אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סכסוך עם משרד התחבורה עלה 1.5 מיליארד שקל לרכבת רכבת על תוואי איילון | צילום: ערן גרנות

בלעדי לכלכליסט

סכסוך עם משרד התחבורה עלה 1.5 מיליארד שקל לרכבת

בתוך שלושה חודשים הספיק משרד התחבורה לקחת לנתיבי ישראל חלק מפרויקט המסילה הרביעית באיילון, להעביר אותו לרכבת ישראל, וכעת שוב להחזירו לנתיבי ישראל. זאת בשל סכסוך בין מנכ"ל הרכבת למשרד התחבורה

21.04.2021, 06:52 | יובל שדה

פרויקט בנתיבי איילון הופקע מרכבת ישראל בגלל סכסוך בין מנכ"ל הרכבת למשרד התחבורה, כך נודע ל"כלכליסט". לפני שלושה חודשים העביר משרד התחבורה מקטע מתוך פרויקט המסילה הרביעית באיילון מחברת נתיבי ישראל לרכבת ישראל, והשבוע החזיר אותו שוב לנתיבי ישראל. הסיבה לזיגזג היא סכסוך מתמשך בין הנהלת הרכבת, בראשות המנכ"ל מיכה מייקסנר, לבין צמרת משרד התחבורה, שהגיע בימים האחרונים לשיאים חדשים בין היתר עקב אי־ההסכמות בנוגע לשעות העבודה בלילות. 

קראו עוד בכלכליסט:

פרויקט המסילה הרביעית באיילון, שעלותו כ־5 מיליארד שקל, צפוי להגדיל משמעותית את תדירות רכבות הנוסעים. המקטע שנלקח מרכבת ישראל מכונה "פרוזדור איילון", בין תחנת ההגנה לתחנת סבידור מרכז. העלות המוערכת של חלק זה בפרויקט היא 1.5 מיליארד שקל. אגף התקציבים במשרד האוצר, אשר מלווה מגה־פרויקטים מסוג זה, לא היה שותף להחלטה ועודכן רק בדיעבד.

יחסים עכורים

עד ינואר נתיבי ישראל היתה האחראית הבלעדית לתכנון והקמה של הפרויקט, שהשיח סביבו נמשך כבר כשני עשורים. מדובר בפרויקט דו־שלבי, שהשלב הראשון בו עוסק ביצירת פתרון לבעיות הניקוז של תעלת איילון, והוא צפוי להימשך כארבע שנים. במסגרתו יוקם אגם מלאכותי, יבוצעו עבודות עפר בהיקף כולל של כ־10 מיליון קוב, ויוקם סכר חכם שיווסת באופן מבוקר את זרימת הנחלים שזורמים לתוך תעלת איילון. שלב זה, שעוכב בעבר על ידי ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, קיבל אור ירוק בינואר 2021.

תוואי פרויקט המסילה הרביעית באיילון. עלות של 5 מיליארד שקל
, באדיבות: חברת נתיבי ישראל תוואי פרויקט המסילה הרביעית באיילון. עלות של 5 מיליארד שקל | באדיבות: חברת נתיבי ישראל תוואי פרויקט המסילה הרביעית באיילון. עלות של 5 מיליארד שקל
, באדיבות: חברת נתיבי ישראל

השלב השני של הפרויקט יכלול עבודות תשתית שישנו את התוואי הנוכחי של נתיבי איילון לטובת בניית מסילת רכבת רביעית על פני תעלת הניקוז הקיימת של נחל איילון. המסילה החדשה תיבנה כמסילה חשמלית, והעבודות יכללו תשתיות תקשורת ואיתות. כמו כן יתווסף רציף לתחנות סבידור מרכז, השלום וההגנה, ובתחנת סבידור מרכז ייבנה טרמינל נוסעים נוסף.

