אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שופרסל יכולה לעצור את ההתייקרויות במשק, לא בטוח שהיא רוצה צילום: יריב כץ

ניתוח כלכליסט

שופרסל יכולה לעצור את ההתייקרויות במשק, לא בטוח שהיא רוצה

אחרי ההודעות של שמן תעשיות ושל שניב כי בכוונתן להעלות מחירים, הגיעה תורה של חוגלה קימברלי שהצטרפה גם היא למגמה; גם יצרנית הכלים החד־פעמיים פאלאס תעלה מחירים בשיעור חריג של 20%. הסיבה: התייקרות מחירי חומרי הגלם; הרשתות הקמעונאיות ושופרסל בראשן יכולות לבלום לפחות חלק מהעליות, אלא שזו הזדמנות עבורן לפצות על הירידה הצפויה בכמויות

21.04.2021, 06:50 | נורית קדוש

גל עליות המחירים בשוק מוצרי הצריכה תופס תאוצה. ל"כלכליסט" נודע כי החברות פאלאס והנמל פנו לקמעונאים בבקשה להעלות את מחירי הכלים החד־פעמיים מתוצרתן בשיעור של עד 20%, על רקע עלייה חדה במחירי חומרי הגלם והשינוע. זאת במקביל לפנייתה של קימברלי־קלארק (הידועה בישראל כחוגלה) כי הקמעונאים יאפשרו לה להעלות ב־7.4% את מחירי מרבית מוצריה, ובהם מותגי החיתולים האגיס, מוצרי הניקיון והטואלטיקה ניקול ולילי ומוצרי ההיגיינה קוטקס. בקשות אלו מתווספות לחשיפת "כלכליסט" לפני שבועיים לפיה חברת מוצרי הנייר והנקיון שניב מעלה מחירים ב־12%.

קראו עוד בכלכליסט:


אינפו עליות המחירים החדשות אינפו עליות המחירים החדשות אינפו עליות המחירים החדשות

בקימברלי קלארק נימקו את הצורך בהעלאת המחירים בעלייה חדה ומתמשכת במחירי חומרי הגלם של מוצריה שהגיעה לכדי 20%–30%, ובפרט במחירי תאית לנייר וחומר ספיגה לחיתולים, לצד עלייה חדה בעלויות היבוא והשינוע הימי. החברות שמבקשות מהקמעונאיות לאשר להן להעלות מחירים טוענות כי ההעלאות שהן מבקשות מתונות ביחס להתייקרות חומרי הגלם. גורם בענף הפלסטיק טען כי לחברות אין מנוס מהעלאת מחירי הכלים החד־פעמיים: "מבחינתנו העלאת המחירים היא בגדר להיות או לחדול. לא מדובר בשיפור רווחיות אלא ביכולת להמשיך להתקיים. אם הקמעונאים לא יאשרו את העלאת המחירים, חברות יגיעו לסף קריסה".

לעצור? שופרסל היא זו שמניעה את גל ההתייקרויות / פרשנות

מימין: בעלי יינות ביתן נחום ביתן ומנכ"ל שופרסל איציק אברכהן. ההעלאות דורשות את אישור הרשתות, צילום: עמית שעל, אביגיל עוזי מימין: בעלי יינות ביתן נחום ביתן ומנכ"ל שופרסל איציק אברכהן. ההעלאות דורשות את אישור הרשתות | צילום: עמית שעל, אביגיל עוזי מימין: בעלי יינות ביתן נחום ביתן ומנכ"ל שופרסל איציק אברכהן. ההעלאות דורשות את אישור הרשתות, צילום: עמית שעל, אביגיל עוזי

לדברי אותו גורם, יבואני ויצרני מוצרי הפלסטיק והנייר מתמודדים עם זינוק חד במחירי ההובלה שמתווסף להתייקרות חומרי הגלם: "מחיר הפלסטיק זינק ב־100% ומחיר האלומיניום עלה ב־50%. מחיר הובלה של מכולה שעמד סביב כ־2,000 דולר זינק בסוף 2020 לכ־9,000 דולר. אנחנו רגילים לכך שלקראת החג הסיני בינואר מחירי ההובלה עולים לכ־3,000 דולר לפרק זמן קצר ואז חוזרים למחירים הקבועים, אבל השנה זה לא קרה והתווסף לכך מחסור עולמי במכולות שסיבותיו לא לגמרי ברורות. בישראל, נוסף לאתגרים העולמיים, מתמודדים גם עם פקקי ענק בנמלים שגרמו לחברות תובלה ענקיות כצים לדלג על ישראל כדי לא להיתקע בהמתנה בכניסה לנמל, וגם לכך שהמקום על האוניות שכן עוגנות בישראל יקר יותר".

מנכ"ל קימברלי־קלארק ישראל טל רבן, צילום: נמרוד גליקמן מנכ"ל קימברלי־קלארק ישראל טל רבן | צילום: נמרוד גליקמן מנכ"ל קימברלי־קלארק ישראל טל רבן, צילום: נמרוד גליקמן

תנועה חד־סטרית במחירי חומרי הגלם?

הטענות לצורך בהעלאת מחירים בשל התייקרות חומרי הגלם מתחברות לדברים שהשמיע מנכ"ל שניב פסח ברנט כשהחברה ביקשה להעלות מחירים כבר לפני שבועיים. ברנט אמר כי החברה לא תוכל להמשיך לספוג את התייקרויות חומרי הגלם: "לא זכור לי רצף עליות מחירים מקיף על כלל חומרי הגלם כפי שאנו חווים בתעשיית הנייר, חומרי הניקוי ומוצרי הנייר־פוד", אמר ל"כלכליסט". "זו התייקרות שמשפיעה באופן דרמטי על החברה. במהלך החודשים האחרונים ספגנו את ההתייקרויות מתוך מחויבות לצרכנים, אבל ככל שחולף הזמן הן מחריפות. לכן אין לנו ברירה אלא להעלות מחירים בשיעור המינימלי שניתן, כדי לשמור על רווחיות סבירה".

עדי גולדין, מנכ"ל נטו אחזקות בעלת פאלאס, צילום פרטי עדי גולדין, מנכ"ל נטו אחזקות בעלת פאלאס | צילום פרטי עדי גולדין, מנכ"ל נטו אחזקות בעלת פאלאס, צילום פרטי

קימברלי־קלארק ושניב העלו את מחיריהן לפני שלוש שנים בנימוקים דומים כעליית מחירי התאית. אלא שכנרשמה ירידה במחירי התאית ב־2019 ובתחילת 2020 החברה לא טרחו לגלגל אותן חזרה לצרכן ולהוריד את מחיריהן. הדבר אף לא מונע מהן מלדרוש כעת העלאת מחירים נוספת באותו טיעון. ובעוד שבשניב טוענים לצורך לשמור על רווחיות "סבירה", דוחו"ת 2020 של החברה מציגים תמונה של זינוק מרשים בתוצאותיה העסקיות: החברה חתמה את השנה החולפת בהכפלת הרווח הנקי ל־40.2 מיליון בעקבות זינוק של 28% במכירות ושיפור הרווחיות הגולמת ל־34% מהמכירות לעומת 29% בשנת 2019. במקביל, הרווח התפעולי זינק ב־90% והרווחיות התפעולית עבור 2020 עלתה ל־10.3% מהמכירות לעומת 6.9% מהן בשנה הקודמת. בחברה ציינו כי השיפור ברווחה הושג הודות לעסקה־חד פעמית שביצעה בחו"ל.

הסנונית הראשונה לגל העלאות המחירים הנוכחי ונימוקן בהתייקרות חומרי הגלם ניתנה לפני כחודש, כששמן תעשיות הודיעה לקמעונאים כי היא מבקשת להעלות ב־15% את מחיר שמני המאכל של המותג "מילומור" מתוצרתה. שמן תעשיות נימקה את העלאת המחיר בכך ש"בעקבות משבר האקלים העולמי — הצפות, הוריקן ויובש — צפי היבולים של זרעי הליפתית ירד באופן משמעותי מהתחזיות וכתוצאה מכך חומרי הגלם עלו בצורה חדה בחודשים האחרונים".

נייר טואלט, צילום: יריב כץ נייר טואלט | צילום: יריב כץ נייר טואלט, צילום: יריב כץ

שניב, קימברלי־קלארק, הנמל ופאלאס (שבבעלות נטו אחזקות שבשליטת משפחת עזרא) העבירו בשלב זה את בקשותיהן להעלאת מחירים לקמעונאים, ואלו צפויים לדון איתם בנושא ולתת את אישוריהם למהלך. בשיחה עם "כלכליסט" בחודש שעבר עם פרסום דו"חות שופרסל לסיכום 2020, צפה מנכ"ל הקמעונאית הגדולה בישראל איציק אברכהן כי אחרי פסח יחל גל עליות מחירים. "בינתיים אנחנו סופגים את ההתייקרויות ונעשה הכל כדי לכבוש את עניין המחירים", אמר אברכהן. "עד כה לא הגיעו פניות מספקים משמעותיים, למעט ספקי חומרי גלם שמתבססים על מחירי בורסות הסחורות. אני מעריך שעד תום החגים לא יהיה מישהו מספיק אמיץ להעלות מחירים". אתמול סירבה שופרסל להתייחס לבקשות הספקים כי תאפשר להם להעלאות את מחיריהם.

פרוקטר אנד גמבל מעלה מחירים ב־10%

בשלב זה אלו בעיקר היצרנים המקומיים שדוחפים להעלות מחירים, אך בקרוב צפויים להצטרף אליהם נציגי החברות הבינלאומיות. כך, ענקית מוצרי הצריכה פרוקטר אנד גמבל הודיעה אתמול כי בכוונתה להעלות בסתיו את מחיריהם של חלק מ־60 מותגיה, הכוללים בין היתר את מותג אבקת הכביסה טייד וחיתולי פאמפרס. בחברה מסרו כי בכוונתה להעלות את מחיריהם של מוצרי תינוקות, היגיינה לנשים וחיתולים למבוגרים בארה"ב בכדי לקזז את העלייה במחירי הסחורות. שיעור העלייה ישתנה בין מותר למותג אך יהיה בסביבות 10% וייכנס לתוקף בספטמבר.


נורית קדושלכתבה המלאה


החברה מחזיקה בנציגות בישראל אך מוצריה מופצים בשוק המקומי באמצעות חברת דיפלומט שבשליטת נעם וימן. השבוע חתמה דיפלומט על הסכם להארכת הזכיון הבלעדי להפצת מוצרי פרוטקר אנד גמבל בישראל למשך שנתיים נוספות. מותגי החברה הכוללים מוצרי כביסה, דטרגנטים, סכיני גילוח, חיתולים, ניקוי, טיפוח אישי, היגיינה ובריאות, ומחזיקים בהשפעה מהותית על השוק.

העלאת מחירי מוצרי פרוקטר אנד גמבל צפויה להתבצע לאחר שנה שבה נהנתה ענקית מוצרי הצריכה מזינוק בתוצאותיה על רקע השינויים בהרגלי הצריכה שהתפתחו תחת מגפת הקורונה. החברה פרסמה אתמול את דו"חותיה הכספיים לשלושת החודשים הראשונים של 2021, שהצביעו על עלייה של 4% בהכנסות וצמיחה של 12% ברווח הנקי.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות