אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
10 צעדים שיהפכו את הארגון שלכם לבריא יותר בריאות בארגונים | pexels

10 צעדים שיהפכו את הארגון שלכם לבריא יותר

כיום כבר ברור שעובדים בריאים מחסירים פחות ימי עבודה, פרודוקטיביים וחיוניים ובעיקר מאושרים הרבה יותר. ההגיון הזה עובד גם מהצד השני: ארגונים שדואגים לרווחת ולבריאות העובד – נתפסים כמקום עבודה אטרקטיבי יותר

06.05.2021, 20:11 | עידו זילברשטיין, סמנכ״ל לקוחות עסקיים בקבוצת מובמנט

במשך שנים התקבעה בשוק העבודה התפיסה שדאגה לרווחת העובד באה לידי ביטוי בבונוסים, הטבות ושכר. כיום, כבר ברור לכולם שהאושר של העובדים חשוב הרבה יותר מהעושר. הארגונים הטובים והמצליחים בעולם הם בהרבה מקרים גם אלה שהעובדים בהם מאושרים. הם מחסירים פחות ימי עבודה בשל מחלה, נמצאים במצב גופני ונפשי טוב יותר, יצירתיים וחיוניים יותר.

החדשות הטובות הן שלא חייבים להיות ארגון בעל משאבים אדירים, כדי לייצר סביבת עבודה בריאה הרבה יותר. גם אם אתם מנהלי ארגון קטן או בינוני, תוכלו לדאוג ולשפר את בריאות העובדים שלכם מבלי לפרוץ מסגרות תקציב או לבצע שינויים דרסטיים בחלל העבודה. הכירו 10 טיפים שיהפכו את הארגון שלכם לכזה שנעים ובריא יותר לעבוד בו. 

1. עודדו פעילות גופנית

הקמה של חדר כושר במקום העבודה היא אופציה מעולה שתחסוך לעובדים זמן וכסף אך קיימות אופציות נוספות לתמרץ פעילות גופנית בקרב העובדים. חברות רבות מעניקות לעובדים כרטיס מנוי אוניברסלי שמאפשר להם להתאמן במגוון רחב של חדרי כושר או מתחמי ספורט לבחירתם. ימי ספורט ארגוניים ותחרויות נושאות פרסים הקשורות בפעילות גופנית הן גם כלי גיבוש נהדר, כשניתן אף להקים קבוצת ספורט ארגונית ולהצטרף לליגה למקומות עבודה. לבסוף, גם שינוי בתרבות הפגישות, שיעברו מישיבה להליכה, יועיל למטרה. 

2. הקפידו על מה שנכנס למטבחון 

כולם אוהבים מאפה מפנק או עוגייה עשירה ליד הקפה של הבוקר או אחר הצהריים, אבל ההשפעה ארוכת הטווח של תזונה כזו מזיקה לבריאות העובדים. השוק מציע כיום אלטרנטיבות בריאות הרבה יותר, מבלי להתפשר על הטעם. ההיגיון הזה נכון גם להיצע במכונת החטיפים האוטומטית. שינוי הרגלים וסיוע לעובדים בירידה במשקל הוא ערך חשוב שניתן להשגה על ידי הקמת קבוצה משרדית ייעודית לירידה במשקל, לאימוץ תזונה בריאה או לאורח חיים בריא – בליווי דיאטנית אישית או אפליקציה ייעודית. 

תזונה נכונה, pexels תזונה נכונה | pexels תזונה נכונה, pexels


3. הפכו את מקום העבודה לנקי מעישון

מעשנים ומי שנחשפים אליהם נמצאים בסיכון בריאותי גבוה. כמו כן ישנם מחקרים רבים שמעידים על כך שהפריון של עובדים מעשנים נמוך ב15% מעמיתיהם הלא מעשנים. הזמנה של הרצאות, שילוט בולט ורתימה של כלל העובדים לסביבת עבודה נקייה מסיגריות, מייצרים גיבוש שעשוי להקל על סיכויי הגמילה של המעשנים. גם כאן יכול הארגון להירתם על ידי מימון חלקי או מלא של סדנאות להפסקת עישון. 

4. צאו מהלחץ

ככל שחולפות השנים, נחשפים עוד ועוד נתונים ומחקרים שמעידים על הנזקים האדירים של סטרס. סקר של חברת הייעוץ האמריקאית Korn Ferry מ-2019, חשף כי בשלושת העשורים האחרונים עלה רף הלחץ בעבודה בכ-20%. עובדים דיווחו על השפעה שלילית על מערכות יחסים אישיות, קושי בשינה וחלקם אף התפטרו בשל הקושי להכיל את עוצמת הלחץ. כמויות גדולות של סטרס עלולות להוביל בין היתר להשמנה, פגיעה בזיכרון ובמערכות הלב.

מבחינה ארגונית, ניתן לעשות הרבה כדי להקטין את רמות הלחץ. בראש ובראשונה על ידי הדרכות מנהלים ומודעות לסימני מצוקה שמגיעים מקרב העובדים. סדנאות לניהול זמן ולחץ, מיינדפולנס וגישה לסיוע נפשי זמין יסייעו להפחית את רמות הלחץ בארגון. צעד נוסף הוא הקצאה של חללים שקטים ייעודיים, שבהם ניתן לבצע תרגילי נשימה, מדיטציה או כל פעילות מפחיתת לחץ אחרת. 

5. ארגנו ימי בריאות 

ימי גיבוש ממוקדים לבריאות הם דרך יעילה ונוחה מאוד להעלות את המודעות לנושא בקרב הארגון כולו. ימים שכאלה יכולים לכלול פעילויות מחוץ למשרד, סדנאות בכל נושא מתזונה נכונה ועד הפסקת עישון, חלוקה של מדי צעדים לכל העובדים ועוד. תדירות ימי הבריאות משתנה בהתאם להשקעה ולמשאבי הארגון, אך ככל שהיא גבוהה יותר – כך גם התמורה והשינויים בשטח בולטים יותר. 

6. השקיעו בסביבה הפיזית של העובד

ארגונומיה משרדית מתמקדת בשיפור והתאמת סביבת המשרד לעובד - בייחוד בעבודה ממושכת מול מחשב. הישיבה הארוכה מול מסכים עלולה לגרום לפגיעות פיזיות כרוניות, היעדרויות בשל מחלה ובמקרים קיצוניים אף צורך בשיקום. ניתן להפחית את כל אלה בקלות באמצעות פעולות פשוטות כמו הקפדה על כיסאות ארגונומיים ועמדות עבודה מגוונות (למשל, עמדת עמידה), תאורה נעימה ואפקטיבית, הקפדה על הפסקות קבועות לאורך היום והדרכות ליציבה וישיבה נכונה. 

ארגונומיה משרדית, pexels ארגונומיה משרדית | pexels ארגונומיה משרדית, pexels


7. תקשרו את החשיבות הבריאותית בצורה אפקטיבית

מתגו את משרדי הארגון בשלטים מעודדים, השיקו תוכנית בריאות ארגונית הכוללת, בין היתר, סרטונים שיופצו בין עובדי המשרד, השקיעו בדוגמא אישית של מנהלים לקידום בריאות, קדמו מדור בריאות לפרסומים ועדכונים בתפוצת העובדים, הפיצו ניוזלטר קבוע שיעביר מידע רלוונטי והקפידו על שיחות משוב עם העובדים, כדי לוודא שהצעדים אפקטיביים ומועילים מבחינתם. 

8. השקיעו בתכני העשרה ופנאי 

כאמור, סדנאות והרצאות להעשרת העובדים בתחומים שאינם קשורים לעבודה, מעניקים לארגון ולעובד ערך מוסף. הם גם מוכיחים הלכה למעשה את העובדה שהארגון פועל מטעמים כנים ולא מאינטרס צר. נסו להתמקד בתכנים שכוללים פעילויות פנאי ונוגעים לכלל המשפחה של העובד, ואף יכולים להתקיים בהשתתפותה. 

9. הביאו את המומחים אליכם

דרך אפקטיבית במיוחד להדגיש את החשיבות הארגונית לבריאות, היא הנגשה של רופאים ומומחים שמגיעים למקום העבודה. ערכו בדיקות סקר קבועות לאיתור מוקדם של מחלות, אפשר לעובדים גישה לתזונאים ויועצים במגוון תחומי הבריאות, שיחסכו להם החמצה מיותרת של ימי עבודה. בנוסף, פרסמו מידע על בדיקות נדרשות לפי גילאים וקיימו אירועים המוקדשים לימי בריאות בינלאומיים. 

10. מנו גורם אחראי פנימי 

בחרו עובד שיכול להוות מודל לחיקוי ורשמו אותו כאחראי הבריאות הארגוני. ספקו לו הכשרה מתאימה, הגדירו לו יעדים ומדדים ברורים, פרסמו זאת לכלל הארגון ותגמלו אותו בהתאם. 

במבט לעתיד, עשרה צעדים פשוטים מובילים את הארגון אל שינוי תפיסתי חשוב, שבו גם העובד וגם הארגון מרוויחים סביבה מקצועית חיובית ומעצימה. אל תפחדו ליזום ולרתום את העובדים לטובת המטרה החשובה, בסופו של דבר לכל הצדדים יש כאן רק מה להרוויח. 

להרשמה לתחרות ״הארגונים שהכי בריא לעבוד בהם״ לחצו כאן


תגיות