אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תערוכת ענק של האמנית המצליחה בעולם תוצג במוזיאון ת"א פנאי יאיוי קוסמה אמנית | צילום: איי אף פי

תערוכת ענק של האמנית המצליחה בעולם תוצג במוזיאון ת"א

תערוכה של יאיוי קוסמה תוצג בנובמבר במוזיאון תל אביב. היא תכלול כ־200 יצירות, מיצב עם 900 כדורי מראות וארבעה מחדרי האינסוף המפורסמים שלה. הצגתה של קוסמה בארץ היא מהלך יוצא דופן עבור מוזיאון מקומי. “זה היה תהליך של שנים עד שמצאנו את הנוסחה הנכונה כדי לעשות את זה כאן", אומרת האוצרת סוזן לנדאו

24.04.2021, 23:23 | דנה גילרמן

תערוכת ענק של יאיוי קוסמה תיפתח בנובמבר במוזיאון תל־אביב. את התערוכה תאצור סוזן לנדאו, שהיתה מנהלת מוזיאון תל אביב והאוצרת הראשית שלו, והיא תכלול מעל כ־200 עבודות ישנות וחדשות מתקופות שונות בחייה. קוסמה (92) היא אחת האמניות המצליחות בעולם היום, ועבודותיה נמכרות בשוק המכירות במיליוני דולרים. ממקום מגוריה במוסד פסיכיאטרי בטוקיו, יפן (שם היא מאושפזת מרצונה מאז 1977), היא מייצרת תערוכות ענק ומיצבים ספקטקליים למוזיאונים ולגלריות החשובים בעולם. התערוכות שלה יקרות במיוחד להפקה ומצריכות היערכות מיוחדת. בשנים האחרונות, סביב התופעה הקרויה ״קוסמה מאניה״, מוזיאונים שמציגים את חדרי האינסוף שלה — בדרך כלל מיצבים צבעוניים שמהדהדים נקודות באמצעות תאורה ומראות —  נאלצים להתמודד עם מערכות כרטוס שקורסות תדיר. ב־2017 הקימה האמנית בטוקיו מוזיאון על שמה שכולו מוקדש ליצירתה.

קראו עוד בכלכליסט:

קוסמה שהחלה את דרכה כאמנית חוץ־ממסדית, אקטיביסטית, פורצת דרך וגבולות, הן ביפן והן בניו יורק, הפכה באופן מפתיע לאמנית העכשווית ביותר שפועלת כיום. כלומר, ההשפעה שלה מהדהדת הרבה מחוץ לכותלי שדה האמנות והשפה שלה תואמת לתרבות הצעירה בהרבה משנותיה — תרבות הסלפי, האינסטגרם, ובמיוחד החללים שמשתלטים על הצופה ומהפנטים אותו. נדמה שהדיאלוג שלה הוא בכלל לא עם עולם האמנות המצומצם והאליטיסטי אלא עם אנשים מכל השכבות, הגילאים והתרבויות. המוזיאונים והגלריות, שכבר מזמן קלטו את יכולות הפיתוי של יצירתה, עומדים בתור להציג את עבודותיה וזוכים בתמורה למאות אלפי מבקרים. לדוגמה, תערוכת הענק האחרונה שהציגה במוזיאון הירשהורן ב־2017 משכה 475 אלף מבקרים (ו־34 אלף תמונות אינסטגרם שהעלו מבקרים). 


"Cosmic Nature" של קוסמה. מתחברת לטבע, צילום: איי פי "Cosmic Nature" של קוסמה. מתחברת לטבע | צילום: איי פי "Cosmic Nature" של קוסמה. מתחברת לטבע, צילום: איי פי


מבט נוסף על התערוכה של קוסמה המוצגת בגנים הבוטניים בניו יורק, צילום: איי פי מבט נוסף על התערוכה של קוסמה המוצגת בגנים הבוטניים בניו יורק | צילום: איי פי מבט נוסף על התערוכה של קוסמה המוצגת בגנים הבוטניים בניו יורק, צילום: איי פי

הצלחתה של קוסמה באה לידי ביטוי גם בשוק המכירות. אמנם רק 2% מהקניות בשוק הן יצירות של אמניות, אך קוסמה היא אחת מחמש הכוכבות הבולטות בו. ב־2019 נמכרה עבודה שלה ”Interminable Net #4״ מ־1959 ב־7.9 מיליון דולר ושברה מחיר שיא קודם של ציור מאותה התקופה שנמכר ב־2014 ב־7.1 מיליון דולר.  

הקהל מכיר את קוסמה בעיקר בזכות ציורי הנקודות, פסלי הדלעת וחדרי האינסוף. עולם האמנות מעריך יותר את התקופה המוקדמת של יצירתה, בעיקר זו שיצרה בניו יורק כשהגיעה לשם בסוף שנות ה־50. ״זו תקופה פורצת דרך״, אומרת לנדאו. ״אז היא התחילה לצייר את ציורי הרשתות והנקודות האינסופיים, האובייקטים וגם ההפנינגים שהיו אקטיביסטיים ופוליטיים. היא מחתה נגד מלחמת וייטנאם, היא אפילו ערכה פעם הפנינג בגן מוזיאון המומה, שיצא נגד ממסד האמנות עצמו, כך שהיא היתה מאוד נועזת, וכל זה בתקופה שבה פעלו בניו יורק בעיקר אמנים מאצ׳ואים כמו פולוק ולאמניות היה מאוד קשה לפעול ולפרוץ״. 

איך הצלחתם להשיג תערוכה שלה?

“זה היה תהליך של שנים. טניה (כהן־עוזיאלי, מנכ”לית המוזיאון — ד”ג) הלכה איתי ונתנה אור ירוק. היו כמה גלגולים עד שמצאנו את הנוסחה המתאימה והנכונה כדי לעשות את זה כאן”. 

זה מחייב את הסכמת האמנית?

“ברור שהיא היתה צריכה לאשר, אבל העבודה היא בעיקר עם הסטודיו שלה והגלריות שמייצגות אותה”. 

קוסמה. יש בה שמחת חיים ואופטימיות אף שסבלה מהזיות וחיים קשים
, צילום: איי אף פי קוסמה. יש בה שמחת חיים ואופטימיות אף שסבלה מהזיות וחיים קשים | צילום: איי אף פי קוסמה. יש בה שמחת חיים ואופטימיות אף שסבלה מהזיות וחיים קשים
, צילום: איי אף פי

ואיך זה התאפשר תקציבית?

“מכיוון שזו באמת תערוכה יקרה, אי אפשר לעשות אותה לבד וצריך למצוא את השותפים הנכונים בטיימינג הנכון. לכן התערוכה היא שיתוף פעולה עם מוזיאון מרטין גרופיוס באו בברלין, וזה מאפשר לחלק את ההוצאות. התערוכה בגרופיוס באו נפתחה בסוף השבוע, כך שהם בעצם המארגנים, ואחר כך התערוכה מגיעה לכאן״.

ומה יש בה?

“בבסיס זו תערוכה רטרוספקטיבית הכוללת כ־200 יצירות, חלקן מונומנטליות, שנותנת תמונה מאוד רחבה של כל העשייה שלה: כמעט 70 שנה. מהציורים שציירה כשהיתה ילדה — יש לנו ציור שלה מגיל 5 שכבר שם מופיעות הנקודות —  ועד היצירות שנעשו לאחרונה. היא כוללת ציורים גדולי ממדים, את המיצב המפורסם “הגן של נרקיסוס”, שמורכב מ־900 כדורי מראות, וארבעה מחדרי האינסוף המפורסמים, כולל חדר היסטורי מ־1965. כמות כזו של חדרי מראות אינסופיים זה משהו שהוא בלתי רגיל. ויש גם מיצב גדול שיוצג במפל האור״.

