אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנכ"ל משרד התחבורה ספג ביקורת על המשבר בנמלים: "הגיע הזמן שהממשלה תתעורר" צילום: דוברות משרד התחבורה

מנכ"ל משרד התחבורה ספג ביקורת על המשבר בנמלים: "הגיע הזמן שהממשלה תתעורר"

נשיא התאחדות התעשיינים אמר בפגישת חירום: "לא ייתכן שכבר יותר מחודש אוניות תקועות מחוץ לנמלי ישראל עם קונטיינרים של חומרי גלם חיוניים לתעשייה"; המנכ"ל עופר מלכה: "אנו פועלים מאחורי הקלעים"

19.04.2021, 20:54 | אודי עציון


מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה השתתף היום (ב') בפגישת חירום שערכו בכירי הנמלים, התעשייה והספנות בארץ, בניסיון למצוא פתרון למשבר החריף שנמשך כבר בחודש, גורם להמתנה של כ-50-40 ספינות באשדוד ובחיפה ולעיכובים יקרים בפריקה שלהן. מלכה זכה לביקורת רבה על אזלת היד של משרד התחבורה בפתרון המשבר.


קראו עוד בכלכליסט:


נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, רון תומר, שיזם את הכנס, אמר כי "הגיע הזמן שהממשלה תתעורר ותבין כי המשבר הלאומי הכלכלי המיידי הוא כבר לא רק הקורונה, אלא גם הפקק העצום נמלים. לא ייתכן שכבר יותר מחודש אוניות תקועות מחוץ לנמלי ישראל עם קונטיינרים של חומרי גלם חיוניים לתעשייה, סחורה שמתקלקלת ולא יכולות לפרוק סחורה בשל העומס העצום שנוצר. מכולות של ייצוא ישראלי גם מתעכבות והלקוחות בעולם לא מקבלים זאת בהבנה".


עופר מלכה, מנכ"ל משרד התחבורה , צילום: דוברות משרד התחבורה עופר מלכה, מנכ"ל משרד התחבורה | צילום: דוברות משרד התחבורה עופר מלכה, מנכ"ל משרד התחבורה , צילום: דוברות משרד התחבורה

המשתתפים בישיבה, שנערך בזום, העלו מספר פתרונות אפשריים למשבר, אשר דורשים התערבות ממשלתית. בין הצעדים: הגדלת תפוקת העבודה של הנמלים בחיפה ובאשדוד על ידי אישור שעות נוספות, העסקה של עובדים זמניים והפעלת רציפים נוספים, והענקת היתר מיוחד לנמלים הפרטיים חדשים שצפויים להיפתח רק בספטמבר באשדוד ובחיםה להתחיל ולפעול כבר עכשיו.

בכנס השתתפו גם מנכ"ל נמל אשדוד משה (שיקו) ז'אנה, מ"מ מנכ"ל נמל חיפה דוד כהן, מנכ״ל נמל מספנות ישראל צביקה שכטרמן, מנכ"ל חברת נמלי ישראל, שלמה ברימן , אמיר שני, סגן נשיא לשכות המסחר ואבשלום (אבו) וילן יו"ר התאחדות חקלאי ישראל.


נמל אשדוד , צילום: אוראל כהן נמל אשדוד | צילום: אוראל כהן נמל אשדוד , צילום: אוראל כהן


תומר קרה לראש הממשלה נתניהו להתערב במשבר. "מדובר כבר במשבר לאומי. כל יום שבו אונייה תקועה מחוץ לנמל עולה לה עשרות ואף מאות אלפי דולרים, ואת המחיר בסוף נשלם כולנו, תושבי מדינת ישראל, שכבר כך כורעים תחת הנטל הכלכלי הכבד והמשבר שהותיר אחריו נגיף הקורונה. הפגיעה בייצוא הישראלי עלולה ליצור נזק מתמשך ויפגע עוד יותר בסיכויי הכלכלה להתאושש ממשבר הקורונה. יש פתרונות למצב הקשה הזה, אבל צריך מבוגר אחראי בממשלה שגם יישם אותם".

מלכה ספג התקפות רבות מצד שאר המשתתפים על כך שמשרדו אינו עושה מספיק על מנת לפתור את המשבר. בתגובה אמר מלכה שהם פועלים מאחורי הקלעים, אך עדיין המשתתפים הביאו תרעומת שאין לכך משמעות בשטח. 

מנכ"ל משרד התחבורה רמז כי אינו רואה צורך בדיווח על פעולות המשרד בנושא. אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר אמר כי "היינו נחמדים, ויצאו מכתבים שלנו למשרד התחבורה ולשרה, אבל כנראה אנחנו לא בסדר העדיפויות שלהם. גם ניסינו להציע פתרונות מחוץ לקופסה אבל סירבו לכל מה שהצענו ועכשיו  הגענו לנקודת האל-חזור. אם משרדי התחבורה והאוצר לא ידחפו את הנמלים לפעול בתפוקה מלאה, וינסו למצוא פתרונות נוספים, המשבר רק יילך ויעמיק".


רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, צילום: הילה תומר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים | צילום: הילה תומר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, צילום: הילה תומר


(אבו) וילן מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל הוסיף ואמר כי "יש עיכוב בייבוא מזון לחקלאות, כולל גרעינים לתרנגולות ולפרות, וזה עניין של זמן עד שכולם ייכנסו ללחץ בגלל שיתחיל להיות מחסור במזון". מנכ"ל נמל אשדוד משה שיקו ז'אנה הסכים כי המצב קשה ואמר כי "מדובר במשבר גלובלי. הנמל שלנו מתמודד עם עומסים כבדים שלא נראו בעבר, אבל אנחנו מנסים למצוא פתרונות".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "בשנה האחרונה משרד התחבורה מוביל לרפורמות אדירות בענף התחבורה והנמלים בישראל. ישנן כיום סוגיות כבדות משקל על הפרק ואנו עושים הכל כדי לקדם את ענף הנמלים בישראל לטובת המדינה, האזרחים והשירות למשתמשי הנמל. באשר לדברים שנאמרו בישיבה, אין בכוונותינו להתייחס לרסיסי רכילות".


שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות