אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ביג עברה לרווח, אך רשמה ירידה בהכנסות מדמי שכירות עקב הסגרים צילום: ביג מרכזי קניות

ביג עברה לרווח, אך רשמה ירידה בהכנסות מדמי שכירות עקב הסגרים

ההשתלטות על אפי נכסים אמנם הגדילה ברבעון הראשון את ההכנסות מדמי שכירות של הקבוצה ב-53%, אך חברת הנדל"ן המניב רשמה נסיגה של 13% בנתון על רקע המגפה; עם זאת, הקבוצה סיימה עם רווח נקי של כ-61.6 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-165.7 מיליון שקל ברבעון המקביל, ברקע ירידה חדה בגודל השיערוכים השליליים

27.05.2021, 14:10 | חזי שטרנליכט

קבוצת ביג רשמה עלייה בהכנסות מדמי שכירות נטו ובנתוני הרווחיות (FFO) ברבעון הראשון מהתרחבות בעסקיה. זאת בעקבות ההשתלטות על אפי נכסים בינואר השנה ואיחוד אפקטיבי של התוצאות הכספיות שלה בדו"חות ביג.


קראו עוד בכלכליסט:


בישראל הפעילות של המרכזים הפתוחים של ביג, שהיתה מושבתת במהלך יותר ממחצית הרבעון הראשון, רשמה ירידה בהכנסות נטו מדמי שכירות בשיעור של 13.2%.


מרכז קניות קניון ביג באר שבע, צילום: ביג מרכזי קניות מרכז קניות קניון ביג באר שבע | צילום: ביג מרכזי קניות מרכז קניות קניון ביג באר שבע, צילום: ביג מרכזי קניות


בדומה לחברות אחרות המנהלות נדל"ן מניב בתחום המסחרי, לפי נתוני ביג הפדיונות במרכזים שלה בישראל עלו בשיעור של 20% בחודשים מרץ-אפריל ביחס ל-2019, השנה שקדמה לקורונה - מה שמעיד על התאוששות וחזרה הדרגתית לשגרה. בחוזי השכירות החדשים נרשמה עלייה של 2% במחירי השכירויות.

"הרבעון הראשון הושפע מהסגר השלישי בשל אירוע הקורונה, שהביא לכך שמרכזי החברה בישראל, פרט לחנויות חיוניות, היו סגורים בכל חודש ינואר עד 20 בפברואר. למרות זאת, אנחנו מציגים היום תוצאות תפעוליות חיוביות ורווח נקי של כ-62 מיליון שקל", אמר המשנה למנכ"ל ביג אסף נגר. 

לדבריו, "במהלך הרבעון השלמנו בהצלחה את רכישת השליטה באפי נכסים, מהלך שיאפשר לנו, בשיתוף עם הנהלת אפי, להעמיק את פעילות החברה בתחום הנדל"ן המניב באזורי הפעילות של אפי, בהם אנו מזהים פוטנציאל משמעותי ליצירת ערך".

ה-NOI של ביג ברבעון הראשון עלה ב-53% ל-215.1 מיליון שקל, בעיקר מהכללת נתוני אפי נכסים בדו"חות. הרווח התזרימי התפעולי (FFO) עלה ב-11% ל-99.4 מיליון שקל. אם בודקים את ה-NOI של החברה מפעילותה בישראל בלבד, הוא ירד ב-13.2% ל-67.7 מיליון שקל. ה-NOI בארצות הברית ירד ב-7.5% ל-13.1 מיליון דולר. בפעילות בסרביה נרשמה ירידה של 12.6% ב-NOI ל-3.33 מיליון יורו. 

ביג סיימה את הרבעון הראשון עם רווח נקי של כ-61.6 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-165.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ההשפעה החיובית נבעה בעיקר מירידה בגובה השיערוכים בנדל"ן של החברה. ברבעון הראשון השנה היתה ירידה של כ-29 מיליון שקל בשווי של נדל"ן להשקעה ונדל"ן בהקמה, לעומת ירידה של כ-239 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.  

פילוח הנדל"ן לפי השווי שלו בקבוצת ביג מלמד ש-50% ממנו ממוקמים בישראל, 17% ברומניה, 15% בארצות הברית, 11% בסרביה והיתרה מתחלקת בין פולין, בולגריה וצ'כיה. 64% מהנדל"ן (במונחי שווי) הם נדל"ן מסחרי, 23% משרדים וחניונים, והיתרה קרקעות ומגורים. מניית החברה נסחרת בעלייה של 0.5% בבורסה בצהריים למחיר המגלם לה שווי שוק של 8 מיליארד שקל. ב-12 החודשים האחרונים עלתה מניית ביג ב-75%.

מנכ"ל ביג, חי גאליס, אמר בשיחה עם "כלכליסט" כי הרבעון הראשון היה "האחרון שהקורונה הכתה עוד בישראל במלוא עוצמתה. 50 ימים מתוך 90 עברו בסגר. בסופו של דבר הפגיעה אצלנו היתה הרבה יותר קטנה מאשר בקניונים הסגורים למשל. הרבה מהחנויות הצליחו להמשיך ולהישאר פתוחות במהלך הסגר, משום שהיה מדובר בסופרמרקטים, רשתות פארם וכדומה. אבל במידה רבה לשמחתנו נראה כיום שמרבית הקורונה מאחורינו. החזרה לשגרה היא עוצמתית. הפדיונות במרץ-אפריל היו בבחינת 'למסגר ולתלות'. אני לא יודע אם אפשר יהיה להציג שוב נתונים כאלה. יש רשתות שפדו במרץ כמו בחודשיים שלמים ולפעמים גם יותר. אני 18 שנים בחברה ומעולם לא חווינו תקופה כל כך חזקה של ביקושים".

גאליס מעריך גם כי הקורונה יצרה מצב חדש בעולם הקמעונאי. "המגפה יצרה העדפה צרכנית ללכת למרכזים פתוחים, אבל גם כיום לאחר היציאה מהסגרים, אנחנו רואים שהמרכזים הפתוחים צומחים יותר מהקניונים. זה מראה על שינוי בהרגלי הצריכה שנשאר איתנו גם אחרי הקורונה. לקוחות שלמדו להשתמש במרכזים הפתוחים הרגילו את עצמם ללכת אליהם".

בהקשר של ההשתלטות על אפי נכסים, מונה גליס לדירקטור בחברה, ויו"ר ביג איתן בר זאב הפך ליו"ר אפי נכסים. "כבעלי שליטה, החברה היא זרוע משמעותית להתפתחות ולצמיחה של קבוצת ביג. אפי נכסים זו חברה מצוינת שמתנהלת בצורה נהדרת עם הנהלה חזקה ופורטפוליו נכסים מניבים טוב, עם צבר פרויקטים משמעותיים. הקבוצה כיום מאוזנת יותר טוב מהיבט הקטגוריות של הפעילות שלה והפריסה הגאוגרפית. ביג לא נמצאת 'אחרי ההמראה' אלא לפני המראה אם מסתכלים על זרם הפרויקטים העתידי שלנו".


שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות