אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רפורמה בעצמאות המנהלים בבתי הספר: יוכלו לנייד 30% משעות הלימוד בין המקצועות גיל נחושתן

רפורמה בעצמאות המנהלים בבתי הספר: יוכלו לנייד 30% משעות הלימוד בין המקצועות

הרפורמה שעליה הכריז שר החינוך יואב גלנט מתייחסת בשלב זה רק לבתי הספר היסודיים ולחטיבות הביניים, ואמורה להיות מיושמת בשנת הלימודים הקרובה. מנכ"ל המשרד הבטיח להציג רפורמה של עצמאות כספית וארגונית בתוך שבועות; יו"ר התאגדות המנהלים העל-יסודיים: "התוכנית כללית ומעורפלת מדי"

27.05.2021, 14:08 | שחר אילן

שר החינוך יואב גלנט הציג היום (ה') תוכנית להרחבת העצמאות של מנהלי בתי הספר. לפני כשנה הודיע גלנט על כוונתו להציג רפורמה של עצמאות למנהלים, והיום הוצגה רק הפעימה הראשונה שלה.

קראו עוד בכלכליסט:

על פי התוכנית, שאמורה להיות מיושמת בשנת הלימודים הקרובה, תוגדל האפשרות העומדת לרשות המנהלים לנייד שעות לימוד בין מקצועות מ-15% ל-30%. אמצעים נוספים להרחבת הגמישות יהיו לימודים שמשלבים מקצועות שונים וכן אפשרות ללמד עד יום לימודים מרחוק. 

התוכנית, שמכונה גפ"ן (גמישות פדגוגית וניהולית), מתייחסת בשלב זה רק לבתי הספר היסודיים ולחטיבות הביניים ואינה כוללת גמישות ארגונית תקציבית. 

מנכ"ל משרד החינוך עמית אדרי אמר שתוכנית להגברת העצמאות בתחומים אלה תוצג בשבועות הקרובים. הצורך בהצגת הרפורמה הפדגוגית כבר עכשיו הוסבר בכך שהמנהלים צריכים להתחיל להכין את מערכות השעות של שנת הלימודים הבאה.

שר החינוך יואב גלנט , צילום: נמרוד גליקמן, שלו שלום שר החינוך יואב גלנט | צילום: נמרוד גליקמן, שלו שלום שר החינוך יואב גלנט , צילום: נמרוד גליקמן, שלו שלום

בהודעת המשרד נאמר: "התוכנית היא תוצר של עבודה מקיפה ומעמיקה שערכו שר החינוך ומנכ"ל המשרד, בחינה של מגמות חינוכיות, השוואה למדינות ה-OECD, איסוף ועיבוד של לקחים ממדינות רבות ברחבי העולם בזיקה לקורונה, מאות שולחנות עגולים והתייעצות עם מומחים".

התוכנית החדשה מתייחסת בינתיים רק לבתי הספר היסודיים ולחטיבות הביניים. התוכנית מבוססת על חלוקת מקצועות הלימוד לאשכולות ויצירת אשכול נוסף של בחירה והעשרה. המנהל יוכל  לנייד שעות בתוך האשכולות וכן לנייד 25% מהשעות בין האשכולות. הוא יוכל להשתמש באשכול הבחירה וההעשרה ללימוד מקצועות נוספים או לתגבור מקצועות קיימים. בסך הכל מדובר בכעשר שעות שבועיות שהוא יוכל לנייד לכל כיתה. 

מנשה לוי, יו"ר ארגון בתי הספר העל-יסודיים, יאיר שגיא מנשה לוי, יו"ר ארגון בתי הספר העל-יסודיים | יאיר שגיא מנשה לוי, יו"ר ארגון בתי הספר העל-יסודיים, יאיר שגיא

אדרי ציין עוד מרכיבים של גמישות. אחד מהם הוא האפשרות לבצע לימודים בינתחומיים, כמו לימוד גאוגרפיה באנגלית או לימוד של צרכנות, הכולל מתמטיקה וכן כישורי חיים. כן תתאפשר למידה מרחוק בהיקף של עד יום לימודים בשבוע. 

מרכיב נוסף בתוכנית יהיה פיקוח מדורג. מידת הליווי, ההדרכה והבקרה תשתנה בהתאם לחוזק בית הספר. ליווי מצומצם יינתן לבתי ספר חזקים, ובתי ספר חלשים יקבלו ליווי צמוד. מרכיב שיגביל מאוד את הגמישות הוא "שמירה על זכויות עובדי ההוראה והיקף משרתם". המרכיב הזה יקשה מאוד לצמצם לימוד מקצועות קיימים או להנהיג מקצועות למידה חדשים.

גלנט אמר ש"יש צורך להעניק למנהלים יותר משאבים וסמכויות. האחריות ממילא אצלם". אדרי אמר שהרפורמה בנושא הכספי והארגוני תוצג בתוך שבועות. לדבריו, "30% גמישות זו גמישות כמעט מלאה". עוד אמר שהתוכנית תאפשר למורים חופש ללמד בשיטות חדשניות.

יו"ר התאגדות המנהלים העל-יסודיים מנשה לוי אמר בתגובה: "על פי התוכנית, תוכניות הלימוד ממשיכות להיות מונחתות על בתי הספר. התוכנית כללית מדי ומעורפלת מדי, לא ברור לי מה פירוש המושג גמישות ניהולית של 30%. מי יקבע מה זה 30%? אם המפמ"רים (מפקחים מרכזי מקצוע) יקבעו, הם יהפכו את זה ל-10%". לוי הזכיר שהמשרד הכריז על 30% קיצוץ בחומר לבחינות הבגרות בתקופת הקורונה, ובפועל המפמ"רים קיצצו רק 15%.


שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות