אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תנופורט תשלם רק 4.3% מהשומה של רמ"י על מתחם בילו כידן דהרי בעלים של חברת ה נדלן המניב תנופורט | צילום: ישראל הררי

בלעדי

תנופורט תשלם רק 4.3% מהשומה של רמ"י על מתחם בילו

החברה של כידן דהרי וירון אדיב ורשות מקרקעי ישראל בפשרה מפתיעה. תנופורט, שבינתיים קיבלה אישור מהמועצה האזורית לשימוש חורג במתחם, תשלם 7 מיליון שקל, והתיק נגדה, שכלל צווי הריסה והפסקת מסחר, ייסגר

26.05.2021, 07:48 | גולן חזני

חברת תנופורט שבבעלות (100%) כידן דהרי וירון אדיב הגיעה להסכמות מפתיעות עם רמ"י (רשות מקרקעי ישראל), לגבי הסכסוך בנוגע לשומות עבור המרכז המסחרי של החברה בצומת בילו. 


קראו עוד בכלכליסט:


במשך שנים דרש מנהל מקרקעי ישראל, (רמ"י כיום) מתנופורט תשלום של 160 מיליון שקל, שכולל ריביות על שומה מקורית של 109 מיליון שקל, שאותם גם תבע בבית משפט. בהליך גישור בפני השופט בדימוס ירון קלקשטיין נקבע בסופו של דבר כי תנופורט תשלם 6.9 מיליון שקל בלבד למנהל והתיק יסגר. 

דהרי ואדיב רכשו את תנופורט ב־2017 מידי הכונס של נכסי אליעזר פישמן תמורת 160 מיליון שקל וחוב של 250 מיליון שקל נוספים. מול תנופורט התמודדו על הרכישה, בין היתר, שיכון ובינוי, נכסים ובניין, מגה אור וחברות נדל"ן נוספות. חלק מהמתמודדים נרתעו מהתביעה הגדולה של רמ"י נגד החברה, הפחיתו אותה מהשווי של תנופורט, והגישו הצעות נמוכות יותר. 

דהרי ואדיב סברו שיוכלו להתמודד עם התביעה. הדרישה של המנהל לוותה גם בצווי סגירה למתחם ובצווי הריסה למבנים שבו. תנופורט עצמה תבעה במקביל 6 מיליון שקל מהמנהל. השומה של המנהל התבססה על טענה שהמתחם מוגדר בתב"ע (תוכנית בינוי עיר) כבית אריזה, שהמיסים המוטלים עליו נמוכים בהרבה מזה של שטח למסחר, שבו נעשה שימוש בפועל במתחם. הסכום שדרש המנהל הורכב מהפרשי השומות בגין הנכס בין שני הייעודים השונים, לאורך השנים. למעשה, תנופורט כבר קיבלה מהמנהל צו להפסקת שימוש מסחרי בנכס החל ממרץ 2022. 

ב־2019 קיבלה תנופורט מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה של המועצה האזורית גזר, שבתחומה נמצא המתחם, לשימוש חורג, כלומר אישור להשתמש בו כמתחם מסחרי לשלוש שנים. האישור ניתן לאור הכללתו של הנכס בתכנית הכוללת של המועצה האזורית כאזור המיועד לפיתוח מסחר ותעסוקה, כאשר מתחם זה הוא אזור המסחר היחיד במועצה האזורית גזר. 

הפשרה שהושגה בסופו של תהליך, קובעת גם כי המתחם יוחכר לתנופורט ל־49 שנים נוספות, תוך הגדרתו בתב"ע עם ייעוד למסחר, שאותו אמורה לקבל תנופורט בחודשים הקרובים. צווי הסגירה וההריסה למתחם בוטלו. תנופורט הפרישה בגין התביעות האלה עד היום 16.6 מיליון שקל בדו"חותיה. המתחם מהווה כ־20% מהכנסות תנופורט בשנה ושוויו בספרי החברה הוא 48 מיליון שקל. שווי זה אמור לעלות בעקבות הסכם הפשרה.

מתחם בילו משתרע על פני 25 דונם ושטח בנוי של 10,800 מ"ר שמושכרים, בין היתר, לרשתות יוחננוף, מחסני חשמל ומגה ספורט. דמי השכירות הממוצעים במתחם ל־78 שקל למ"ר ב־2020, בגלל מגפת הקורונה, לעומת 86 שקל למ"ר ב־2019. גם ה־NOI ירד מ־8.2 מיליון שקל ל־6.4 מיליון שקל ב־2020 בעקבות הסגרים בשנת המגפה, אולם ב־2021 חלה התאוששות שצפויה לבוא לידי ביטוי בדו"חות החברה שצפויים להתפרסם במהלך השבוע, כשהמספרים צפויים להיות טובים יותר אף מ־2019. תנופורט היא חברת אג"ח מדווחת, ומניותיה אינן נסחרות בבורסה.

דהרי ואדיב רכשו בשנה האחרונה את הבעלות על חברת מרכזי מסחר נוספת, ישפרו, שאותה רכשו תמורת 800 מיליון שקל מידי נכסים ובניין כשהיתה בשליטתו של אדוארדו אלשטיין שהגיע לחדלות פירעון. העסקה התמשכה על פני שנה וחצי והושלמה רק לפני חודשיים. דהרי ואדיב הסתייעו ברכישה זו במימון שקיבלו מבנק מזרחי־טפחות ומחברת ריט 1 שאמורה לרכוש את המרכז המסחרי של ישפרו בעיר מודיעין.



כידן דהרי (מימין) וירון אדיב, צילום: ישראל הררי כידן דהרי (מימין) וירון אדיב | צילום: ישראל הררי כידן דהרי (מימין) וירון אדיב, צילום: ישראל הררי


תגיות