אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המפתח להצלת חיפה - פינוי בזן: "משפחת עופר לא תעז לערער על הפיצוי" צילום: עמית שאבי

המפתח להצלת חיפה - פינוי בזן: "משפחת עופר לא תעז לערער על הפיצוי"

ראש המועצה הלאומית לכלכלה אבי שמחון משוכנע שהתוכנית לעתיד מפרץ חיפה ישימה. "אומרים שקשה למכור בחיפה קרקעות. ברור, יש את בזן", הוא אומר לכלכליסט, ומשוכנע שהתוכנית רווחית: "אגף תקציבים שמרן ורואה הוצאות, אך לא הקזתי דם לשם רווח אלא בשביל המטרופולין"

28.04.2021, 07:26 | דרור מרמור

ביום שאחרי פרסום המלצות ועדת המנכ"לים לעתיד מפרץ חיפה, יו"ר הוועדה וראש המועצה הלאומית לכלכלה אבי שמחון משוכנע שהתוכנית הגרנדיוזית בהחלט ישימה. עד שנת 2027 מפעל בזן יסגר, ויסלול את הדרך להקמת התוכנית הגדולה – 110 אלף דירות וכ-2 מיליון מ"ר תעסוקה. לדבריו, "אם המדינה תלך לישון זה לא יקרה, אבל בהחלט אפשר לעמוד בכל הדרישות של משרד האנרגיה. ב-2030 הקרקעות כבר ישווקו ותוכל לקנות דירות במפרץ חיפה".

קראו עוד בכלכליסט:

שמחון מבקר בחריפות את הטענות שהיה נכון יותר להמתין שחברת בזן תיחלש מעצמה, יחד עם הירידה בביקוש לדלקים שהיא מייצרת. "אם היינו מחכים לתזמון אופטימלי לסגירת בזן, היינו מחכים לפחות ל-2050. אז יש 'ווישפול טינקינג' כאילו צריכת הדלקים תגמר בעוד 10 שנים. שטויות. כל יום האוכלוסייה גדלה ואיתה גדל מספר הרכבים שמשתמשים בדלק, לא רק בישראל אלא גם בעולם. אז נכון שהמדינות המתקדמות בעולם אמרו שיפסיקו למכור רכבים ממונעים בבנזין ב-2030, אבל עד אז הן ימכרו נכון? ואני לא יודע אם אנחנו נהיה חלק מהמדינות הראשונות בחזית, זו שתצא ותאמר לאזרחי ישראל 'תשלמו יותר ותקנו רק מכוניות על חשמל'. בכל מקרה, להגיד שבזן – שגם מייצאת חלק מהתוצרת שלה לעולם - תסגור מעצמה, זה לזרות חול בעיניי הציבור. ברור שהמדינה תצטרך בשלב כלשהו להוריד את השאלטר. תצרוכת הדלקים בעולם לא תרד ובזן לא תסגר מעצמה, אף פעם".

ראש המועצה הלאומית לכלכלה אבי שמחון. "אם לא נשים דד ליין פינוי בזן לא יקרה לעולם", צילום: עמית שאבי ראש המועצה הלאומית לכלכלה אבי שמחון. "אם לא נשים דד ליין פינוי בזן לא יקרה לעולם" | צילום: עמית שאבי ראש המועצה הלאומית לכלכלה אבי שמחון. "אם לא נשים דד ליין פינוי בזן לא יקרה לעולם", צילום: עמית שאבי

ומה עם העובדה שברגע שהמדינה נוקבת בתאריך סופי לפינוי כל הכוח במו"מ על הפיצויים עובר לידי בזן?  לדברי שמחון, "ואם לא נגיד שיש תאריך סופי, הם יגידו 'בסדר, יאללה, תסגרו אותנו'? אנחנו צריכים לסגור אותם, ואם לא נשים דד ליין זה לא יקרה לעולם. גם בעוד עשר שנים יגידו 'חכה, זה ייסגר מעצמו'. ומעבר לכל זה, כשייקבע הפיצוי, אתה תראה שמשפחת עופר לא תעז להגיע לבית משפט. הם לא ירצו דיון ציבורי על פיצוי העתק שהם מקבלים מהמדינה". 

בתי הזיקוק, מפרץ חיפה, צילום: גיל נחושתן בתי הזיקוק, מפרץ חיפה | צילום: גיל נחושתן בתי הזיקוק, מפרץ חיפה, צילום: גיל נחושתן

בזמן ששמחון מדבר על רווח של 2 מיליארד שקל מהתוכנית, באוצר מעריכים שהיא תגמר בבור תקציבי של 8-9 מיליארד שקל. שמחון: "אתה יודע למה אין עדיין מטרו בגוש דן? כי משרד האוצר אמר שלא צריך מטרו. כמו שהוא אמר על רכבת לירושלים, על רכבת לכרמיאל או על רכבת לשדרות. ובעוונותיו תמכתי בשעתו באוצר, אבל היה מי שהוציא מהם את הכסף בציפורניים והוא צדק. אגף תקציבים הוא שמרן והוא רואה רק הכנסות והוצאות. אני לא מזלזל בזה, ואנחנו גם נרוויח מהקרקע במפרץ חיפה, אבל לא הקזתי דם בשביל הרווח מהתוכנית הזו אלא בשביל המטרופולין. חיפה – עיר שבעבר היתה אימפריה – נמצאת בצלילה. במקום האחרון בכל הארץ מבין הערים שמונות מעל 75 אלף תושבים. בבית שמש בנו פי שלושה משרדים מאשר בחיפה. בנצרת בנו יותר מבחיפה. ועד שבזן תצא, הצלילה לא תיעצר.  

"אומרים לי שקשה למכור קרקעות בחיפה והסביבה. ברור. יש שם את בזן. אבל כשהיא תתפנה, תשתחרר קרקע של 20 אלף דונם - יותר מהשטח של רמת גן וגבעתיים. 75% מהקרקע הזו היא של המדינה. ביום שיסגרו את בזן אפשר יהיה לשווק את הקרקעות הללו ולהרוויח מהן עשרות מיליארדי שקלים. כל הגורמים המקצועיים שאיתם דיברנו העריכו הכנסות של עשרות מיליארדי שקלים מהקרקע, אז באוצר וברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) חוששים להוציא עכשיו כמה מיליארדים בודדים על אחסון דלקים או על פיצוי בזן? הכי טוב לא לעשות כלום. לרמ"י יש תקציב של 10 מיליארד שקל בשנה. רק עכשיו היא קיבלה קרקעות בשדה דב והיא תקבל קרקעות ברמת השרון ששוות הרבה מיליארדים. היא תסתדר". 


שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות