אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פשרה: אגד תתקין באוטובוסים מערכת למוגבלים בראייה - בנוסף לכריזה צילום: יואב דודקביץ

פשרה: אגד תתקין באוטובוסים מערכת למוגבלים בראייה - בנוסף לכריזה

באוגוסט 2017 הגישו נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ושני אזרחים תובענה ייצוגית נגד החברה, בטענה להפרות בביצוע חובת הכריזה באוטובוסים העירוניים בירושלים. המערכת שתותקן בעקבות הסדר פשרה שהושג בעניין תאפשר, בין היתר, למשתמשים לקבל מידע תחבורתי אישי ומעודכן לטלפון הנייד - לרבות 'כריזה אישית' - ולסמן לנהג האוטובוס המתקרב לתחנה על נוכחותם

27.04.2021, 10:59 | ליטל דוברוביצקי

חברת אגד תתקין בכל האוטובוסים שלה מערכת טכנולוגית חדשנית לטובת אנשים עם מוגבלות בראייה, בנוסף למערכת הכריזה; כך סוכם במסגרת הסדר פשרה שהושג בעקבות תובענה ייצוגית שהגישה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים ושני אזרחים שפנו אליה, בשמם של 45 אלף אנשים עם מוגבלות. התובענה הוגשה בשל הפרות נטענות של אגד בביצוע חובת הכריזה באוטובוסים העירוניים בירושלים.

לפי האמור בהסדר, הוא יחול ביחס לאנשים עם מוגבלות בראייה; אנשים עם מוגבלות שכלית, קוגניטיבית התפתחותית; אנשים עם מוגבלות תקשורתית, הנמצאים על הרצף האוטיסטי; ואנשים עם מוגבלות נפשית היוצרת מחסום בפני פנייה לאחרים.

קראו עוד בכלכליסט:

באוגוסט 2017 הגישו נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ושני אזרחים תובענה  ייצוגית נגד אגד, בטענה להפרות של חברת האוטובוסים בביצוע חובת הכריזה באוטובוסים העירוניים בירושלים. הבקשה - ראשונה מסוגה שהגישה המדינה בבקשה לייצג 45 אלף אנשים עם מוגבלות - הוגשה בעקבות תלונות שהועברו לנציבות, ובהמשך לסדרה של בקרות מדגמיות שערכו מפקחי הנציבות. לאחר הגשת התובענה ביצעה אגד שורת פעולות שהביאו לכריזה סדירה באוטובוסים שלה.

על רקע זה, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות והמבקשים ניהלו משא ומתן ממושך עם אגד, שלאחריו הוסכם לסיים את התובענה הייצוגית בהסדר הפשרה. במסגרת ההסדר, אגד התחייבה להמשיך ולהקפיד על קיום חובת הכריזה באוטובוסים שלה, וכן להקים, להתקין, ולהפעיל במשך 5 שנים מערכת טכנולוגית חדשנית, בכל האוטובוסים שהיא מפעילה ברחבי הארץ, אשר תאפשר תמיכה מלאה בצרכי הנגישות של נוסעים עם מוגבלות.

המערכת תאפשר לאדם עם מוגבלות קבלת מידע תחבורתי אישי ומעודכן לטלפון הנייד, לרבות 'כריזה אישית', ובנוסף תאפשר לו לסמן לנהג האוטובוס המתקרב לתחנה שיש אדם עם מוגבלות הממתין לו ועליו להקפיד במיוחד לאסוף אותו. כחלק מפעילותה, המערכת גם תבצע מעקב אחר קיום החובה. מערכת זו תסייע למנוע מצבים בעיתיים עליהם מתלוננים אנשים עם מוגבלות, ובפרט אנשים עם מוגבלות בראייה, כגון הקושי לזהות את האוטובוס המתקרב או יציאה מהירה מדי של הנהג מן התחנה, בפרט כאשר מגיעים מספר אוטובוסים יחדיו.

אוטובוסים של אגד בחניון בנייני האומה בירושלים, צילום: יואב דודקביץ אוטובוסים של אגד בחניון בנייני האומה בירושלים | צילום: יואב דודקביץ אוטובוסים של אגד בחניון בנייני האומה בירושלים, צילום: יואב דודקביץ

המערכת החדשה תפעל במסגרת פיילוט של שלושה חודשים, במהלכם היא תיפתח לאנשים עם תעודת עיוור, ולאחר מכן תורחב בהסכמה של הנציבות, משרד התחבורה ואגד. המערכת תוקם ותופעל במימון מלא של אגד. הסדר הפשרה טעון אישור של בית המשפט המחוזי בירושלים.

את הנציבות ושני הפונים אליה מייצג עו"ד ד"ר יועד הלברסברג, ממונה תביעה - ראש הצוות האזרחי, בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, מסר בתגובה: "נגישות בתחבורה הציבורית היא נדבך הכרחי ביכולתם של אנשים עם מוגבלות להשתתף בכל תחומי החיים באופן עצמאי ושוויוני. משמצאנו כי חובת הכריזה אשר נקבעה בחוק לא מומשה על ידי אגד החלטנו להגיש תובענה ייצוגית. זו התובענה הייצוגית הראשונה מסוגה שמוגשת על ידי גוף ציבורי. כתוצאה מהתובענה הושגה הנגשה באוטובוסים, וההסכם שגובש יוביל להקמה של מערכת טכנולוגית נוספת שתאפשר נגישות רבה יותר לאנשים עם מוגבלות".

עו"ד דורון טאובמן, שייצג את אגד בהליך, מסר בתגובה: "אגד הייתה שותפה מלאה להסדר הפשרה והיא מברכת על השגתו. אגד מחויבת ורתומה באופן מובהק ובלתי מתפשר לקידום נגישות בתחבורה הציבורית והיא רואה זכות גדולה בכך שאנשים עם מוגבלות נהנים משירותיה באופן שוויוני ונגיש. אגד הקפידה לכרוז בתחנות האוטובוסים והמערכת החדשה שהיא גיבשה תהווה תוספת הנגשה משמעותית לא רק בתחנה, אלא לאורך המסלול כולו, לרווחת הנוסעים".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות