אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הוקפאה תוכנית המתאר החדשה לנתב"ג בעקבות עתירת תושבי הסביבה נתב"ג | צילום: ערן גרנות

הוקפאה תוכנית המתאר החדשה לנתב"ג בעקבות עתירת תושבי הסביבה

תושבי מזור ובארות יצחק טוענים כי רעש המטוסים עלול לפגוע קשות בבריאותם. ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים במינהל התכנון החליטה להעביר את הנושא לבדיקת ועדה בינמשרדית

27.05.2021, 13:25 | יובל שדה

ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע) במינהל התכנון החליטה להקפיא את תוכנית המתאר החדשה לנתב"ג, המיועדת להקל את עומס הנחיתות בנמל התעופה. זאת בעקבות עתירה לוועדה של תושבי היישובים הסמוכים מזור ובארות יצחק בטענה כי לרעש המטוסים השלכות בריאותיות כבדות משקל בטווח הקצר והארוך. 

ההחלטה משפיעה על כלל היישובים, רשויות מקומיות ומועצה אזורית חבל מודיעין ושדות דן, שנמצאים בעוטף נתב"ג וסובלים גם ממסלולי הנחיתה וגם ממסלולי ההמראה.

במהלך הדיונים הגישו משרדי הגנת הסביבה והבריאות הסתייגויות דומות להתנגדויות היישובים. התושבים טוענים כי כעת נעשה תיקון טעות ונקבע תהליך נורמטיבי שבו בודקים את העובדות לפני שמקבלים החלטות שמשפיעות על חיי למעלה ממיליון אזרחים שגרים מסביב לנתב"ג.

למעשה היום לאור שמיעת ההתנגדויות והעיכובים הרבים בהבאת התמ"א לאישור, בין היתר בשל מגפת הקורונה  – המשרד להגנת הסביבה חשב שעל אף החלטת המועצה הארצית – יהיה נכון, גם ציבורית, לקיים את עבודת הצוות הזה כבר היום ולהתמודד עם הסוגיות הללו טרם אישורה. זאת כדי להבטיח לציבור כי יש מעטפת שלמה לסוגיות המטרידות אותו, בדגש על היבטי הרעש. 

מי שייצגו את התושבים בעתירה הם עורכי הדין עופר צור ודניאל לסרי ממשרד גורניצקי ושות', משרד ענת בירן, עו"ד נרי ירקוני ויועצים מקצועיים בתחומי אקוסטיקה ובריאות הציבור כגון ד"ר אסנת ארנון, פרופ' גלעדי ועוד.

לפי תוכנית המתאר, חלק מנחיתות המטוסים צפויות לעבור ממסלול הנחיתה המערבי (מסלול 12), שמגיע מכיוון הים, אל מסלול הנחיתה הצפוני (מסלול 21). נכון לעכשיו, מסלול 21 עובר מעל יישובים סובבי נתב"ג כמו מזור ובארות יצחק, ופועל עד השעה 23:00, ואינו משרת מטוסים בעלי ארבעה מנועים בשל מגבלות רעש. 

תוקם ועדה בינמשרדית

הוולנת"ע החליטה להעביר את נושא הרעש לבדיקת ועדה בינמשרדית. הוועדה תכלול נציגים ממשרדי הבריאות, רה"מ, הפנים, הגנת הסביבה, הביטחון, התחבורה ,רש"ת, רמ"י, מינהל התכנון, גופי סביבה ועוד. בשלב זה לא ידוע מתי תתכנס הוועדה.

 נתב"ג, צילום: ערן גרנות נתב"ג | צילום: ערן גרנות  נתב"ג, צילום: ערן גרנות

העותרים ממזור ובארות יצחק הציגו לוולנת"ע, באמצעות עורכי הדין צור ולסרי, חוות דעת רפואית שמשקפת את נזקי רעש המטוסים. 


העותרים מיישובי עוטף נתב"ג הציגו לוולנת"ע חוות דעת רפואית שמשקפת את נזקי רעש המטוסים. התושבים ציינו כי מחקרים שנעשו בעבר היו על נזקי רעש נמוכים משמעותית מאלה הקיימים בבארות יצחק ובמזור, וגם ברעשים הנמוכים יש נזק כבד הכולל בין השאר ירידה בשמיעה, הפרעות שינה ופגיעות נוספות בבריאות. 

מסלול נחיתה והמראה בנתב"ג , דני שדה מסלול נחיתה והמראה בנתב"ג | דני שדה מסלול נחיתה והמראה בנתב"ג , דני שדה

חוות הדעת קבעה כי נזקים אלה חמורים יותר בקבוצות סיכון כגון ילדים, קשישים ואנשים עם מחלות רקע. בעתירה נכתב: "לא ניתן יהא לקיים שגרת חיים כלשהי ביישובים אלו בלי להיחשף לנזקים בריאותיים חמורים, ואין מנוס מלפעול להעתקת כל תושבי מזור ובארות יצחק ליישוב באזורים נטולי זיהום רעש משמעותי".

בעבר המועצה הארצית לתכנון ובנייה מסרה ל"כלכליסט" כי עדכון תוכנית המתאר "חיוני לתמ"א שאושרה לפני יותר מ-20 שנה, זאת לאור היקף הפעילות בנתב"ג שגדל מ-7 מיליון למעל 23 מיליון נוסעים בשנה". לדבריה, חשיבות העדכון היא במניעת הרעש החריג באזורים שלא היו תחת הגבלת בינוי וכן בחלוקה שווה יותר של הנחיתות בין המסלול המערבי, עליו עד היום נחתו מרבית הטיסות, לבין המסלול הצפוני שהיה בשימוש מוגבל. זאת כדי להבטיח את המשך הפעילות השוטפת, היעילה והבטוחה של נתב"ג, וכדי להתאים בין הגבלות הבנייה סביב השדה ובין הרעש בפועל.


תגיות