אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פוםוום ניצלה את שפל הקורונה לזנק על רכבת ההרים צילום: רויטרס

ניתוח כלכליסט

פוםוום ניצלה את שפל הקורונה לזנק על רכבת ההרים

מערכת זיהוי התמונות של פוםוום מככבת בפארקי שעשועים ואירועי ספורט; בצל הגבלות הקורונה הגיעה מתחרה שלה לחדלות פירעון, ובפוםוום מיהרו לרכוש את נכסיה כדי למנף דווקא את שנת המגפה; כתבה שנייה בסדרה

29.04.2021, 07:38 | יניב רחימי

מבין שש החברות המתמקדות בבינה מלאכותית (AI) בבורסת תל אביב - שגייסו מתחילת השנה 409 מיליון שקל ושווי השוק שלהן מסתכם ב־2.1 מיליארד שקל - המשקיעים נהנו מהתשואה הגבוהה ביותר בפוםוום. התשואה שרשמה החברה נסקה ל־338%, והיא נבעה מתפרצות הקורונה באותה מידה שהיא מיוחסת למיגור הנגיף.  

קראו עוד בכלכליסט

כפי שאם הייתם פוגשים ילד בשם קקטוס הייתם חייבים לתהות על מקורו, כך נראה שאין דרך לפתוח כתבה על אודות פוםוום בלי הסבר קצר על השם הייחודי שלה. פוםוום הם ראשי התיבות של Picture of me — Video of me. פוםוום עוסקת בהפצה אוטומטית של מדיה דיגיטלית באמצעות פלטפורמה המבוססת, בין היתר, על מערכת בינה מלאכותית לזיהוי תמונות. שוק היעד העיקרי של החברה הוא בעיקר פארקי שעשועים, פארקי מים ותעשיית האירועים והספורט, שווקים שבהם המשתתפים מצולמים ברגעי השיא במהלך השימוש במתקנים השונים.

בפוםוום הסבירו ל"כלכליסט" כי הפיתוח הטכנולוגי של החברה מבוסס על שילוב של בינה מלאכותית (AI) וביג דאטה, ושהמערכת שהחברה פיתחה עושה שימוש בטכנולוגיות קצה מבוססות בינה מלאכותית לזיהוי פנים וגוף. כך, לפי פוםוום, ניתן לייצר עבור כל מבקר סט פרסונלי וייחודי של תמונות וסרטונים מחוויית הביקור בפארק, באירוע ספורט או בפסטיבל. בפרק ייעוד תמורת ההנפקה בתשקיף מצוין כי כמיליון דולר מיועדים להשקעה בשיפור מנוע ה־AI של החברה בתקופת פיתוח שצפויה להימשך 24-12 חודשים.

עלתה על המתקן של המתחרה ברגע הנכון

פוםוום נוסדה כבר ב־2015, אולם הקפיצה הגדולה שלה הגיעה רק בשנה שעברה. המשבר החריף שנבע מהתפרצות נגיף הקורונה והתפשטותו היה אחד הגורמים המרכזיים שהובילו את חברת Picsolve International, שהיתה מספקיות שירותי הצילום הגדולות בעולם בתחום פארקי השעשועים, למצב של חדלות פירעון וכניסה להליכי פירוק. הנסיבות הטרגיות של המתחרה התבררו כהזדמנות לפוםוום, וזו רכשה ביוני 2020 מהמפרקים של Picsolve נכסים שונים.

רצה הגורל וחודש לאחר מכן החלה פוםוום בחזרה הדרגתית לפעילות, בעיקר בהתקשרות בהסכמי מתן שירותים שחברת Picsolve העניקה בעבר. מוקדם יותר החודש פוםפוום מימשה אופציה לרכישת חברה־בת של Picsolve, שנותנת שירותים לעשרה פארקים ברחבי ארה"ב, כולם פתוחים תחת מגבלות התקהלות נכון להיום.

בסך הכל שילמה פוםוום 2.2 מיליון ליש"ט עבור הנכסים של Picsolve. אם הקורונה היתה רכבת הרים עבור החברות שפועלות בפארקי השעשועים, הרי שפוםוום עלתה על המתקן של Picsolve בעיתוי אופטימלי, כשהוא היה בנקודת השפל שלו.

עובדה זאת באה לידי ביטוי מיידי בשני אופנים. ראשית, אחרי שבשנים השחונות 2019-2018 שורת ההכנסות של פוםוום היתה אפסית, במחצית השנייה של 2020 החברה הציגה הכנסות של 29.1 מיליון שקל. חלק הארי שלהן, 21.6 מיליון שקל, מיוחס לפעילות בבריטניה, והיתרה, 7.5 מיליון שקל, למדינות אחרות, מרביתן במערב אירופה. מחצית מההכנסות של פוםוום שימשה לתשלום עמלות לחברות המפעילות את האתרים שבהם היא פעילה.

