אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
העומס החריג בנמלים: משרד התחבורה כינס ישיבת חירום צילום: אריאל ורהפטיג

העומס החריג בנמלים: משרד התחבורה כינס ישיבת חירום

בימים האחרונים ממתינות 60-40 אוניות מחוץ לנמלי אשדוד וחיפה ועוד מעל 10 אוניות מחוץ לנמל מספנות ישראל. גורם בכיר: "הסיבה - מחסור בכוח אדם בקו המים". האיגודים המקצועיים שיגרו פניה בהולה לשרת התחבורה מירי רגב

06.04.2021, 14:25 | ענת רואה

משרד התחבורה כינס היום (ג') ישיבת חירום בנושא העומס המתגבר בנמלים ובוחן דרכי פעולה לשפר את המצב בטווח הזמן המיידי. זאת לאור עומס חריג ולטענת גורמים בענף עומס שהוא חסר תקדים בכל נמלי ישראל בים התיכון: נמל אשדוד, נמל חיפה והנמל הפרטי מספנות ישראל.

בישיבת החירום השתתפו מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה, נשיא לשכת הספנות ד"ר יורם זבה וכן מנהלי שלושת הנמלים.

קראו עוד בכלכליסט

נכון לאתמול המתינו 31 אוניות על עוגן נמל חיפה ו-24 אוניות המתינו מחוץ לנמל אשדוד לתורן להיכנס לנמלים לפריקה. "זה לא בגלל האונייה, שנתקעה בסואץ, וגם לא בגלל עלייה ביבוא לארץ", אומר יוני איזקוב, ממלא מקום יו"ר איגוד יבואני התבואות.

נמל אשדוד, צילום: אוראל כהן נמל אשדוד | צילום: אוראל כהן נמל אשדוד, צילום: אוראל כהן

לדבריו, "אוניות ממתינות כיום חודש ימים לפריקה. הסיבה היא מחסור חמור בכוח אדם בקו המים בנמלים. כולם, כולל הנהלות הנמלים, מסכימים עם קביעה זו". לדברי איזקוב, הפתרון המיידי הדרוש הוא גיוס זמני של כוח אדם במיקור חוץ. "זה אפשרי, וזה קריטי למשק, שממילא סופג נזקים של מאות מליוני שקלים בשנה בגלל השירות הלקוי בנמלים".

אחד הפקקים הבעייתיים ביותר בנמלים קשור לאוניות התבואות, שלא זוכות לתור תפעולי נפרד (למשל, כמו אוניות מכולה) ונאלצות להמתין פרקי זמן ארוכים. בין היתר נודע כי אוניית תבואות שהגיעה לארץ באמצע חודש מרץ והמתינה כמעט שבועיים, נכנסה הבוקר סוף סוף לרציף אשדוד, אולם אז התברר שהמכונה שאמורה לשאוב את התבואה מהאונייה התקלקלה ולא ניתן לפרוק את האונייה עד שהמכונה תתוקן. "זה יכול לקחת יום או יומיים או שבוע או שבועיים", אומר גורם המקורב לנושא.

"לא זכור עומס דומה כפי שאנו חווים היום"

נציגי 4 ארגונים - לשכת הספנות הישראלית, איגוד לשכות המסחר, התאחדות התעשיינים ומועצת המובילים - העבירו היום פנייה דחופה לשרת התחבורה מירי רגב, ובמסגרתה טענו כי בנמלי הים קיים "מצב חירום תפעולי". על המכתב חתמו ד"ר יורם זבה, יו"ר לשכת הספנות; גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים; רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים; ואוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר.

לטענתם במכתב, בשבועות האחרונים ישנו עומס חריג בנמלי הים התיכון וממתינות 60-40 אוניות להיכנס. "לראשי הענף לא זכור עומס הדומה לזה שאנו חווים כיום", נטען במכתב ומוסבר כי בשל כמויות יבוא גדולות של מוצרים וחומרי גלם ועלייה בהזמנות למוצרי צריכה גבר הביקוש לשירותי נמלי הים, ועלייה חריגה זו גרמה לכך שקצב הגעת הסחורות אינו עומד ביחס לקיבולת הנמלים.

שרת התחבורה מירי רגב בנמל אשדוד שרת התחבורה מירי רגב בנמל אשדוד שרת התחבורה מירי רגב בנמל אשדוד

"חברות הנמל אמנם פועלות למקסם את הקצאת הצוותים לפריקת מטענים ככל יכולתן, אולם העומס החריג שנוצר לא מאפשר להן להגביר את התפוקות על מנת לצמצם את המתנות כלי השיט", נטען במכתב.

במכתב הם מבקשים כי לאור המצב החריג השרה תתערב אישית למציאת פתרונות לשיפור המצב התפעולי בנמלי הים, "דוגמת הארכת משמרות העבודה בנמלים, הארכת הפעילות בסופי שבוע, הקדמת פתיחת הנמלים החדשים וכו'".

תגיות