אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חוזרים לשגרה: מדד אמון הצרכנים חזר בחודש מרץ לרמתו ערב משבר הקורונה צילום: איי אף פי

חוזרים לשגרה: מדד אמון הצרכנים חזר בחודש מרץ לרמתו ערב משבר הקורונה

המדד עלה בחודש שעבר לרמה של מינוס 7% לעומת מינוס 12% בחודש פברואר. לשם השוואה, בחודש פברואר 2020 עמד המדד על רמה של מינוס 6%

13.04.2021, 13:04 | דורון ברויטמן
חוזרים לשגרה, גם בפן הכלכלי: מדד אמון הצרכנים בחודש מרץ עלה ל-7%- לעומת 12%- בחודש הקודם, ובדומה לערך שנמדד בפברואר 2020, ערב משבר הקורונה, אז עמד ערך המדד על 6%-.  כך מפרסמת היום (ג') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

קראו עוד בכלכליסט

המדד מורכב מממוצע של ארבעה מאזנים: השינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית ב-12 החודשים האחרונים, השינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית ב-12 החודשים הבאים, השינוי הצפוי במצב הכלכלי בישראל ב-12 החודשים הבאים וכוונות לרכישות גדולות, כגון רהיטים ומוצרי חשמל, ב-12 החודשים הבאים בהשוואה ל-12 החודשים האחרונים.

ההשפעה הגדולה ביותר על מדד אמון הצרכנים היא של המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה בשנה הקרובה, אשר עלה לערך חיובי של 9%, מערך של 6%- בפברואר. זוהי הפעם הראשונה, מאז ראשית הסקר במרץ 2011, שמאזן זה חיובי והדבר מצביע על אופטימיות זהירה של הפרטים בנוגע למצב הכלכלי במדינה בעתיד הקרוב. המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה עומד על ערך חיובי של 10% לעומת 5% בפברואר.

דיזנגוף סנטר אחרי הסרת המגבלות, צילום: מוטי קמחי דיזנגוף סנטר אחרי הסרת המגבלות | צילום: מוטי קמחי דיזנגוף סנטר אחרי הסרת המגבלות, צילום: מוטי קמחי

המאזן המתייחס לכוונות של הפרטים לרכישות גדולות בשנה הקרובה בהשוואה לשנה האחרונה עומד על 24%-, בדומה לפברואר; המאזן נמצא במגמת שיפור מאז חודש אוקטובר שבו עמד על 45%-. המאזן המתייחס לשינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית בשנה האחרונה נשאר יציב ועומד על 24%- בדומה לחודש הקודם.

החל מחודש מרץ 2020 ועד לחודש אוקטובר 2020, על רקע משבר הקורונה והשינויים הן במצב התחלואה והן בהחלת ההגבלות וההקלות על המשק, נרשמו ירידות

חדות בערכי מדד אמון הצרכנים והמאזנים המרכיבים אותו: בחודש מרץ עם החלת ההגבלות על האוכלוסייה ועל פעילות המשק, ירד המדד ל-22%- מ-6%- בפברואר, ובחודש אפריל עם החלת הסגר הכללי הראשון ירד המדד ל-31%-. גם לאחר השיפור שבא בעקבות ההקלות בחודשים מאי (14%-) ואוגוסט (24%-), התקבלו ערכים נמוכים משמעותית מהערכים בשנים 2019-2016. באוקטובר, עם החלת הסגר הכללי השני, עמד מדד אמון הצרכנים על 28%-.

החל מנובמבר 2020 נמצא מדד אמון הצרכנים במגמת עלייה. עם ההתקדמות בתוכנית היציאה מהסגר השני, הידיעות על ההסכמים בין ישראל לחברות המפתחות חיסונים לקורונה והציפייה להגעתם לישראל, עלה מדד אמון הצרכנים ל-20%- בנובמבר. בדצמבר, עם תחילתו של מבצע החיסונים, עמד מדד אמון הצרכנים על 16%-. בינואר, עם החלת סגר שלישי כללי על האוכלוסייה, במקביל למבצע החיסונים המתרחב, עמד מדד אמון הצרכנים על 15%-, ובפברואר עמד על 12%-.

מדד אמון הצרכנים תחום בטווח שבין מינוס 100 לבין פלוס 100. ככל שערך המדד קרוב יותר לגבול העליון, כך הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר בקרב הפרטים, וככל שערך המדד קרוב יותר לגבול התחתון, כך הוא מעיד על פסימיות רבה יותר. מדד קרוב לאפס מצביע על היעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים.

תגיות