אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נמל חיפה תובע את נובל אנרג'י ב-77 מיליון שקל: "הקימה נמל פרטי באסדת לווייתן" לווייתן | צילום: אלבטרוס

נמל חיפה תובע את נובל אנרג'י ב-77 מיליון שקל: "הקימה נמל פרטי באסדת לווייתן"

החברה הגישה לביהמ"ש המחוזי בחיפה את התביעה, לפיה בנובל חמקו באופן הזה מהאגרות וההיטלים המחויבים בחוק. לפי התביעה, נובל יצרה לעצמה פטור מפיקוח "באצטלה של טענות הנוגעות למאפיינים הייחודים של המטענים, על אף שאלו לא נבדקו מעולם על ידי הרשויות"

03.05.2021, 17:39 | יובל שדה

חברת נמל חיפה הגישה היום (ב') תביעה כספית לבית המשפט המחוזי בחיפה, בגובה של יותר מ-77 מיליון שקל, נגד חברת נובל אנרג'י הבינלאומית ונגד חברות הספנות קוראל שירותי ים וגולד - ליין ספנות. 

בנמל חיפה מאשימים את חברת נובל אנרג'י בכך שהם ייצרו לעצמם "נמל פרטי באסדת הקידוח לווייתן" ובאופן זה חמקו מהאגרות ומההיטלים המחויבים בחוק.

קראו עוד בכלכליסט:


בנמל מאשימים את נובל אנרג'י בכך שהם יצרו לעצמם נמל שפטור מפיקוח הרשויות בפועל, בתוך אסדת הקידוח "באצטלה של טענות הנוגעות למאפיינים הייחודים של המטענים, על אף שאלו לא נבדקו מעולם על ידי הרשויות השונות". 

לפי הנמל, חברת נובל אנרג'י "דורסת ברגל גסה את הוראות הדין, ומייצרת לעצמה יתרונות כלכליים מובהקים על פני מתחרותיה, ויתר הגופים המחויבים לפעול בהתאם לדין".


אסדת לווייתן, צילום: אלבטרוס אסדת לווייתן | צילום: אלבטרוס אסדת לווייתן, צילום: אלבטרוס


לטענת הנמל, לצורך פריקת מטענים אלו, עשתה נובל אנרג'י שימוש בנמל חיפה כנמל העגינה של מטעניה בהתאם להיתרים שקיבלו אוניותיה. עוד הם טוענים, כי נובל אנרג'י עשתה שימוש באישורים הללו כדי לחמוק מ"תשלום היתרים ואגרות החלים עליה, ועל כל גוף אחר בישראל,  בהתאם לדין, תוך רמיסת הדין ועקרון השוויון". לפי הנמל, ההתנהלות של נובל אנרג'י ושותפיה עלולה ליצור תקדים מסוכן, ביחס לפריקת מטענים בשטחה הימי של מדינת ישראל. בנמל חיפה מתבססים על כך שלא ניתן להכניס טובין לישראל המגיעים דרך הים, אלא באחד מהנמלים המוכרים. 

על פי כתב התביעה, בשנת 2018 ביקשה נובל אנרג'י לייבא מטענים לצורך פעילותה באסדת הגז "לווייתן". במקביל, נובל אנרג'י פנתה למכס וביקשה לקבל אישור לפריקה ישירה של מטעניה בשטח האסדה, וזאת מפני שסוג המטען מצדיק התייחסות שונה וחריגה באשר לאופן פריקתו. בנמל חיפה טוענים כי המכס התנה את הסכמתו לפריקה ישירה של המטען בשטח האסדה בהסדרת תשלום האגרות מול נמל חיפה.

בנמל מתארים כי החל מיולי 2018 החלו להיקלט במשרדי הנמל הצהרות ייבוא שנתקבלו מהמכס, המעידות על ייבוא מטענים מטעם נובל אנרג'י המיועדים להיפרק בנמל חיפה, וזאת מבלי שנובל אנרג'י שילמה את האגרות לנמל. במשך כשנה נציגי הנמל ונציגי נובל אנרג'י ניסו להגיע להסדר, אך באפריל 2019 חזרה בה מהסיכומים שהתגבשו בין הצדדים.

את נמל חיפה מייצגים עורכי הדין ערן בצלאל, הגר פינס ושירה פליגלמן, ממשרד ש. הורוביץ ושות'.

תגובת נובל אנרג'י: "נובל אנרג'י טרם קיבלה לידיה את כתב התביעה. לכשיתקבל, החברה תלמד את הדברים ותגיב בהתאם".



תגיות