אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כך הפכו יאהו ו-AOL לפספוסים הגדולים בתולדות האינטרנט משרדי יאהו בסנטה קלרה קליפורניה | צילום: איי פי

פרשנות

כך הפכו יאהו ו-AOL לפספוסים הגדולים בתולדות האינטרנט

יאהו ו־AOL, החלוצות המייסדות שהיו שם עוד לפני אמזון וגוגל, החמיצו הזדמנות היסטורית בגלל ניהול כושל, היעדר חזון וטעויות אסטרטגיות. בעולם אחר, שווי השוק המשותף שלהן עשוי היה להגיע ל־5 טריליון דולר

04.05.2021, 08:16 | עומר כביר

הגיע הזמן שמישהו יקח את יאהו ו־AOL למקום מבודד, יתנקש בהן ויגאל אותן ואותנו מייסוריהן.

בהיסטוריה של האינטרנט המודרני, לא היו כנראה שני פספוסים גדולים יותר. שתי חברות שהיו שם ממש בהתחלה, החלוצות המייסדות של העולם החדש הזה, עוד לפני אמזון וגוגל, לפני שמארק צוקרברג נולד, במקרה של AOL, וכשהיה תלמיד בביה"ס היסודי, במקרה של יאהו. 

קראו עוד בכלכליסט:

הן הגיעו לפסגה, עיצבו את השנים הראשונות של הרשת, עמדו להפוך לענקיות טכנולוגיה, אבל שורה של מהלכים כושלים, ניהול גרוע ופספוסים היסטוריים הפכו אותן להערת שוליים בתולדות הרשת, אות אזהרה ליזמים ולחברות מפני ההיבריס של הצלחה מוקדמת.

סרגיי ברין, מייסד גוגל. נדחה על ידי יאהו, צילום: רויטרס סרגיי ברין, מייסד גוגל. נדחה על ידי יאהו | צילום: רויטרס סרגיי ברין, מייסד גוגל. נדחה על ידי יאהו, צילום: רויטרס

AOL, שנוסדה ב־1984, היתה הדרך שבה מרבית האמריקאים התחברו לרשת בעשור וחצי הראשונים לקיומה (אם כי, במשך תקופה ארוכה, זה לא היה בדיוק האינטרנט אלא רשת ייעודית שהפעילה AOL). היא ניסתה לנצל את המומנטום כדי לבנות את השירותים שיהיו המנוע של הרשת בשנים הבאות, רכישת ICQ הישראלית ונטסקייפ היא אחת הדוגמאות הבולטות לכך, אבל התקשתה עם המעבר לפס רחב, פישלה במוצרים וברכישות, וניסתה להתבסס כמעצמת תוכן ופרסום, בעידן שבו מרבית הכסף בתחום עבר לרשתות חברתיות.

הסיפור של יאהו טרגי אפילו יותר. החברה, שנוסדה ב־1994, החלה את דרכה כאינדקס קישורים והיתה הדרך שבה מרבית הגולשים הראשונים גילו את הרשת. גם היא ניסתה למנף את ההצלחה הזו באמצעות בניית שירותים כמו אימייל ומסנג'ר, שאף זכו להצלחה מסוימת והביאו לה מספר גדול של גולשים, שאפשר לה לצוף מעל המים. אבל היא עשתה טעות טרגית שחרצה בסופו של דבר את גורלה, פעמיים. ב־1998, שני דוקטורנטים צעירים מסטנפורד הציעו למכור ליאהו טכנולוגיית מנוע חיפוש שפיתחו, במיליון דולר. יאהו, שרצה למקסם את זמן השהייה של משתמשים באתר שלה, לא התעניינה בטכנולוגיה, ושני הדוקטורנטים פנו להקים חברה משלהם. קראו להם לארי פייג' וסרגיי ברין, ולחברה שהקימו קראו גוגל שמהר מאוד הפכה את יאהו ללא רלוונטית.

ג ג'רי יאנג מייסד יאהו | צילום: גטי אימג'ס ג

 ארבע שנים מאוחר יותר היתה לחברה הזדמנות לתקן את הטעות, כשניהלה מגעים לרכישת גוגל. ואולם המנכ"ל דאז, טרי סמל, נרתע מתג המחיר של 5 מיליארד דולר. כיום, יאהו שווה אולי חצי מזה, וגוגל שהנפיקה שנתיים מאוחר יותר, שווה 1.59 טריליון דולר. גם כשכבר ביצעה רכישות משמעותיות, כמו פליקר ב־2005 או טאמבלר ב־2013, לא הצליחה יאהו להפוך אותן לנכסים מצליחים. היא פספסה הזדמנויות למנף אותן לענקיות מדיה חברתית, ונודעה בעיקר כמקום שאליו הולכות חברות צעירות ומבטיחות כדי לאבד כל רלוונטיות.

טעויות אסטרטגיות, היעדר חזון, קוצר רואי והנהלה כושלת מנעו מיאהו ו־AOL להפוך לשמות חזקים כמו אמזון או אפל. במקום זאת, הן נמכרות שתיהן תמורת 5 מיליארד דולר, עוד שלב בהליך גסיסה ארוך. בעולם אחר, שווי השוק המשותף שלהן יכול היה להיות היום קרוב ל־5 טריליון דולר. לו רק...

תגיות