אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרבעון הראשון של רייזור לאבס הוא יותר שן חלב משן בינה רז רודיטי Raz Roditi Razor Lab

ניתוח כלכליסט

הרבעון הראשון של רייזור לאבס הוא יותר שן חלב משן בינה

החברה, שמציעה פתרונות בינה מלאכותית לארגונים ונסחרת רק מפברואר, רשמה צניחה של 43% בהכנסות ועברה להפסד תפעולי. המנכ"ל רז רודיטי צופה המשך ירידה בהכנסות גם ברבעון השני; כתבה חמישית בסדרה

19.05.2021, 07:32 | יניב רחימי

השתתפות בהנפקה ראשונה של מניות דומה ליציאה לטיול בחו"ל עם מישהו שפגשת רק לפני שבועיים בסניף של "למטייל". הרושם הראשוני חיובי והפוטנציאל מבטיח, אבל לפעמים מסתתרת מעבר לפינה הפתעה לא נעימה. מחלוקות במהלך טיול משותף יכולות לצוץ כבר בדרך לנמל התעופה, ובמקרה של IPO – אכזבות עלולות להופיע כבר עם פרסום הדו"חות הכספיים הראשונים.

רייזור לאבס (Razor Labs), שהצטרפה לבורסה בתל אביב בפברואר השנה, פרסמה בסוף השבוע האחרון את דו"חותיה לרבעון הראשון, ואלה מצביעים על צניחה בהכנסות ומעבר להפסד תפעולי.


קראו עוד בכלכליסט:


ההכנסות גולחו מיד אחרי ההנפקה

בראשית פברואר השנה גייסה רייזור לאבס 116 מיליון שקל בהנפקת מניות ראשונה (IPO) בבורסה לניירות ערך, לפי שווי חברה של 494 מיליון שקל (אחרי הכסף). ההנפקה זכתה לאמון מצד המשקיעים המוסדיים, ושניים מהם — פסגות (8.5%) ומגדל (6.1%) — אף נהפכו לבעלי עניין בחברה. בשלושת ימי המסחר הראשונים של רייזור לאבס זינקה מניית החברה בבורסה ב־32%, אך מאז היא החלה לרדת באופן הדרגתי. ערב פרסום הדו"חות הכספיים לרבעון הראשון עמד ההפסד של המשתתפים בהנפקה על 5%. לא נעים, אבל גם לא נורא.

הנקודה המטרידה היא שלקראת היציאה לחופשת חג השבועות פרסמה רייזור לאבס את הדו"חות הכספיים, שהצביעו על הרעה משמעותית בביצועים העסקיים שלה במהלך הרבעון הראשון שלה כחברה ציבורית. הכנסות החברה הסתכמו ב־3.6 מיליון שקל בלבד, צניחה של 43% בהשוואה להכנסות ברבעון המקביל, שהסתכמו ב־6.3 מיליון שקל. רווח תפעולי של 0.9 מיליון שקל, שנרשם ברבעון הראשון של 2020, נהפך להפסד תפעולי של 7.9 מיליון שקל ברבעון המדווח, וגם בנטרול הוצאות עבור תשלום מבוסס מניות, ההפסד התפעולי מסתכם ב־5.7 מיליון שקל.

ניתוח התוצאות העסקיות של רייזור לאבס לפי מגזרי פעילות מגלה תמונה מעניינת. בתחום פתרונות הבינה המלאכותית, שבמסגרתו החברה מפתחת פתרונות מותאמים אישית לבעיות ארגוניות קריטיות, התכווצו ההכנסות ב־56%. לעומת זאת, בתחום מוצרי הבינה המלאכותית, שבמסגרתו עוסקת החברה בפיתוח מוצרים תחת מודל רישוי SaaS מבוסס ענן, היא הציגה זינוק של 303% בהכנסות.

הבעיה היא שתחום הפתרונות שהתכווץ היה אחראי ל־96% מההכנסות של רייזור לאבס, בעוד חלקו של תחום המוצרים שהתרחב בהכנסותיו עמד על 4% בלבד. הכוונה של רייזור לאבס לרכז מאמץ לקידום ופיתוח הפעילות שלה בתחום המוצרים מופיעה במפורש בתשקיף של החברה, אולם הצלילה בהכנסות מגזר הפתרונות היא בגדר הפתעה.



