אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
40 שנה לתקיפת הכור: הטייסים שמפציצים בעזה היו רוצים להתחלף במשימות תקיפת חיל האוויר בעזה | צילום: רויטרס

40 שנה לתקיפת הכור: הטייסים שמפציצים בעזה היו רוצים להתחלף במשימות

בערב שבועות של 1981 הפציצו שמונה טייסי אף-16 של חיל האוויר את הכור הגרעיני בעיראק. כיום הטייסים יוצאים להפצצות בעזה, כאשר למעט פעולות ההמראה, הנחיתה ושחרור הפצצות, אין שום דמיון ביניהן מלבד אחד, שהופך את משימת עזה לקשה שבעתיים

19.05.2021, 09:53 | משה גורלי

1. בערב חג השבועות, בדיוק לפני 40 שנה, הפציץ חיל האוויר את הכור הגרעיני העיראקי. שמונה טייסי אף-16 טסו 1,100 ק"מ כדי לסכל איום גרעיני פוטנציאלי על מדינת ישראל. בעת הזו יוצאים טייסי אף-16 למשימות שונות בתכלית - להפצצות בעזה. מותר להניח שהטייסים של היום היו עושים הכל כדי להתחלף עם עמיתיהם מלפני 40 שנה, אפילו ולמרות שמאזן הסיכונים נוטה בפירוש לרעת מפציצי הכור. אחת הסיבות לכך היא האתוס והמורשת. מה יספר לנכדו הסבא שהפציץ בעיראק לעומת סיפורו של הסבא שהפציץ בעזה: הורדנו בניינים, הפצצנו שכונות. אבל יש סיבה נוספת, חשובה הרבה יותר.


קראו עוד בכלכליסט:


תקיפות חיל האוויר בעזה, צילום: איי פי תקיפות חיל האוויר בעזה | צילום: איי פי תקיפות חיל האוויר בעזה, צילום: איי פי

למעט פעולות ההמראה, הנחיתה ושחרור הפצצות, אין שום דמיון בין שני סוגי המשימות. בהפצצות עזה אין את שני אתגרי הפצצת הכור העיקריים - חציית הטווח ללא תדלוק אווירי ואיום הפלה ממשי. ולמרות זאת, יש הבדל אחד שהופך את משימת עזה לקשה שבעתיים ממשימת הכור: הידיעה על "הנזק המשני", הביטוי המקצועי המכובס לאפשרות הרג של חפים מפשע, בתוכם נשים וילדים, במהלך שיטוח המגדלים והשכונות. הכוונה כאן אינה לפתח את הדיון המוסרי בהפצצת אויב שפועל מתוך אוכלוסייה אזרחית, ויורה ישירות על האוכלוסייה האזרחית שלנו. המציאות הזו אמורה להקל על מצפונם והתמודדותם של הטייסים. והם אמורים לשאוב הקלה גם מהיועצים המשפטיים שמאשרים ומבטלים משימות שבהן ה"נזק המשני" הופך לראשי. ועדיין, למרות הנסיבות המקילות, אין להקל בכובד הנטל שנושאים מפציצי עזה על ליבם ומצפונם. 

2. במהלך ההפגנות נגד נתניהו בשנה החולפת בלטה נוכחותם של טייסים. קשה לדעת אם מספרם היחסי היה גבוה משריונרים או צנחנים, אבל הטייסים שזוהו בשמם היו מפניה הבולטים של המחאה. בראשם כמובן אמיר השכל הבלתי נלאה, והיו גם אסף אגמון, גיא פורן, קובי ריכטר, אהרון ברנזון, איתן סטיבה. וגם זאב רז שהוביל את תקיפת הכור. חברו לתקיפה ההיא יפתח ספקטור היה מחותמי מכתב סרבנות הטייסים מ-2003. שם בולט נוסף מהמכתב: יונתן שפירא מהשיר של איה כורם. אגב, מכתב הטייסים עלה לדיון בכנס מיוחד של הכנסת. ראש החץ הפרלמנטרי לתקיפת הטייסים היה כמובן נציג הימין: ח"כ יחיאל חזן מהליכוד, האיש שהותיר חותם כפול על חיינו הציבוריים: הרשעה בהצבעה כפולה ובן ממשיך, ח"כ אורן חזן. "הם בוגדים בחינוך ובערכים של עם ישראל", תקף גיבור הריאליטי יחיאל חזן את גיבור תקיפת הכור ואת חבריו.


הריסות בניינים בעזה, AFP הריסות בניינים בעזה | AFP הריסות בניינים בעזה, AFP


3. הסיפור הזה יכול להיות נושא למחקר שיבדוק את הקשר בין נוכחות הטייסים במחאות לבין רגישות מוסרית, נטייה פוליטית, מנהיגות, אינטליגנציה וכיוצא באלה. ואולי לא מדובר בממצאים משמעותיים, ואולי צדק גדעון לוי עם "הרעים לטיס" שלו. בכל מקרה, לחיזוק ותמיכת "הטובים לטיס" אביא את הסיפור הבא.

אחרי שהטייסים חזרו בשלום מהפצצת הכור בעיראק, הגיע ראש הממשלה מנחם בגין לביקור בטייסת כדי לברך ולהודות. לפני בואו, התבקשו טייסים שלא להחנות, כהרגלם, את המכוניות ליד מבנה הטייסת. ולמה? בגלל שחלק מהמכוניות נשאו בגאון על שמשותיהם סטיקרים של 'שלום עכשיו' ובבסיס היה מי שהפגין רגישות וחשב שלא מנומס לקלקל לבגין את מצב הרוח. בכל זאת, שמאלנים.


תגיות