין. בנמלי תעופה רבים התורים כבר התארכו, זאת בשל הצורך לבדוק נוסעים להימצאות הנגיף. 

בימים אלה, נמלי תעופה בפריז ובסינגפור, כמו גם חברות תעופה ובהן יונייטד וג'ט־בלו, עורכות ניסויים עם אפליקציות באמצעותן אפשר לאשרר אם נוסעים הם בריאים או מחוסנים, לפני העלייה למטוס. 

המערך של הדרכונים הירוקים דומה לזה שבאמצעותו מתבצעת בדיקת ויזות עבור אזרחי היבשת שאינם כלולים באזור המעבר החופשי. בעוד שבדיקת הוויזה נעשית על ידי עובדי ביקורת הגבולות, חברות התעופה נדרשות לוודא כי הנוסעים מחזיקים בוויזות המתאימות, לפני עלייתם למטוס. במדינות אירופיות מסוימות, חברות תעופה עלולות להיקנס ב־10,000 יורו, אם הן יאפשרו לנוסע לנחות במדינה ללא הוויזה המתאימה.

נמל התעופה בסינגפור, בחודש שעבר, צילום: אי.אף.פי נמל התעופה בסינגפור, בחודש שעבר | צילום: אי.אף.פי נמל התעופה בסינגפור, בחודש שעבר, צילום: אי.אף.פי

חברות התעופה יתקשו כעת לספוג קנסות או לשאת בעלויות הכרוכות בבידוק מסמכי ההתחסנות. בין מרץ לדצמבר 2020, הן שרפו 140 מיליארד דולר במזומן, כך לפי הערכות ארגון חברות התעופה הבינלאומי (IATA) וצפויות להפסיד השנה כ־95 מיליארד דולר. "חברות תעופה אינן יכולות להרשות לעצמן לשאת בהוצאות של השיפורים הללו", ציין תומס ריינארט, מנכ"ל איגוד חברות התעופה האירופי, המייצג, בין השאר, את בריטיש איירווייז, לופטהנזה ואייר פראנס־KLM.

בשלב זה לא ברור מה תהיה עלות המערך. חברות התעופה מודאגות כי יוטל עליהן לשאת בעלויות של אנשי צוות נוספים וציוד להפעלת המערכת, כמו גם שילובה בתשתיות הקיימות, זאת נוסף על נשיאה בקנסות. "בחלק מהמדינות החברות באיחוד האירופי ייתכן וממשלות יחליטו להעסיק עובדים ממשלתיים לבדיקת הדרכונים, אבל במדינות אחרות, האחריות תיפול על חברות התעופה", כך לפי יוהאנס בארקה, דובר מטעם הנציבות האירופית.

תגיות