אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פשרת הפופקורן: סינמה סיטי התחייבה למכור גביע קטן ב-10 שקלים צילום: shutterstock

פשרת הפופקורן: סינמה סיטי התחייבה למכור גביע קטן ב-10 שקלים

ההחלטה תהיה תקפה ל-4 שנים, והתקבלה במסגרת הסכם פשרה בין רשת בתי הקולנוע למלי פרידמן, שהגישה ב-2018 בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד הרשת. לטענתה, לסינמה סיטי הסדר כובל של בלעדיות למכירת פופקורן במרכזי הקניות בהם בתי הקולנוע שלה, וכי היא גובה מחירים מופרזים על הפופקורן

06.04.2021, 18:06 | אורנה יפת

סינמה סיטי תוותר על הבלעדיות למכירת פופקורן טרי במתחמי בתי הקולנוע ותמכור במזנונים, במשך ארבע שנים, גם גביע קטן של פופקורן במחיר של 10 שקלים.

קראו עוד בכלכליסט

כמו כן, תעניק רשת בתי הקולנוע במשך שנה וחצי הנחה של 25% מהמחיר הקיים על פופקורן באחד מימי השבוע, החל משעות אחר הצהריים. כך הוחלט במסגרת הסכם פשרה אליו הגיעו סינמה סיטי ומלי פרידמן שהגישה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד הרשת.

סינמה סיטי ראשל"צ, צילום: סיון פרג סינמה סיטי ראשל"צ | צילום: סיון פרג' סינמה סיטי ראשל"צ, צילום: סיון פרג

הבקשה לייצוגית הוגשה ב-2018 נגד סינמה סיטי, תאטראות ישראל וקבוצת אלקו, בטענה כי הן משתתפות בהסדר כובל בכל הקשור לממכר פופקורן במתחמי בתי הקולנוע. עם אלקו ותאטראות ישראל ההליכים עוד נמשכים, וכעת הושגה פשרה גם עם סינמה סיטי ונאסר עליה למנוע מבתי עסק אחרים במרכזי הקניות בהם היא מפעילה בתי קולנוע למכור פופקורן חם וטרי. מגישת הבקשה לייצוגית טענה שמדובר בהסדר כובל, בין היתר, בהיעדר אישור של הממונה על התחרות; בנוסף נטען כי סינמה סיטי גובה מחירים מופרזים על הפופקורן אותו היא מוכרת לצרכנים במזנונים של בתי הקולנוע וזאת, בניגוד לחוק ההגבלים העסקיים, האוסר על ניצול כוח מונופוליסטי לרעה וגביית מחיר מופרז.

התובעת ביקשה מבית המשפט להורות על ביטול הסכמי הבלעדיות; לקבוע כי בתי הקולנוע מנצלים לרעה את מעמדם וגובים מחיר מופרז ובלתי הוגן בכל הנוגע למכירת פופקורן לצרכנים. כמו כן התבקש בית המשפט לאפשר מכירת פופקורן טרי בקניונים בהם פועלים בתי הקולנוע וגם במתחמים שבהם בתי הקולנוע הם בעלי המתחם, ולחילופין לקבוע מהו מחיר הוגן באותם מתחמים שבתי הקולנוע הם בעלי המתחם.

סינמה סיטי: רק ב-2 מרכזים קיימת בלעדיות

סינמה סיטי הגישה תשובה לאישור התביעה כייצוגית וטענה, כי רק בשניים מתוך הסכמי השכירות שלה עם המרכזים המסחריים בהם היא מפעילה בתי קולנוע, קיימת בלעדיות למכירת פופקורן וכי לאור הקשר ההדוק בין הפופקורן לבין הקרנת סרטי קולנוע, ולאור אופן תמחור חווית הקולנוע הכוללת, לא מדובר בהסדרים כובלים או הסדרים פסולים. סינמה סיטי טענה גם כי מקום שאין לה בלעדיות, אין כל חובה מצד המשכיר לבלעדיות וככל שאין מכירת פופקורן במתחם, הדבר נובע מהיעדר ביקוש או משיקולים של המשכיר, לרבות שיקולי תמהיל עסקים. רשת בתי הקולנוע גם הציגה חוות דעת מומחה, לפיה יש לדחות את הטענות על מחיר מופרז ושללה כל טענה לנזק.

