אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ניסוי קליני יבדוק האם משחק מחשב יכול לטפל בהפרעות קוגנטיביות אצל מחלימי קורונה משחק EndeavorRX שאושר על ידי ה FDA | צילום: Akili Interactive

ניסוי קליני יבדוק האם משחק מחשב יכול לטפל בהפרעות קוגנטיביות אצל מחלימי קורונה

המשחק EndeavorRX היה בשנה שעברה למשחק הראשון שאושר על ידי ה-FDA כטיפול רפואי, בילדים הסובלים מהפרעות קשב. המחקר החדש יבדוק את יעילותו לטיפול בסובלים מערפל מוחי כאחד מתסמיני ה"לונג קוביד" - תופעות לוואי ארוכות טווח בקרב חלק ממחלימי הקורונה

19.04.2021, 17:32 | עמית קלינג

משחק המירוצים EndeavorRX, שעשה היסטוריה בשנה שעברה כאשר הפך למשחק המחשב הראשון שאושר על ידי ה-FDA לשמש כטיפול רפואי של ממש לילדים סובלים מהפרעות קשב וריכוז, נמצא כעת בלב מחקר חדש אשר יבדוק האם הוא יוכל לטפל באחד התסמינים היותר קשים של ה"לונג קוביד" – ההשפעות ארוכות הטווח של הקורונה – "ערפל מוחי". מספר לא מבוטל של המחלימים מהנגיף מתלוננים על קשיים בריכוז, שיכולים להימשך חודשים. כעת, הנוירופסיכולוגית פיית' גאנינג אמרה לאתר The Verge כי היא חושבת שגם הסובלים מ"לונג קוביד" יכולים להיעזר במשחק.

קראו עוד בכלכליסט:

גאנינג כבר התעניינה במשחק כאשר היא שמה לב שחלק מתסמיני ה"ערפל המוחי" דומים לתסמינים ש-EndeavorRX יכול לסייע עמם. כעת היא עומדת בראש מחקר קליני במרכז ווייל-קורנל שבניו יורק על מנת לבדוק זאת בפועל. "יש מספיק נתונים על כך שמספר משמעותי של מחלימים מקורונה יסבלו מתסמינים קוגנטיביים", אמרה גאנינג ל-The Verge. "ומשחק מחשב הוא מתאים לצרכים שלנו: זה משהו שאפשר לתת להרבה אנשים, ואנחנו צריכים דברים שאנחנו יכולים לשחרר בקלות לקהילה. המספרים של מחלימי הקורונה הם אדירים, ולא יהיה לנו את כוח האדם לתת להם טיפול קוגנטיבי אחד-על-אחד".

ינסה לטפל גם במבוגרים., מתוך EndeavorRX ינסה לטפל גם במבוגרים. | מתוך EndeavorRX ינסה לטפל גם במבוגרים., מתוך EndeavorRX

אדם גזאלה, יוצר EndeavorRX, התראיין לכלכליסט בקיץ שעבר, זמן קצר לאחר שהמשחק שלו קיבל את אישור ה-FDA. הוא החל בתחום הביוכימיה, אבל אמר כי היה "ממש מתוסכל מהתלות שלנו בכדורים, במולקולות. רציתי לתקן את המוח והגישה הקיימת לא היתה מועילה מספיק". המשחק הוא, כאמור, משחק מירוצים פשוט עשיר בצבעים בו צריך להתחמק ממכשולים ולאסוף חפצים. הייחוד הטיפולי שלו הוא ברמת הקושי, המתאימה את עצמה תמיד לרמת השחקן, כך שהוא תמיד נמצא באותה רמה של אתגר – ממש, כפי שתיאר זאת גזאלה, כמו מתאמן בחדר כושר שהמאמן שלו מעלה קצת בכל פעם את כובד המשקולות אותן הוא מרים. "אנחנו מודעים זה אלפי שנים לכך שחוויות משפיעות על המוח", הסביר אז גזאלה לכלכליסט, "מיינדפולנס, חינוך, פסיכותרפיה. רציתי לייצר חוויה שתגרום למשתמש להגיב באופן אדפטיבי לאתגרים סביבתיים". 

האם ההמצאה שלו תלך רחוק מהמתוכנן?, צילום: איי אף פי האם ההמצאה שלו תלך רחוק מהמתוכנן? | צילום: איי אף פי האם ההמצאה שלו תלך רחוק מהמתוכנן?, צילום: איי אף פי

הניסוי של גאנינג גם ירחיב את קהל היעד של המשחק, שכרגע מאושר לשימוש בין הגילאים 8-12, והיא אוספת נבדקים מגיל 18 ועד 89. והעובדה שמדובר במשחק מחשב כיפי, גם אם פשטני מאוד, כבר פותרת בעיה אחת. "אחת הבעיות עם טיפולים קוגנטיביים", אומרת גאנינג ל-The Verge, "היא שאם לומר בכנות, הם משעממים. אנשים לא רוצים לעשות אותם. ואם אנשים לא יעשו אותם, הם לא יעבדו". 

תגיות