האחריות על השלב השני של הפרויקט החליפה ידיים כבר כמה פעמים. ב־2012 התכנון והביצוע הועברו מנתיבי איילון לנתיבי ישראל. בסוף ינואר החליט משרד התחבורה כי את חלק הארי של השלב השני בפרויקט תתכנן ותבצע רכבת ישראל, ונתיבי ישראל תבצע את החלקים שאינם קשורים ישירות לתשתיות הרכבת. הרכבת היתה אמורה להיות אחראית על לוחות הזמנים ועל ניהול ותכנון שלבי הביצוע של הפרויקט, יחד עם ביצוע בפועל של העבודות בפרוזדור איילון, ובכללן מבנה תחתון ועליון, איתות, חשמול ותקשורת. בעקבות ההחלטה בינואר הנחה משרד התחבורה לבצע "העברת מקל" מיידית בין נתיבי ישראל לרכבת.

מנכ"ל הרכבת מיכה מייקסנר. הבעת אי אמון ברכבת, צילום: אלעד גרשגורן מנכ"ל הרכבת מיכה מייקסנר. הבעת אי אמון ברכבת | צילום: אלעד גרשגורן מנכ"ל הרכבת מיכה מייקסנר. הבעת אי אמון ברכבת, צילום: אלעד גרשגורן

החזרת האחריות לפרויקט אל נתיבי ישראל לאחר כשלושה חודשים בלבד מהווה הבעת אי אמון בהנהלת רכבת ישראל. מערכת היחסים העכורה בין משרד התחבורה להנהלת הרכבת, בראשות המנכ"ל מייקסנר, היא סוד גלוי. ממידע שהגיע ל"כלכליסט" עולה כי ברקע הסכסוך עומדים עניינים על רקע אישי, יחד עם אי הסכמות בנוגע למינויים של בכירים ברכבת ומחלוקות מקצועיות הקשורות לפעילות הרכבת בתקופה שלאחר משבר הקורונה. מייקסנר מנהל את הרכבת מיוני 2019, ויחסיו עם משרד התחבורה ידעו עליות ומורדות עם חילופי השרים בצלאל סמוטריץ' ומירי רגב, ובתקופה האחרונה נדמה כי יחסים אלו עלו על שרטון.

פרויקט המסילה הרביעית באיילון נועד לשחרר את צוואר הבקבוק של תנועת הרכבות במרכז הארץ על ידי הגדלה משמעותית של היקף הנסיעות בתוואי זה. כיום כ־75% מכלל שירותי הרכבת בישראל עוברים דרך ציר איילון שמכיל שלוש מסילות בלבד עבור רכבות מהירות ורכבות פרבריות. המסילה הרביעית באיילון צפויה להיבנות על גבי תעלת הניקוז של נחל איילון, וזו תשתרע לאורך של כ־22 ק"מ. 

"אין שינויים בלוחות זמנים"

מנתיבי ישראל נמסר: "נתיבי ישראל שמחה על החלטת שרת התחבורה והמשרד להשיב את הקמת מקטע 'פרוזדור איילון' במסגרת מגה־פרויקט המסילה הרביעית, שכן זו מעידה על הבעת אמון לה זוכה נתיבי ישראל בזכות יכולותיה המוכחות, בטיב הפרויקט, בעמידה בהתחייבות ללוחות הזמנים ובתקציבי הפרויקטים".

ממשרד התחבורה נמסר: "הסמכת נתיבי ישראל להקמת המסילה הרביעית מעוגנת בהחלטת ממשלה מפברואר 2010, שעודכנה בספטמבר 2017. על פי החלטה זו, רכבת ישראל לא תקים מסילות רכבת חדשות. לאור בקשת רכבת ישראל להעברת חלק מהתכולות אליה, הנושא נבחן ברמה המשרדית והממשלתית. אין שינויים בלוחות הזמנים או השפעות אחרות על פרויקט המסילה הרביעית באיילון".

מרכבת ישראל לא נמסרה תגובה. 

תגיות