הצמיחה החדה בהכנסות אמנם העבירה את פוםוום לרווח גולמי של 5.7 מיליון שקל, אולם העמיקה את ההפסד התפעולי ב־2020 ל־16.1 מיליון שקל בהשוואה להפסד של 6.7 מיליון שקל שנה קודם לכן. ההפסד העמיק נוכח עלייה בהוצאות התפעוליות, המיוחסות לסעיפים שכר עבודה ושירותים מקצועיים, וכן להוצאות של 5.6 מיליון שקל עבור יציאה מהסכמים שפוםוום "ירשה" מרכישת נכסי Picsolve.

הביטוי השני לצמיחה בהכנסות של פוםוום ניכר במניית החברה. במרץ השנה גייסה פוםוום 38 מיליון שקל בהנפקה שכללה מניות וכתבי אופציה. החבילה, שכללה שתי מניות וכתב אופציה אחד ונמכרה אז במחיר של 12 שקל, נסחרת היום בשוק לפי שווי של 52.6 שקל - קפיצה של 338% בתוך פחות מחודשיים. הזינוק במניה למחיר שנושק ל־40 שקל מכניס "לתוך הכסף" את כתבי האופציות שהחברה הנפיקה, ושמחיר המימוש שלהן הוא 14 שקל. מימוש האופציות הללו יגדיל את הגיוס של פוםוום ב־22 מיליון שקל, ויביא אותו להסתכם ב־60 מיליון שקל.

פארק שעשועים בפתיחה מחדש לאחר פרוץ הקורונה. תחת מגבלות, צילום: רויטרס פארק שעשועים בפתיחה מחדש לאחר פרוץ הקורונה. תחת מגבלות | צילום: רויטרס פארק שעשועים בפתיחה מחדש לאחר פרוץ הקורונה. תחת מגבלות, צילום: רויטרס

שיתוף התמונות ברשתות חברתיות עשוי לסייע

הנהלת פוםוום מקפידה לציין במצגת של החברה כי ההכנסות במחצית השנייה של 2020 הושגו תחת מגבלות הקורונה. כלומר, הן לא מייצגות ואפשר לצפות להכנסות משמעותיות יותר ככל שההגבלות יוסרו והפעילות בפארקי השעשועים תחזור לנורמליות. הקורונה צפויה להעיב על התוצאות העסקיות של פוםוום גם בשנה הנוכחית. לפני כשבועיים פוםוום בישרה למשקיעים כי בהתאם לתוכנית ההקלות הממשלתית באנגליה בעניין הקורונה, מ־12 באפריל נפתחו תחת מגבלות פארקים ומקומות בילוי באוויר הפתוח.

המשמעות עבור פוםוום היא חידוש הפעילות בכמחצית מהפארקים באנגליה שבהם היא פועלת. יתר האתרים באנגליה שבהם החברה פועלת, בהם אתרים הנמצאים במתחמים סגורים, צפויים להיפתח במהלך מאי הקרוב. מסתמן ששנת 2022 תהיה שנה מייצגת יותר לפעילות של פוםוום, ואז תיבחן יכולת החברה להציג רווחים.

בפוםוום לא ממתינים רק לפתיחת פארקי השעשועים ולהסרת מגבלות, ופועלים לשפר את התוצאות גם באמצעות מהלכים אקטיביים. אם מעולם לא רכשתם תמונה של עצמכם או של הילדים צווחים ברכבת הרים במחיר מפולפל, דעו שאתם בקבוצת הרוב המכריע של המבקרים בפארקי השעשועים. נכון להיום, רק 6% מהמשתמשים רוכשים תמונות שצולמו בפארקים, והיעד של פוםוום הוא להגדיל את שיעור רוכשי התמונות ל־9% מהמשתמשים. היא מתכוונת לעשות זאת באמצעות ערוצי הפצה דיגיטליים, שיאפשרו את הגדלת חלון המכירות גם לאחר הביקור באתר הפיזי. השיתוף הגובר של תמונות וסרטוני וידיאו ברשתות החברתיות עשוי לתמוך בביקוש של המשתמשים בתמונות דיגיטליות, חלף התמונות הפיזיות הנמכרות בסמוך ליציאה מרכבת הרים כזו או אחרת.

במקביל, בפוםוום מיישמים תוכנית התייעלות הכוללת קיצוץ של 50% במצבת העובדים. בחברה מעריכים כי השימוש במערכת שפיתחה תייתר את הצורך באיוש נקודות מכירה ובהדפסה פיזית של התמונות. כמו כן, הפחתת ההוצאות הכרוכות בהדפסה הפיזית הדורשת כוח אדם וחומרי גלם רבים יותר, תגדיל את הרווח הגולמי מכל רכישה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות