אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הוועדה הארצית לתכנון אישרה את קו המטרו מהרצליה לבת ים מטרו | צילום: נתע

הוועדה הארצית לתכנון אישרה את קו המטרו מהרצליה לבת ים

השלב הבא יהיה אישור הממשלה. הוועדה גם החליטה לפרסם מחדש את התוכנית למקטע הדרומי של קו המטרו M1. כמו כן צומצמו הגבלות הבנייה מעל המטרו כדי לצמצם פגיעה בקניין

26.04.2021, 18:09 | יובל שדה


הוועדה הארצית לתכנון אישרה היום (ב') את התת"ל (תכניות תשתית לאומיות) לקו המטרו M3 (תת"ל 103). הקו יתחיל בהרצליה ויסתיים בבת ים.


קראו עוד בכלכליסט:

הוועדה החליטה לפרסם מחדש את התוכנית למקטע הדרומי של קו המטרו M1 (תת"ל 101א) משום שקיבלה את חלק מההשגות שהוגשו. במסגרת ההחלטה, צומצמו הגבלות הבנייה מעל מנהרת המטרו - זאת כדי לצמצם ככל הניתן את הפגיעה בקניין פרטי וציבורי. 

אורכו של קו M3 של המטרו הוא 40 ק"מ והוא יכלול 25 תחנות. הקו יכלול שלוחה לכיוון נתב"ג. 

הקו יעבור דרך בתי החולים אסותא, שיבא ובילינסון, ודרך אזורי התעסוקה של הרצליה פיתוח, רמת החיל קריית אריה, חולון מזרח וניסנבוים בת ים. 

קו M1 יכלול31 תחנות ואורכו יהיה 45 ק"מ. חלקו הדרומי של הקו יתחיל בצומת חולון ומשם ימשיך דרומה ויתפצל לשלוחה מערבית שתגיע לראשון לציון, נס ציונה ורחובות ושלוחה מזרחית שתעבור דרך ראשון לציון לבאר יעקב, רמלה ולוד.


מטרו של נת"ע, צילום: נתע מטרו של נת"ע | צילום: נתע מטרו של נת"ע, צילום: נתע

צמצום פגיעה בבעלי הקרקע

הוועדה החליטה לצמצם ככל שניתן בפגיעה בבעלי הקרקע ובהתאם לכך תוקנו הוראות התוכנית ביחס למגבלות הבנייה של המטרו באופן שמרחיב את אפשרויות הבנייה מעל למנהרת המטרו והמרכיבים התפעולים שלו. 

לפי מינהל התכנון, בתוכנית שהופקדה ניתן היה לבנות רק עד עומק של 5 מטרים מעל מנהרות המטרו ובמקרים מיוחדים עד עומק של 10 מטרים. עם קבלת השינוי ניתן יהיה לבנות לעומק העולה על 10 מטרים כאשר מנהרת המטרו עמוקה מ-1 מטרים.

הוועדה הארצית לתכנון תתכנס בחודש ספטמבר כדי לאשר עוד שני תת"לים מתוכננים, התת"ל של מקטע 101 צפון (M1 מקטע צפוני) ותת"ל 102 (קו המטרו M2). 

השלב הבא בקידום תוכנית המטרו, לאחר שכלל מקטעי המטרו יאושרו בוועדה הארצית לתכנון, יהיה באישור ממשלתי של התוכנית כשזו תקום ושלב זה צפוי להתקיים בסוף ינואר. 

בנוסף, יהיה צורך בחקיקה של התוכנית בכנסת על ידי אישור תקציב וחוק הסדרים שיסדירו את מקורות המימון של הפרויקט היקר בתולדות המדינה, שכיום תקציבו מוערך בכ-150 מיליארד שקל. נכון לעכשיו, מקורות המימון של הפרויקט אינם ברורים דיו. 


מרדכי כהן, מנכ"ל משרד הפנים, צילום: עמית שעל מרדכי כהן, מנכ"ל משרד הפנים | צילום: עמית שעל מרדכי כהן, מנכ"ל משרד הפנים, צילום: עמית שעל


תוכניות המטרו במטרופולין ת"א מקודמות באמצעות החברה הממשלתית נת"ע. אורך רשת קווי המטרו הוא 150 ק"מ והיא כוללת 109 תחנות ב-24 רשויות. רשת קווי המטרו עתידים לחבר את כלל מטרופולין תל אביב, החל מלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון, ופתח תקווה במזרח. המטרו צפוי לשרת כ-2 מיליון נוסעים ביום. 


דלית זילבר מנכ"לית מינהל התכנון , צילום: ענבל מרמרי דלית זילבר מנכ"לית מינהל התכנון | צילום: ענבל מרמרי דלית זילבר מנכ"לית מינהל התכנון , צילום: ענבל מרמרי

מנכ"ל משרד הפנים ויו"ר הות"ל, מרדכי כהן: "המטרו יאפשר התניידות מהירה ובקלות ובתוך כך, חסכון זמן מבוזבז על הכבישים. התושבים צפויים להזדמנויות תעסוקתיות חדשות במטרופולין והכל, בשיתוף פעולה פורה עם הרשויות המקומיות באזור". 

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר ציינה כי "מדובר בתוכניות חשובות ומשמעותיות להמשך פיתוח מערכת הסעת המונים במטרופולין תל אביב. תוכניות שיש להן תרומה ניכרת לפתרון בעיית הגודש, לפקקים הקשים, לעידוד מעבר לתחבורה ציבורית, לצד העלאת איכות החיים במטרו, צמצום פערים חברתיים". 

תגיות