אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"יש כבר שוק יד שנייה של מכוניות חשמליות" צילום: שאטרסטוק

DUN’S 100

"יש כבר שוק יד שנייה של מכוניות חשמליות"

שגיב מגר, מנכ”ל קבוצת טרייד מוביל וחברת הליסינג טיר, סיפר בפורום רכב ותחבורה של דן אנד ברדסטריט כי בשוק המשומשות “עדיין לומדים את נושא הסוללה והאחריות”. איש התקשורת אלי אילדיס שאל אם זה הפתרון הנכון לסביבה, כי “את הסוללות צריך לקבור מתישהו”

12.04.2021, 07:46 | אביאור אבו

"אנו מתקרבים ל־1.7% רכבים חשמליים מתוך המכוניות שנוסעות בכבישי ישראל, זה נוצר מתוך תמריץ שהמס נתן", אמר ערן יעקב, מנהל רשות המסים, בפורום רכב ותחבורה של דן אנד ברדסטריט, שנערך אתמול בזום. "אמנם תחול ירידה בהכנסות ממסים לאור המעבר מבנזין, אבל צריך לזכור לדוגמה שרכב חשמלי יקר יותר ב־30% מרכב רגיל. כמו כן המסים יעברו להתבסס על קילומטראז'. הכניסה לעולם של הסעת המונים ותחבורה מפותחת ומעבר לעבודה היברדית גם מהבית יביאו בשורה לעניין הפקקים והגודש".

קראו עוד בכלכליסט

יעקב התייחס לחזרה לשגרה לאחר משבר הקורונה: "בחודשים האחרונים אנו רואים גבייה יפה של מסים, עודפת מהתחזיות, במיליארדים. את החודש הנוכחי אנו מסיימים מעל התחזית בכ־3 מיליארד שקל. המשק הישראלי יודע להתמודד היטב עם המשבר. נכנסנו למשבר עם אבטלה נמוכה וזה עזר לנו לעבור אותו. במחצית הראשונה הירידה במסים הגיעה ל־18 מיליארד שקל, ולאחריה היתה התאוששות משמעותית. פחות ישראלים נוסעים לחו"ל, המענקים ייצרו ביקושים".

בסקירה שהעבירה אפרת שגב, סמנכ"לית דאטה ואנליזה בדן אנד ברדסטריט, צוין כי בישראל למעלה מ־3.6 מיליון כלי רכב ממונעים, כ־85% מתוכם פרטיים. שוק הליסינג מונה כ־240 אלף כלי רכב. היקף הפעילות הכוללת בענף הרכב בישראל נאמד במעל 100 מיליארד שקל בשנה. מתוך זה הפדיון הישיר המצרפי ממכירת רכבים חדשים בישראל נאמד ב־30 מיליארד שקל בשנה. בישראל יש כ־390 כלי רכב פרטיים לכל 1,000 תושבים, רמת מינוע נמוכה בהשוואה למדינות ה־OECD. למרות זאת, צפיפות התנועה בין הגבוהות בעולם, עם 2,730 כלי רכב לכל ק"מ כביש.

תחרות מיבוא מקביל

"גם את החשמל צריך לייצר ואת הסוללות צריך לקבור מתישהו", אמר אלי אילדיס, איש תקשורת, מנחה טלוויזיה ועיתונאי רכב. "מחקרים חדשים מעלים את השאלה אם זה הפתרון הנכון לכדור שלנו. עם זאת, זו המגמה, בעיה שהתשתיות בארץ עדיין מחפירות וצריך לעשות התקדמות. אם רוצים להפחית את זיהום האוויר, המדינה צריכה לקחת את הנושא יותר ברצינות. למרות ההתעוררות העדינה שיש בכל הקשור לתשתיות תחבורה ציבורית, אני לא מבין למה המדינה לא מעודדת שימוש ברכב דו־גלגלי, לא רק בהקלות במסים, גם בהדרכות והכשרות".

אפרת גאדי, מנהלת טלקאר מוטורוס: "יש פה חלון הזדמנויות של הטבות מסים, אבל המציאות מראה שיש עוד דרך מבחינת היערכות של הצרכנים לנושא, עם עמדות הטעינה ושלל המורכבויות".

דני שביט, מנכ"ל דוד לובינסקי, הוסיף: "הנגשנו את הרכב החשמלי למרות שני חסמים: חוסר בעמדות טעינה ואי גריטת כלי רכב מזמהים ולא בטיחותיים".

רוחי אבו עיישה, סמנכ"ל כספים באבו עיישה מוטורס וליסינג: "טסלה כבר יודעת לספק הטענה לטווח של 200 ק"מ ב־15 דקות. יש מגמה של מעבר לרכב חשמלי, אבל זה ייקח כמה שנים".

שגיב מגר, מנכ"ל קבוצת טרייד מוביל וחברת הליסינג טיר, אמר: "יש כבר שוק יד שנייה בחשמליות, כמו רכבים של קיה נירו ו־MG. נערכנו בהדרכות הצוות שלנו ובעמדות טעינה בסניפים. אנחנו עדיין לומדים את נושא הסוללה והאחריות".

אליאס עזאם, מנהל תחום כלכלה במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים: "אגף רכב עוסק בתקינה של רכבים חדשים וגם ברכב אוטונומי. אנחנו מעודדים את התחרות וזה יעצים את חדירת הרכב החשמלי. לאחרונה המון יבואנים התקשרו עם גורמים סינים. יש תחרות גם בגזרת המחיר, איפה שיש יבוא מקביל".

מכונית חשמלית בטעינה. "חרדת הטווח מתפוגגת מהר מאוד", צילום: שאטרסטוק מכונית חשמלית בטעינה. "חרדת הטווח מתפוגגת מהר מאוד" | צילום: שאטרסטוק מכונית חשמלית בטעינה. "חרדת הטווח מתפוגגת מהר מאוד", צילום: שאטרסטוק

שי דהן, מנכ"ל אלדן תחבורה: "הרומן שלנו עם מכוניות חשמליות החל לפני כמה שנים. אנחנו החברה שרכשה הכי הרבה מכוניות מבטר פלייס. רכבים היברידיים תופסים כבר נתח מכובד מהצי שלנו, ואנו יודעים להציע תוכניות ליסינג לדגמים שונים, אפילו לטסלה. חרדת הטווח מתפוגגת מהר מאוד, מתרגלים לזה".

דורון ודאי, מנכ"ל BYD ישראל מקבוצת שלמה: "50% מהאוטובוסים בכל מכרז צריכים להיות חשמליים. הוכחנו שאין חסם אמיתי בנושא חישמול תחבורה ציבורית. טווח זה לא בעיה, כי אוטובוס יודע מה המסלול שלו. נושא התשתיות, אוטובוסים ישנים בלילה בחניונים וניתן לטעון אותם שם".

אשל ארמוני, יו"ר דירקטוריון חברת נמל חיפה: "בשלב הזה רכבים חשמליים זה לא דבר מרכזי אצלנו בנמל. מדאיג אותי שחלק מהיצרנים עברו לייצר במזרח הרחוק ולא יגיעו לחיפה".

אייל זבידה, מנכ"ל שלמה זבידה אחזקות: "הקורונה השפיעה בעיר בהאצת תהליכים. בתחום החלפים, בכל מה שקשור לדיגיטציה, רכב שיתופי, תחבורה ציבורית ועוד. תחומים שלמים בתחום החלפים הולכים להיעלם, ויצרני החלפים בחישוב מסלול מחדש. חלפים מסורתיים כמו פילטר שמן ייעלמו עם כניסת הרכב החשמלי. יש נהירה לטכנולוגיות חדשות. במקביל לזה אנו רואים בשטח בשלוש שנים האחרונות ירידה של 40%-30% בצריכת חלפים עקב תאונות. כמו כן קנייה עצמאית מוזלת של חלפים משפיעה על התחום".

פיילוטים להסעת נוסעים

אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר תנועה במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים: "בשנים האחרונות נעשו הרבה פעילויות להגברת הבטיחות במסגרת מתן תמריצים לכלי רכב. מ־2012 משאיות ואוטובוסים מחויבים במערכות מסוימות, מ־2018 גם רכבים פרטיים. ואנו רואים את התוצאות. אנו מקדמים תזכיר חוק שכולל ביצוע פיילוטים בשנים הקרובות להסעת נוסעים עם כלי רכב".

בועז נסים, מנהל האגף הטכני באלדן תחבורה: "העולם החשמלי חדש לנו, אבל אנו כן מצפים שיהיו עלויות נמוכות יותר של תחזוקה. מרכזי השירות יהיו ייעודיים. הקורונה הובילה לשנה מאתגרת בתחום התחזוקה, אך הצלחנו לשמור על היקף העבודה".

שביט הוסיף: "רכב חשמלי נכנס לטיפול אחת ל־24 אלף ק”מ. הטיפול הוא בעיקר עדכוני תוכנה. גם זמן הבעלות ישתנה. אם זה היה שלוש שנים, האחריות ברכב חשמלי על הסוללה כבר שמונה שנים".

עזאם: "פרסמנו שימוע להפחתת תדירות מכוני רישוי. הרכב החשמלי מאפשר פחות טסטים".

תגיות