אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד התחבורה יגביל רכישות רכבים תפעוליים - באמצעות הסרת ההגבלות

משרד התחבורה יגביל רכישות רכבים תפעוליים - באמצעות הסרת ההגבלות

רבים מרוכשי הרכבים, שאינם מיועדים לנסיעה בכבישים, לא מקפידים על כך - והופכים אותם ל"סכנה בטיחותית"; כדי לתת מענה לתופעה החליטו במשרד התחבורה להקים צוות מיוחד, שקבע כי על מנת לקבל אישור לנהוג ברכב התפעולי, יש להביא אישור לכך שאכן קיים אזור תפעולי לנהוג בו. הבעיה: ההנחיה סותרת הנחיות קודמות של המשרד עצמו

03.05.2021, 12:58 | תומר הדר

מה קורה כאשר במשרד התחבורה מגלים שישראלים רוכשים רכב תפעולי, אבל נוסעים בו בכבישים? התשובה: מטילים על הרכב מגבלות - ולאחר מכן מסירים אותן. כך עולה משורה של עדכונים אשר נשלחו החודש על מהמשרד לעוסקים ביבוא של רכב דו גלגלי.

קראו עוד בכלכליסט:

רכב תפעולי, בשונה לדוגמה מטרקטורון, הוא רכב אשר משמש לשינוע של מטענים, גרירה של מטען או הסעה של נוסעים ועבודות אחרות בתוך מה שהחוק מגדיר כ"אזור תפעולי", כלומר אזור מוגדר שבו לרכב מותר לנוע. חשוב מכך: טרקטורון זקוק ללוחית רישוי, רכב תפעולי לא. אלא שמבחינה מכאנית, רכב תפעולי אינו שונה במקרים רבים מטרקטורון, משמע כאשר יוצאים איתו משטח האזור התפעולי, כלומר למשל יוצאים מחצר המפעל אל הכביש הפתוח, אזי מדובר בטרקטורון לכל דבר. הבעיה, שלא במפתיע, היא שגופים מסוימים הצטיידו ברכבים תפעוליים, אך לאחר מכן השתמשו בהם בכבישים ציבוריים. על פי המכתב שהפיץ משרד התחבורה, עוד בתחילת שנת 2019 התקבלו במשרד התראות של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, לפיהן מי שרוכש רכב תפעולי אינו מקפיד לנסוע עמו בשטח התפעולי בלבד - מה שהופך את הרכב התפעולי, לפי לשון משרד התחבורה, "לסכנה בטיחותית בכביש".

כתוצאה מכך הוחלט במשרד התחבורה להקים צוות מיוחד לנושא בעיית הרכב התפעולי. מסקנת הצוות, כפי שנמסרה בשנה שעברה, היתה פשוטה: כדי לקבל אישור לנהוג ברכב התפעולי יש להביא אישור שאכן קיים אזור תפעולי. כלומר, אם למשל מדובר במפעל, אזי נדרש אישור מהאחראי על הנושא כי במפעל יש שטח תפעולי בו הרכב יוכל לנסוע. 

רכב תפעולי של EXCAR רכב תפעולי של EXCAR רכב תפעולי של EXCAR

המסמך של משרד התחבורה מפרט גם כי רכב תפעולי שיוצא אל הכביש אכן הופך לסכנה: לפי לשון מסמכי המשרד, בשנת 2019 נרשם הרוג אחד ברכב תפעולי, ובנוסף נרשמו 5 תאונות קשות. בשנת 2020 גם נרשם הרוג אחד, ובנוסף שלוש תאונות קשות. אלא שבנקודה זו שוב התגלה מכשול: לפי משרד התחבורה, בפברואר השנה התגלה כי לא ניתן להקים במקרים רבים אזורים תפעוליים בגופים שונים ברחבי הארץ, משמע אין הגדרה למקום שבו הרכב התפעולי יוכל לנסוע. היעדר ההגדרה נובע ממה שבמשרד התחבורה מגדירים כ"דרישות רשויות התמרור המקומיות" – אך משרד התחבורה גם מציין שהדרישות מבוססות על קובץ הנחיות אשר פרסם לא אחר מהמשרד עצמו - לפני תשע שנים.

מגבלות בלתי ישימות שמבוססות על מגבלות בלתי ישימות

בהמשך מפרט משרד התחבורה כי העובדה שהמגבלות שהטיל המשרד עצמו כדי למנוע שימוש ברכב תפעולי בכבישים אינן ישימות – מכיוון שהן מבוססות על דרישות תמרור שגם הטיל משרד התחבורה, שגם הן אינן ישימות - הובילה גופים שאינם יכולים להשתמש באותם רכבים תפעוליים לפנות אליו בבקשת עזרה, כמו למשל מלונות, קיבוצים ומפעלים לוגיסטיים. כתוצאה מכך, מסביר משרד התחבורה, בוצעה שוב עבודה מקצועית על ידי מומחי המשרד אשר קבעו הפעם כי כמה דרישות אשר הוטלו קודם כבר אינן חובה. כך למשל, תצהיר חתום על ידי עו"ד לפיו הרכב יסע רק בשטח התפעולי, והחתמה של מפקח השטח של האזור התפעולי. כל אלה תקפים עד אפריל 2022, תקופה שבמהלכה יפעל משרד התחבורה "למתן מענה הולם".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות