אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
 "מערכת החינוך לא הטמיעה תכנים המקדמים סובלנות" מתפרעים ערבים בלוד | צילום: אלכס קולומוסיקי

מבקר המדינה

"מערכת החינוך לא הטמיעה תכנים המקדמים סובלנות"

בנוסף מצא מבקר המדינה, כי השתתפות בתי ספר בתוכנית למניעת גזענות היא וולונטרית ואינה מחייבת. לא קודמה 'תוכנית מערכתית ייעודית לחיים משותפים בין יהודים לערבים' ובנוסף, משרד החינוך לא קבע מטרות ויעדים לקירוב בין תלמידים חרדים לתלמידי שאר המגזרים

18.05.2021, 16:03 | שלמה טייטלבאום

השנה האחרונה היתה אחת השנים שהציפו על פני השטח את השסעים העמוקים בחברה הישראלית, השסעים בין יהודים לערבים, בין חרדים לחילוניים, בין תרבויות שונות ובין דתות שונות. עפ"י דו"ח מבקר המדינה, מערכת החינוך שלה תפקיד מרכזי באיחוי השסעים הללו או למצער ביצירת מסגרת שתאפשר חיים משותפים – כמעט ולא הצליחה להטמיע תכנים המקדמים סובלנות וחתירה לשלום בתוכניות הלימודים. 

החוק קובע כי החינוך למניעת גזענות ולפיתוח יחס מכבד לזכויות אדם, לשמירת החוק, ולתרבות והשקפת הזולת כמו גם החינוך לחתירה לשלום ולסובלנות בין עמים ובין פרטים - הן מאבני היסוד של החינוך הממלכתי בישראל. עקרונות אלו מנוסחים בצורה ברורה ומפורשת בחוק החינוך הממלכתי. 

יואב גלנט שר החינוך , צילום מסך: לע"מ יואב גלנט שר החינוך | צילום מסך: לע"מ יואב גלנט שר החינוך , צילום מסך: לע"מ

על אף זאת, ממצאי הביקורת בדו"ח מבקר המדינה מלמדים על תוכניות חלקיות ועל יישום לקוי שלהן במערכת החינוך הישראלית. זאת על אף התקדמות מסוימת בתפיסת המשרד שבאה לידי ביטוי במינוי ממונה על הגזענות למערכת החינוך, בשילוב נושא הגזענות בלימודי ההיסטוריה בזרם הממלכתי, ובשילוב נושא הגזענות בתהליך הכשרת עובדי הוראה. 

התפרעויות בעיר המעורת לוד , צילום: יובל חן התפרעויות בעיר המעורת לוד | צילום: יובל חן התפרעויות בעיר המעורת לוד , צילום: יובל חן

מדוח המבקר עולה, כי נכון להיום השתתפות של בתי ספר בתוכנית למניעת גזענות היא וולונטרית ולא מחייבת. בנובמבר 2014 קבעה מנכ"לית משרד החינוך כי תוכנית למניעת גזענות תופעל בכל מערכת החינוך באופן קבוע ושיטתי. אך למרות זאת עולה כי מסמך ההמלצות שגיבש המטה לחינוך האזרחי עדיין לא אושר ע"י המזכירות הפדגוגית של משרד החינוך. כמו כן, מתברר כי למרות שמשרד החינוך הכניס את נושא ה'גזענות' לתוכניות האסטרטגיות שלו, לא גובש מתווה וכלים להטמעתה בתוך בתי הספר. 

בנוגע ליחסי ערבים יהודים, על אף שהמשרד החליט ב-2009 לקדם 'תוכנית מערכתית ייעודית לחיים משותפים בין יהודים לערבים', התוכנית לא נוסחה ולא קודמה, לא נעשה מיפוי של כלל הפעילויות שמתקיימות כעת באגפי המשרד ובבתי הספר, ואפילו לא הוחלט האם לכלול את הנושא של ערבים-יהודים בתכנית הכללית של גזענות, או לייחד לנושא זה תכנית נפרדת.

בנוגע לתלמידי מערכת החינוך החרדי עולה תמונה עגומה: משרד החינוך לא קבע מטרות ויעדים ייחודים לקירוב בין תלמידים חרדים לתלמידי שאר המגזרים. זאת למרות דעות קדומות וסטראוטיפים שליליים של בני נוער כלפי אוכלוסייה זו, ולהפך. כמו כן, עולה כי תלמידים מהמגזר החרדי אינם נפגשים עם תלמידים ממגזרים אחרים.


תגיות