פופקורן, צילום: shutterstock פופקורן | צילום: shutterstock פופקורן, צילום: shutterstock

במהלך חודשי הקורונה, יוני 2020 - מרץ 2021, בהם היו בתי הקולנוע סגורים, ניהלו הצדדים הליך גישור בפני המגשרים עו"ד רונית אמיר יניב ממשרד יגאל ארנון ושות' ועו"ד רובי בכר ממשרד פישר בכר חן ושות', ובחודש מרץ הגיעו להסדר פשרה: כאמור, סינמה סיטי הסכימה לבטל את הסדרי הבלעדיות - הבקשה העיקרית שהוגשה בתביעה, והתחייבה שלא להתקשר בהסכמי בלעדיות כאלה בעתיד. רשת בתי הקולנוע אף התחייבה להודיע לכל בעלי המתחמים בהם היא פועלת ולבתי העסק בהם, על ביטול הסכמי הבלעדיות ועל כך שאין לה התנגדות שבית עסק אחר ימכור פופקורן.

סינמה סיטי תשלם למבקשת 50 אלף שקל ושכר טרחה לבאי כוחה

כמו כן, היא הסכימה להוסיף במזנונים גודל קטן של פופקורן, בעלות של 10 שקלים, למשך 4 שנים לפחות מיום אישור הסכם הפשרה. כמו כן, הסכימה סינמה סיטי להעניק הטבה לציבור בכל הנוגע למכירת פופקורן במשך שנה וחצי, לפיה ביום אחד במשך השבוע ולמשך שלוש שעות בין 16.00 בערב ל-23.00 בלילה, יימכרו במתחמי סינמה סיטי גביעי פופקורן בהנחה של 25% .

בהסדר הפשרה הוחלט כי סינמה סיטי תשלם למלי פרידמן, מגישת הבקשה לתביעה, 50 אלף שקל, וכי באי כוחה, עו"ד ניר פרידמן ממשרד פרידמן ושות', ועו"ד שמוליק קסוטו ממשרד קסוטו ושות', יקבלו מסינמה סיטי שכר טרחה בגובה 625 אלף שקל. סינמה סיטי יוצגה בתיק על ידי עו"ד צבי בר נתן ממשרד גולדפרב זליגמן ושות'.

עו"ד שמוליק קסוטו עו"ד שמוליק קסוטו עו"ד שמוליק קסוטו

הסדר הפשרה מוטל על סינמה סיטי ברקע לחזרתם בקרוב של בתי הקולנוע לפעילות לאחר שנת הקורונה. על פי הנחיות הממשלה בתי הקולנוע, שנסגרו במרץ 2020, כבר הורשו להפתח בתחילת מרץ 2021, אך בלי למכור פופקורן, מזון ושתיה – המהווים את עיקר הרווחים של החברות. כמו כן, המתווה לתרבות קבע כי התפוסה באולמות תהיה עד 75%. בנוסף, נאסר על בתי הקולנוע להכניס ילדים, שהם עיקר הלקוחות שלהם בחופשות הפסח, ולכן הם העדיפו להשאר סגורים בחופשת חול המועד. בעיה נוספת עליה הלינו ברשתות בתי הקולנוע המסחריים היא העדר סרטים שכן האולפנים בחו"ל לא שיחררו סרטים בשנה האחרונה.

טענה נוספת שלהם הייתה על כך שלא קיבלו תמיכה כספית מהממשלה במהלך משבר הקורונה, וכי במהלך השנה האחרונה איבדו את מרבית העובדים הצעירים שהוצאו לחל"ת ומצאו עיסוקים אחרים או העדיפו שלא לחזור מחל"ת.  

תגיות