התערוכה תשתרע על פני שישה חללים בשני הבניינים, ובהחלט מדובר בהפקה בקנה מידה יוצא דופן למוזיאון מקומי. בימים אלו עובדים על גיוס כספים, ולנדאו מאמינה שיצליחו לגייס את כל הכסף. החוויה תגלוש גם לרחבי העיר בה יחופו גזעי עצים בבדים עם מוטיב הנקודות המוכר. טניה כהן-עוזיאלי, מנכ״לית המוזיאון, מסרה כי ”הצגתה של תערוכת-ענק ייחודית זו בישראל בשיתוף המוזיאונים החשובים בעולם, תאפשר לציבור הרחב ליהנות מאירוע תרבות בינלאומי יוצא דופן. הצגת רטרוספקטיבה ראשונה בישראל של האמנית היפנית המפורסמת, ממשיכה לבסס את מעמדו של מוזיאון תל־אביב כאחד ממוסדות האמנות המובילים בעולם”.

במה התערוכה הזו תהיה שונה ממה שמוצג בברלין?

״בברלין הדגש הוא על שחזורים של תערוכות היסטוריות שלה. אצלנו זה לא הקו המוביל בתערוכה״, מסבירה לנדאו.

אני זוכרת שבזמנו כשהצגת את לואיז בורז׳ואה, בתערוכה הנפלאה שאצרת במוזיאון, היית בטוחה שכולם מכירים אותה וגילית שלא. האם יש חשש דומה?

“אני מאוד שמחה שזו שוב אמנית אשה ומקווה שעכשיו כבר מכירים את בורז’ואה. מה שכן, אי אפשר לומר על קוסמה שלא מכירים אותה. אולי לא לעומק, ואולי פחות את העבודות המוקדמות, אבל מכירים אותה. את הדלעת שלה או את חדרי האינסוף. קוסמה היא אמנית מאוד מאוד אהובה. אנשים מאוד מתחברים אליה, אוהבים אותה, מעריצים אותה, ואני חושבת שדווקא בתקופה הזו נכון להציג אותה כי יש בה שמחת חיים ואופטימיות עם כל זה שהיא סבלה מהזיות וחיים קשים. האמנות שלה היא מלאת שמחה וצבע והטיימינג מאוד נכון אחרי התקופה הקשה שעברנו״. 


שדות פרחים לנצח: קוסמה השתלטה על הגנים הבוטניים בניו יורק

בשבוע שעבר נפתחה בגנים הבוטניים בברונקס בניו יורק התערוכה “Cosmic Nature״ של יאיוי קוסמה, לאחר דחייה של שנה. התערוכה מתפרסת על פני מרחבי הגן היפהפה (מעל 1,000 דונם) וכוללת יצירות חדשות וישנות, בהן שחזור של אחת העבודות החשובות שלה ,”הגן של נרקיסוס”, שהוצגה בביאנלה בוונציה ב־1966, ותגיע גם לכאן, פסלי פרחים מונומנטליים, דלעת רוקדת וחדר מראות חדש שהפיקה במיוחד לתערוכה. לנדאו, שזכתה לבקר בתערוכה עם פתיחתה לפני כשבוע, מתארת את הביקור כחוויה מהנה במיוחד. ״יש עבודות מוקדמות נהדרות, עוד מהתקופה לפני שנסעה לניו יורק בשנות ה־60, ויש עבודות שהן מאוחרות יותר, ויכול להיות שנוצרו בעזרת הצוות שלה, אבל זה לא ממש משנה. השילוב בין העבודות של קוסמה לגנים בתקופה הזו באביב שהכל בפריחה הוא מאוד יפה ומרשים, ובכלל היצירה שלה מאוד מתחברת לטבע, עם כל הפרחים והצמחייה שהיא יוצרת במיוחד בשנים האחרונות, זה שילוב מנצח״. 


תגיות