ברייזור לאבס מסבירים את הצניחה בהכנסות מגזר הפתרונות ביישום אסטרטגיית הפעילות של החברה. זו מתבטאת בסינון עסקאות ומיקוד המכירות בפתרונות המזוהים כפתרונות ליבה בעלי פוטנציאל השאת ערך משמעותי לתעשייה, וכאלה שיאפשרו מכירות חוזרות. עוד צוין בדו"ח הרבעוני, שהחברה מתמקדת בהשקעה בשיפור ביצועי פתרונות ללקוחות שהיא מעריכה כי קיימות אפשרויות צמיחה משמעותיות בפעילות איתם בשנים הקרובות. ברייזור לאבס צופים כי בטווח הבינוני תחום הפתרונות יציג צמיחה בהכנסות, אולם להערכת החברה ובהתאם לתחזיותיה, הקיטון בפרויקטים בתחום הפתרונות צפוי להמשיך ולהביא לקיטון בהכנסות במהלך המחצית הראשונה של 2021.

בתחום מוצרי הבינה המלאכותית ממשיכה רייזור לאבס במאמצי פיתוח המוצר DataMind AI, שבאמצעות כמה אלגוריתמים מורכבים נועד להפוך מכונות ייצור מסורתיות למכונות חכמות. זאת בעקבות הוספת רובד של בינה מלאכותית, שמתבצע על שרתי החברה. מדובר במוצר המבוסס על עיבוד מידע (Big-Data) היסטורי, הקיים במערכות ובמכונות, ועל מידע הנובע ממערכות הייצור בזמן אמת, ומטרתו להציג חיווי לאיתור מוקדם של תקלות צפויות במערכות או לאיתור חוסר יעילות בתהליכי עבודת המכונה.

חתמה על הסכם יצרן ציוד מקורי עם SAP

במועד פרסום הדו"ח הרבעוני דיווחה רייזור לאבס על הסכם יצרן ציוד מקורי (OEM) עם חברת SAP. לפי ההסכם, SAP תנגיש לרייזור לאבס שירות מבוסס ענן, שיאפשר פיתוח של אינטגרציה ותהליכי אוטומציה בין המוצר של החברה למידע רלבנטי במערכות SAP של לקוחות SAP. הפיתוח יאפשר ללקוחות SAP פתרון אינטגרטיבי ומלא על פני תהליכי הייצור. במסגרת ההסכם תשלם רייזור לאבס ל־SAP דמי מינוי רבעוניים ועמלה בעבור מכירות ללקוחות בחנות האפליקציות של SAP.

נכון להיום, רייזור לאבס החלה בהטמעת המוצר בחברת חשמל מקומית, ואף החלה בבדיקת היתכנות עבור חברה מקומית לייצור נייר. עם זאת, בשלב זה החברה צופה כי לא יופקו הכנסות מהותיות בתחום המוצרים במהלך 2021.

בתגובה לדו"חות איבדה אתמול מניית רייזור לאבס 12.5%. רז רודיטי, מייסד־שותף ומנכ״ל החברה, אמר ל"כלכליסט" כי "אנחנו ממשיכים במימוש האסטרטגיה לפיתוח מגזר מוצרי ה־AI ולפיתוח מוצר הדגל, שנועד להפוך מכונות ייצור לחכמות, וממשיכים ביצירת שיתופי פעולה שיאפשרו הפצה יעילה של המוצר בתום הפיתוח. מגזר פתרונות הבינה המלאכותית אמנם נחלש מעט לעומת הרבעון הרביעי ב־2020, אך אנחנו צופים כי אין מדובר במגמה, אלא בירידה שתאפיין רק את המחצית הראשונה. אנו מאמינים כי במגזר זה יש עוד פוטנציאל צמיחה ניכר".

בניגוד ליתר החברות, שהבינה המלאכותית משתלבת בפעילותן, הרי שברייזור לאבס מדובר בפעילות הליבה של החברה — אם בפתרונות מותאמים אישית ואם במוצרים מבוססי ענן.

רייזור לאבס מתמקדת בתחום התעשייה ומציינת כי היעילות הממוצעת במפעלים בעולם עומדת על 65% בלבד. הסיבות לכך מגוונות וכוללות קונפיגורציית מכשור לא אופטימלית, צווארי בקבוק והשבתות לא מתוכננות עקב תקלות במכשור.

הצורך של החברה באנשי מקצוע הוביל בסוף 2017 להקמת Future Learning, בית ספר לתחומי הבינה המלאכותית, שנועד לפתור כשל שוק של מחסור במהנדסי בינה מלאכותית.


מנכ"ל רייזור לאבס רז רודיטי מנכ"ל רייזור לאבס רז רודיטי מנכ"ל רייזור לאבס רז רודיטי


תגיות